Yksityisten omaisuudensuojan toteutuminen tuulivoimarakentamisessa
Virtanen, Janne (2023)
Virtanen, Janne
2023
Hallintotieteiden maisteriohjelma - Master's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-12-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023112010070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2023112010070
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee yksityisten omaisuudensuojan toteutumista tuulivoimarakentamisessa. Tutkielman metodina on pääasiassa oikeusdogmaattinen tutkimusmetodi, mutta tutkimuksessa hyödynnetään myös menetelmällistä avoimuutta. Tämän vuoksi tutkimus sisältää oikeusvertailua ja yhteiskunnallista arviointia. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten tuulivoimarakentamisessa voidaan varmistaa yksityisten omaisuudensuojan toteutuminen.
Yksityisten omaisuudensuoja on laajasti ajateltava varallisuusarvoisista eduista sekä omaisuudesta koostuva kokonaisuus, jonka täysimittainen toteutuminen vaatii julkiselta hallinnolta aktiivisia toimia. Omaisuudensuoja ei ole rajoittamaton oikeus, mutta sen rajoittaminen tulee tapahtua lain nojalla ja olla hyväksyttävää saavutettavan lopputuloksen ja perusoikeuksien yleisten rajoitusperusteiden näkökulmasta.
Kaavoitus on eri vaiheet sisältävä prosessi. Tuulivoimarakentamista ohjaavassa yleiskaavassa esitetään kaava-alueiden vaatimat tieyhteydet, kaapelien sijainnit ja muu olennainen maankäyttö. Yleiskaavaa pidetään kunnan strategian toteuttamisvälineenä. Tuulivoimaosayleiskaavassa kaavan vaikutukset on pitänyt huomioida riittävässä määrin kaavaa laadittaessa. Ympäristövaikutusten huomiointi kaavoituksessa toteutetaan YVA-direktiivin tavoitteiden saavuttamiseksi implementoidun ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetussa laissa määritetyllä ympäristövaikutusten arvioinnilla.
Omaisuudensuojaa kaventavia tekijöitä ovat aistein, taloudellisesti ja toimintalähtöisesti koetut puuttumiset. Tuulivoimaan liittyvän haitan kohtuullisen sietämisvelvoitteen arvioinnissa tulee ottaa huomioon kansallisestisäädetyt ohjearvot sekä kansainvälinen vertailu tilanteissa, joissa kansallisia ohjearvoja ei ole sovellettavissa. Pakkolunastus on tapahduttava lunastuslain mukaisesti yksityisten perustuslaillinen oikeus turvallisuuteen huomioiden.
Tuulivoimarakentamista ohjaa kunnalliseen itsehallintoon kuuluva ilmastosuunnitelma, jota kunnat toteuttavat etenkin talouteen liittyvässä perustehtävässään. Julkishallinto voi edistää uusiutuvien energianlähteiden tuotantoa esimerkiksi tariffijärjestelmällä. Ympäristöperusoikeus tukee ympäristökehityksessä omaisuudensuojaa sekä korostaa oikeusturvaa ja kansanvaltaa. Ympäristön monimuotoisuus ei toimi kuitenkaan perusteena rasitteiden asettamiseksi tietyille maanomistajille.
Maankäyttö- ja rakennuslainsäädännön sanamuotoon liittyvät avoimet ilmaisut jättävät tulkinnanvaraisuuksia ja tämän vuoksi lainsäädäntö nojaa vahvasti oikeuskäytäntöön. Oikeuskäytännössä omaisuudensuojaan liittyvät kysymykset on kuitenkin usein sivuutettu oikeuden perusteluissa. Lunastuslainsäädännön uudistamisessa oli tarkoitus parantaa lunastuskorvausten määräytymistä, mutta tämä ei ole vielä toistaiseksi toteutunut.
Tutkimuksessa havaitaan, että tuulivoimarakentamiseen liittyvän omaisuudensuojan täysimittaisen toteutumisen edellytyksenä on hallintotoiminnan laatuvaatimusten sekä yksityisten omaisuudensuojaa tukevien ympäristöperusoikeuden ja oikeusturvan täyttyminen. Kaavoituksen valmistelulle annetaan korostettua painoarvoa oikeuskäytännössä. Osallisuuden määrittely havaitaan tärkeäksi tuulivoimarakentamiseen liittyvän oikeusturvan kannalta, mutta sen laajuuteen esitetään rajoitusmahdollisuutta yhteistyön laiminlyönnistä. Omaisuudensuojan paremmaksi ilmentymiseksi esitetään tarvetta yksilöidymmälle lainsäädännölle.
Yksityisten omaisuudensuoja on laajasti ajateltava varallisuusarvoisista eduista sekä omaisuudesta koostuva kokonaisuus, jonka täysimittainen toteutuminen vaatii julkiselta hallinnolta aktiivisia toimia. Omaisuudensuoja ei ole rajoittamaton oikeus, mutta sen rajoittaminen tulee tapahtua lain nojalla ja olla hyväksyttävää saavutettavan lopputuloksen ja perusoikeuksien yleisten rajoitusperusteiden näkökulmasta.
Kaavoitus on eri vaiheet sisältävä prosessi. Tuulivoimarakentamista ohjaavassa yleiskaavassa esitetään kaava-alueiden vaatimat tieyhteydet, kaapelien sijainnit ja muu olennainen maankäyttö. Yleiskaavaa pidetään kunnan strategian toteuttamisvälineenä. Tuulivoimaosayleiskaavassa kaavan vaikutukset on pitänyt huomioida riittävässä määrin kaavaa laadittaessa. Ympäristövaikutusten huomiointi kaavoituksessa toteutetaan YVA-direktiivin tavoitteiden saavuttamiseksi implementoidun ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetussa laissa määritetyllä ympäristövaikutusten arvioinnilla.
Omaisuudensuojaa kaventavia tekijöitä ovat aistein, taloudellisesti ja toimintalähtöisesti koetut puuttumiset. Tuulivoimaan liittyvän haitan kohtuullisen sietämisvelvoitteen arvioinnissa tulee ottaa huomioon kansallisestisäädetyt ohjearvot sekä kansainvälinen vertailu tilanteissa, joissa kansallisia ohjearvoja ei ole sovellettavissa. Pakkolunastus on tapahduttava lunastuslain mukaisesti yksityisten perustuslaillinen oikeus turvallisuuteen huomioiden.
Tuulivoimarakentamista ohjaa kunnalliseen itsehallintoon kuuluva ilmastosuunnitelma, jota kunnat toteuttavat etenkin talouteen liittyvässä perustehtävässään. Julkishallinto voi edistää uusiutuvien energianlähteiden tuotantoa esimerkiksi tariffijärjestelmällä. Ympäristöperusoikeus tukee ympäristökehityksessä omaisuudensuojaa sekä korostaa oikeusturvaa ja kansanvaltaa. Ympäristön monimuotoisuus ei toimi kuitenkaan perusteena rasitteiden asettamiseksi tietyille maanomistajille.
Maankäyttö- ja rakennuslainsäädännön sanamuotoon liittyvät avoimet ilmaisut jättävät tulkinnanvaraisuuksia ja tämän vuoksi lainsäädäntö nojaa vahvasti oikeuskäytäntöön. Oikeuskäytännössä omaisuudensuojaan liittyvät kysymykset on kuitenkin usein sivuutettu oikeuden perusteluissa. Lunastuslainsäädännön uudistamisessa oli tarkoitus parantaa lunastuskorvausten määräytymistä, mutta tämä ei ole vielä toistaiseksi toteutunut.
Tutkimuksessa havaitaan, että tuulivoimarakentamiseen liittyvän omaisuudensuojan täysimittaisen toteutumisen edellytyksenä on hallintotoiminnan laatuvaatimusten sekä yksityisten omaisuudensuojaa tukevien ympäristöperusoikeuden ja oikeusturvan täyttyminen. Kaavoituksen valmistelulle annetaan korostettua painoarvoa oikeuskäytännössä. Osallisuuden määrittely havaitaan tärkeäksi tuulivoimarakentamiseen liittyvän oikeusturvan kannalta, mutta sen laajuuteen esitetään rajoitusmahdollisuutta yhteistyön laiminlyönnistä. Omaisuudensuojan paremmaksi ilmentymiseksi esitetään tarvetta yksilöidymmälle lainsäädännölle.