Taloyhtiön korjaushankkeen suunnitteluprosessin kehittäminen : Suunnittelutoimiston näkökulma
Simolin, Reetta (2023)
Simolin, Reetta
2023
Rakennustekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Civil Engineering
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-11-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202311109553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202311109553
Tiivistelmä
Onnistuneen korjaushankkeen taustalla on aina onnistunut korjaussuunnitteluprosessi. Kasvaneesta korjausrakentamisen määrästä huolimatta korjausrakentamisen suunnitteluprosessille ei ole kirjallisuudessa vakiintuneita määritelmiä. Korjaussuunnittelulle ei ole erillisiä ohjeistuksia ja tehtävälistoja, vaan uudisrakentamisen ja rakennuttamisen ohjeistuksia sovelletaan myös korjausrakentamisessa. Nykyiset ohjeistukset ovat hajanaisia ja monitulkintaisia ja eivät täysin huomioi korjausrakentamisen erityispiirteitä, kuten hankkeiden yllätyksellisyyttä ja yksilöllisyyttä.
Korjaushankkeet ovat hyvin asiakas- ja asukaskeskeisiä, sillä rakennukset ovat usein käytössä korjausten aikana ja korjaukset kohdistuvat asukkaiden hallinnoimiin tiloihin. Korjaushankkeen asukaskeskeisyys korostuu erityisesti taloyhtiöiden korjaushankkeissa, sillä taloyhtiön osakkaat päättävät hankkeesta ja sen sisällöstä.
Tutkimuksen tavoitteena on kehittää taloyhtiön korjaushankkeen suunnitteluprosessia suunnittelun näkökulmasta siten, että korjausrakentamisen ja taloyhtiöiden tuomat erityispiirteet huomioidaan. Tutkimuksen teoreettinen tausta muodostettiin kirjallisuustutkimuksella, ja empiirinen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Kirjallisuustutkimus painottuu korjaussuunnitteluprosessiin sekä taloyhtiöiden korjaushankkeisiin, ja empiirinen osuus käsittelee kohdeyrityksen suunnitteluprosessia. Teoreettisen ja empiirisen tutkimuksen vuoropuhelun perusteella tunnistettiin taloyhtiön korjaussuunnitteluprosessin vaiheet ja tehtävät, sekä havaittiin hyviä käytänteitä ja haasteita prosessissa.
Tutkimuksessa selvitettiin, että kohdeyrityksen suunnitteluprosessia voidaan kehittää yhtenäistämällä käsitys suunnitteluprosessista ja tehostamalla suunnittelun valmistelua. Kohdeyrityksen suunnitteluprosessia tehostettiin luomalla kuvaus suunnitteluprosessille, jonka avulla voidaan seurata suunnittelun kulkua ja eri vaiheita. Lisäksi suunnitteluprosessin rinnalle laadittiin erilaisia työkaluja sujuvoittamaan prosessia sekä selkeyttämään työnkuvaa.
Kehitysideat perustuvat sekä kirjallisuudessa esiintyviin ratkaisuihin että teemahaastatteluiden tuloksiin. Suunnitteluprosessin kehittäminen sujuvoittaa ja vakiinnuttaa suunnittelutoimiston työtä, mikä puolestaan hyödyttää taloyhtiötä, eli asiakasta, joka voi vastaanottaa onnistuneen korjaushankkeen.
Korjaushankkeet ovat hyvin asiakas- ja asukaskeskeisiä, sillä rakennukset ovat usein käytössä korjausten aikana ja korjaukset kohdistuvat asukkaiden hallinnoimiin tiloihin. Korjaushankkeen asukaskeskeisyys korostuu erityisesti taloyhtiöiden korjaushankkeissa, sillä taloyhtiön osakkaat päättävät hankkeesta ja sen sisällöstä.
Tutkimuksen tavoitteena on kehittää taloyhtiön korjaushankkeen suunnitteluprosessia suunnittelun näkökulmasta siten, että korjausrakentamisen ja taloyhtiöiden tuomat erityispiirteet huomioidaan. Tutkimuksen teoreettinen tausta muodostettiin kirjallisuustutkimuksella, ja empiirinen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Kirjallisuustutkimus painottuu korjaussuunnitteluprosessiin sekä taloyhtiöiden korjaushankkeisiin, ja empiirinen osuus käsittelee kohdeyrityksen suunnitteluprosessia. Teoreettisen ja empiirisen tutkimuksen vuoropuhelun perusteella tunnistettiin taloyhtiön korjaussuunnitteluprosessin vaiheet ja tehtävät, sekä havaittiin hyviä käytänteitä ja haasteita prosessissa.
Tutkimuksessa selvitettiin, että kohdeyrityksen suunnitteluprosessia voidaan kehittää yhtenäistämällä käsitys suunnitteluprosessista ja tehostamalla suunnittelun valmistelua. Kohdeyrityksen suunnitteluprosessia tehostettiin luomalla kuvaus suunnitteluprosessille, jonka avulla voidaan seurata suunnittelun kulkua ja eri vaiheita. Lisäksi suunnitteluprosessin rinnalle laadittiin erilaisia työkaluja sujuvoittamaan prosessia sekä selkeyttämään työnkuvaa.
Kehitysideat perustuvat sekä kirjallisuudessa esiintyviin ratkaisuihin että teemahaastatteluiden tuloksiin. Suunnitteluprosessin kehittäminen sujuvoittaa ja vakiinnuttaa suunnittelutoimiston työtä, mikä puolestaan hyödyttää taloyhtiötä, eli asiakasta, joka voi vastaanottaa onnistuneen korjaushankkeen.