Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Journalismia voi tehdä viihteellisesti ilman, että tekee satiiria tai parodiaa" : Tiktok journalistisena julkaisualustana suomalaisissa uutismedioissa

Laitila, Tiia-Mari (2023)

 
Avaa tiedosto
LaitilaTiia-Mari.pdf (649.8Kt)
Lataukset: 



Laitila, Tiia-Mari
2023

Journalistiikan maisteriohjelma - Master's Programme in Journalism
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-11-21
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202310319312
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassani selvitän, miksi mediat julkaisevat journalistista sisältöä Tiktokiin ja millaisia erityispiirteitä Tiktok-journalismilla on. Tutkimuskysymykseni ovat: 1) mikä Tiktokin arvo on uutismedioille sekä 2) millainen Tiktok on journalistisena julkaisuympäristönä.

Tutkimukseni teoriaosuudessa tarkastelen sosiaalisen median vaikutusta journalismiin alustoitumisen, sosiaalisen median logiikan sekä algoritmien kautta. Lisäksi avaan nuorten eli tutkimuksessani sosiaalisen median natiivien uutistenkulutustottumuksia sekä tämän kohderyhmän merkitystä medioille.

Aineistoni koostui kuudesta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Haastattelin Tiktokiin uutisellista sisältöä tekeviä toimittajia ja tuottajia Ilta-Sanomista, Iltalehdestä, MTV Uutisista, Helsingin Sanomista, Yle Kioskista sekä Yle Uutisista. Analysoin aineiston teemoittelemalla.

Analyysin perusteella medioiden motiivit Tiktok-julkaisulle ovat nuorten yleisöjen tavoittaminen, näkyvyyden lisääminen sekä mediabrändin vahvistaminen. Se, millaista brändikuvaa Tiktok-sisällöllä tavoiteltiin, vaihteli. Iltapäivälehtien toimittajat haluavat vahvistaa iltapäivälehtimäistä nopeaa ja ”ronskia” imagoa myös Tiktokissa. Ylen ja Helsingin Sanomien haastateltavat taas pyrkivät hienovaraisesti rikkomaan niihin perinteisesti liitettyjä yleviä mielikuvia. Aineistosta nousi myös vahva moraalinen motiivi sivistää yleisöä. Taustalla vaikutti huoli alustalla olevien nuorten luotettavasta tiedonsaannista. Journalistisella tiedolla halutiin vastata Tiktokissa helposti leviäviin epämääräisiin sisältöihin.

Tavoiteltava Tiktok-journalismi on nopeaa, selittävää ja viihdyttävää. Aineiston perusteella ei voi sanoa, millaiset aiheet Tiktokiin erityisesti sopivat ja joita siten pyrittäisiin sinne painotetusti tuottamaan. Sen sijaan aihevalinnassa painotetaan aiheita, joiden uskotaan jollain tapaa koskettavan tai kiinnostavan nuoria. Toimittajat joutuvat työssään myös tasapainoilemaan Tiktokin aggressiivisiksi ja epäjohdonmukaisiksi kuvattujen algoritmien kanssa. Algoritmeja pyrittiin hienovaraisesti ohjailemaan harkitsemalla esimerkiksi sanavalintoja tai hashtageja etenkin poliittisemmissa aiheissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [41201]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste