Instagramin toimintamahdollisuuksien vaikutus läheisyyden kokemukseen ystävyyssuhteissa
Kim, Yaeseo (2023)
Kim, Yaeseo
2023
Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-11-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202311039388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202311039388
Tiivistelmä
Sosiaalisen median sovellukset ovat muovanneet tapoja olla yhteydessä läheisiin ystäviin. Tämä tutkielma keskittyy tutkimaan Instagramin käytön vaikutusta ystävyyssuhteisiin läheisyyden tuntemuksen ja affordanssien kautta. Affordanssit vaikuttavat keskeisesti käyttäjien havaintoihin alustan toiminnallisuuksista, mikä ohjaa vuorovaikutuksen syntymistä ja siihen liittyviä tulkintoja. Tavoitteena on ymmärtää, millaiset mekanismit kietoutuvat yhteisten kokemusten muodostumiseen.
Tutkimusaineisto perustuu verkkokyselyyn, johon osallistui 42 aktiivista Instagramin käyttäjää. Kyselyssä kartoitettiin osallistujien Instagramin käyttöä suhteessa muihin sosiaalisen median alustoihin, siihen liittyviä käyttömotiiveja sekä heidän kokemuksiaan ystävyyssuhteen läheisyydestä. Analyysi on toteutettu temaattisen sisällönanalyysin keinoin, jonka kautta on kartoitettu läheisyyteen vaikuttavat tekijät. Tutkimuksessa hyödynnetään affordanssin käsitettä, jota on rajattu tarkentaviin affordansseihin, joita ovat sosiaaliset ja kuvitellut affordanssit. Kyseisten käsitteiden on tarkoitus eritellä affordanssien merkitystä monipuolisesti, avaten erilaisia suhteita käyttäjien, sisältöjen ja alustan välillä niin kokemusten kuin toiminnan näkökulmasta.
Tutkimuksen keskeisimmät tulokset osoittavat, että käyttäjien odotukset alustaa kohtaan määrittävät vuorovaikutuksen suunnan ja laadun ystävyyssuhteissa. Enemmistö vastaajista koki Instagramin käytöllä olevan positiivisia vaikutuksia ystävyyssuhteen läheisyyteen, mutta aineistosta nousi myös useita negatiivisia näkökohtia. Analyysi on jaoteltu osioihin aineiston pohjalta, ja tulokset liittyvät vuorovaikutuksen suuntautumiseen, positiivisiin ja negatiivisiin tekijöihin läheisyyden kokemuksessa sekä käyttäjien havaintojen ja odotusten vaikutuksiin.
Tämä tutkielma tarjoaa arvokasta tietoa siitä, miten sosiaalisen median alustat voivat vaikuttaa ystävyyssuhteisiin ja niille keskeiseen läheisyyden tuntemukseen. Tuloksissa ilmenee runsaasti vaihtelua, mikä viittaa affordanssien merkityksen korostumiseen alustan toiminallisuuksien hyödyntämisessä. Instagram on ominaisuuksiltaan rikas alusta, mutta on riippuvainen käyttäjien päätöksistä hyödyntää tietynlaisia ominaisuuksia omiin tarkoituksiinsa.
Tutkimusaineisto perustuu verkkokyselyyn, johon osallistui 42 aktiivista Instagramin käyttäjää. Kyselyssä kartoitettiin osallistujien Instagramin käyttöä suhteessa muihin sosiaalisen median alustoihin, siihen liittyviä käyttömotiiveja sekä heidän kokemuksiaan ystävyyssuhteen läheisyydestä. Analyysi on toteutettu temaattisen sisällönanalyysin keinoin, jonka kautta on kartoitettu läheisyyteen vaikuttavat tekijät. Tutkimuksessa hyödynnetään affordanssin käsitettä, jota on rajattu tarkentaviin affordansseihin, joita ovat sosiaaliset ja kuvitellut affordanssit. Kyseisten käsitteiden on tarkoitus eritellä affordanssien merkitystä monipuolisesti, avaten erilaisia suhteita käyttäjien, sisältöjen ja alustan välillä niin kokemusten kuin toiminnan näkökulmasta.
Tutkimuksen keskeisimmät tulokset osoittavat, että käyttäjien odotukset alustaa kohtaan määrittävät vuorovaikutuksen suunnan ja laadun ystävyyssuhteissa. Enemmistö vastaajista koki Instagramin käytöllä olevan positiivisia vaikutuksia ystävyyssuhteen läheisyyteen, mutta aineistosta nousi myös useita negatiivisia näkökohtia. Analyysi on jaoteltu osioihin aineiston pohjalta, ja tulokset liittyvät vuorovaikutuksen suuntautumiseen, positiivisiin ja negatiivisiin tekijöihin läheisyyden kokemuksessa sekä käyttäjien havaintojen ja odotusten vaikutuksiin.
Tämä tutkielma tarjoaa arvokasta tietoa siitä, miten sosiaalisen median alustat voivat vaikuttaa ystävyyssuhteisiin ja niille keskeiseen läheisyyden tuntemukseen. Tuloksissa ilmenee runsaasti vaihtelua, mikä viittaa affordanssien merkityksen korostumiseen alustan toiminallisuuksien hyödyntämisessä. Instagram on ominaisuuksiltaan rikas alusta, mutta on riippuvainen käyttäjien päätöksistä hyödyntää tietynlaisia ominaisuuksia omiin tarkoituksiinsa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8996]