"Että pojillekin olisi jotain" : Varhaiskasvattajien näkemyksiä tasa-arvosta
Koskelo, Emppu (2023)
Koskelo, Emppu
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-11-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202311029362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202311029362
Tiivistelmä
Tutkimuksessani perehdyin varhaiskasvattajien näkemyksiin tasa-arvon toteutumisesta varhaiskasvatuksessa. Tasa-arvon tutkiminen varhaiskasvatuksen kontekstissa on oleellista siksi, että jo Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2016) edellytetään tasa-arvon edistämistä. Tasa-arvo on kuitenkin hyvin laaja ja moninaisesti määriteltävä käsite, joten tasa-arvon toteutuminen voi olla varhaiskasvatusyksiköissä vaihtelevaa.
Tasa-arvo määritellään usein sukupuolen kautta: miten sukupuolten välinen tasa-arvo toteutuu ja miten sitä voi edistää. Tutkimuksessani tasa-arvo kattoi kuitenkin myös muut ihmistenväliseen epätasa-arvoon vaikuttavat asiat, kuten etninen tausta, sosioekonominen asema, kielitaito tai vammaisuus. Toinen termi tasa-arvolle voisikin siksi olla yhdenvertaisuus.
Tutkimuksessani esittelin muutamia tasa-arvoprojekteja, joiden pohjalta on kehitelty varhaiskasvattajien käyttöön suunniteltuja työkaluja.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkä asioiden varhaiskasvattajat näkevät vaikuttavan lasten väliseen tasa-arvoon sekä millä tavoin he itse pyrkivät omalla toiminnallaan edistämään tasa-arvoa varhaiskasvatuksen kentällä. Tutkimuskysymykset olivat Mitkä tekijät vaikuttavat varhaiskasvattajien mukaan lasten väliseen tasa-arvoon? ja Miten kasvattajat edistävät omalla toiminnallaan lasten välistä tasa-arvoa varhaiskasvatuksessa?
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella kajaanilaisten päiväkotien kasvattajilta. Aineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen perusteella kasvattajien käsitykset tasa-arvosta vaihtelevat suuresti. Osa vastaajista kertoi itse perehtyneensä aiheeseen, kun taas toisissa vastauksissa ei juuri näkynyt mielenkiintoa tai osaamista aihetta kohtaan.
Vastaajat nimesivät lasten väliseen tasa-arvoon vaikuttaviksi tekijöiksi lapsen iän, lapsen sukupuolen sekä lapsen perheen ja sosioekonomisen taustan. Merkittävimpänä tekijänä mainittiin kuitenkin aikuisen toiminta. Lapset eivät ole varhaiskasvatuksessa epätasa-arvoisessa asemassa vain sattumalta ulkoisten tekijöiden toimesta, vaan aikuisten suhtautuminen edellä mainittuihin tekijöihin rakentaa epätasa-arvoa.
Epätasa-arvon rakentumiseen puututtiin vastaajien toimesta lapsiryhmään, omaan toimintaan tai työyhteisöön kohdistuvilla toimenpiteillä. Tämä tukee ajatusta siitä, että tasa-arvo rakentuu aikuisten toiminnalla, eikä lasten ominaisuuksista.
Tutkimus oli otannaltaan hyvin suppea, eikä pyri yleistettävyyteen. Jatkossa olisikin syytä tutkia konkreettisia toimenpiteitä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi.
Tasa-arvo määritellään usein sukupuolen kautta: miten sukupuolten välinen tasa-arvo toteutuu ja miten sitä voi edistää. Tutkimuksessani tasa-arvo kattoi kuitenkin myös muut ihmistenväliseen epätasa-arvoon vaikuttavat asiat, kuten etninen tausta, sosioekonominen asema, kielitaito tai vammaisuus. Toinen termi tasa-arvolle voisikin siksi olla yhdenvertaisuus.
Tutkimuksessani esittelin muutamia tasa-arvoprojekteja, joiden pohjalta on kehitelty varhaiskasvattajien käyttöön suunniteltuja työkaluja.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkä asioiden varhaiskasvattajat näkevät vaikuttavan lasten väliseen tasa-arvoon sekä millä tavoin he itse pyrkivät omalla toiminnallaan edistämään tasa-arvoa varhaiskasvatuksen kentällä. Tutkimuskysymykset olivat Mitkä tekijät vaikuttavat varhaiskasvattajien mukaan lasten väliseen tasa-arvoon? ja Miten kasvattajat edistävät omalla toiminnallaan lasten välistä tasa-arvoa varhaiskasvatuksessa?
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella kajaanilaisten päiväkotien kasvattajilta. Aineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen perusteella kasvattajien käsitykset tasa-arvosta vaihtelevat suuresti. Osa vastaajista kertoi itse perehtyneensä aiheeseen, kun taas toisissa vastauksissa ei juuri näkynyt mielenkiintoa tai osaamista aihetta kohtaan.
Vastaajat nimesivät lasten väliseen tasa-arvoon vaikuttaviksi tekijöiksi lapsen iän, lapsen sukupuolen sekä lapsen perheen ja sosioekonomisen taustan. Merkittävimpänä tekijänä mainittiin kuitenkin aikuisen toiminta. Lapset eivät ole varhaiskasvatuksessa epätasa-arvoisessa asemassa vain sattumalta ulkoisten tekijöiden toimesta, vaan aikuisten suhtautuminen edellä mainittuihin tekijöihin rakentaa epätasa-arvoa.
Epätasa-arvon rakentumiseen puututtiin vastaajien toimesta lapsiryhmään, omaan toimintaan tai työyhteisöön kohdistuvilla toimenpiteillä. Tämä tukee ajatusta siitä, että tasa-arvo rakentuu aikuisten toiminnalla, eikä lasten ominaisuuksista.
Tutkimus oli otannaltaan hyvin suppea, eikä pyri yleistettävyyteen. Jatkossa olisikin syytä tutkia konkreettisia toimenpiteitä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9897]