Tarkoitushakuinen kvantifikaatio poliittisena välineenä : Case Päivittäistavarakauppa ry
Tuimala, Matias (2023)
Tuimala, Matias
2023
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-11-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202311029358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202311029358
Tiivistelmä
Numeroiden rooli moderneissa yhteiskunnissa on kasvanut viime vuosikymmenien aikana. Yhteiskunnallista keskustelua ja poliittisia päätöksiä voidaan alustaa numerollisella tiedolla ja erilaisilla tilastoilla talouslukujen ollessa erityisen suosittuja. Numeroiden ominaisuudet ja vaikutukset ihmisiin kuitenkin saavat myös tiettyjä tavoitteita mukaillen luodut luvut näyttämään objektiivisilta ihmisten silmissä, jolloin mielipidevaikuttaminen niiden kautta voi olla huomaamatonta ja hyvin uskottavaa. Lukumuotoisten väitteiden sisällön arvioiminen vaatii aina pääsyn niiden luomiseen käytettyyn taustadataan sekä usein ponnisteluja ja ammattitaitoa lukea niitä, jolloin niiden taakse olisi kätevää piilottaa puolueellisuuksia ja arvovalintoja.
Kvantifikaation, eli numeroiden luomisen ja kommunikoimisen, roolin kasvaessa yhteiskunnassa on myös aiheesta tehtyjen tutkimusten määrä noussut. Tämä tutkimus jatkaa tätä tutkimusaihetta laskentatoimen aihealueella. Tapauksena käsittelyssä on suomalaisen etujärjestö Päivittäistavarakauppa ry:n poliittinen vaikutusohjelma, jossa se väittää ruoan hinnan sisältävän 40–45 % veroja. Tutkimusmenetelmänä on laadullinen sisällönanalyysi.
Tutkimuksessa käydään läpi, kuinka kerätyn aineiston perusteella luvun luoja vaikuttaa tehneen PTY ry:tä hyödyttäviä valintoja lukua luodessaan, minkä seurauksena lopputulos on suurempi ja sitä kautta tukee ohjelman verovastaisia tavoitteita. Luvun taustaselvitys on pidetty yksityisenä, mikä vaikuttaa tukevan sen poliittista käyttöä luvun pysyessä niin sanottuna mustana laatikkona. Luku on myös luotu vuotta 2017 edeltävillä tiedoilla, vaikka se on edelleen poliittisessa käytössä koronan ja Ukrainan kriisin muuttamassa maailmassa, eikä vaikuta todennäköisesti enää kuvaavan suuresti muuttunutta tilannetta. Näistä valinnoista huolimatta lukua on saatu levitettyä mediassa ikään kuin taloudellisena totuutena käytännössä ilman kritiikkiä, varsinkin ruuan hinnan inflaation noustua otsikoihin vuosien 2021–2022 aikana.
Tutkimustuloksina tapauksessa vaikuttaa siltä, että tarkoitushakuinen kvantifikaatio onnistuu luomaan voimakkaan ja vaikuttavan luvun, joka pelkällä olemassaolollaan luo lukijoille kuvaa ruuan korkeasta verotuksesta ja siten edistää PTY ry:n poliittisia verovastaisia tavoitteita. Media vaikuttaa myös PTY ry:lle hyödylliseltä kanavalta saada levitettyä lukua, kun lähes kaikki artikkelit, joissa luku esiintyy sisältävät vain verovastaisia argumentteja ja luovat siten yksipuolista kuvaa verotuksesta. Lisäksi uudemmissa, ruuan hintaa käsittelevissä artikkeleissa luotu luku vaikuttaa olevan esillä ohjatakseen hintakriisin keskustelua kohti arvonlisäveron alentamista muiden ratkaisujen sijaan. Lopulta luku vaikuttaa myös siirtyneen PTY ry:n ulkopuoliseen käyttöön, kun se esitetään artikkelissa ilman lähdettä poliittista keskustelua alustavana faktana.
Kvantifikaation, eli numeroiden luomisen ja kommunikoimisen, roolin kasvaessa yhteiskunnassa on myös aiheesta tehtyjen tutkimusten määrä noussut. Tämä tutkimus jatkaa tätä tutkimusaihetta laskentatoimen aihealueella. Tapauksena käsittelyssä on suomalaisen etujärjestö Päivittäistavarakauppa ry:n poliittinen vaikutusohjelma, jossa se väittää ruoan hinnan sisältävän 40–45 % veroja. Tutkimusmenetelmänä on laadullinen sisällönanalyysi.
Tutkimuksessa käydään läpi, kuinka kerätyn aineiston perusteella luvun luoja vaikuttaa tehneen PTY ry:tä hyödyttäviä valintoja lukua luodessaan, minkä seurauksena lopputulos on suurempi ja sitä kautta tukee ohjelman verovastaisia tavoitteita. Luvun taustaselvitys on pidetty yksityisenä, mikä vaikuttaa tukevan sen poliittista käyttöä luvun pysyessä niin sanottuna mustana laatikkona. Luku on myös luotu vuotta 2017 edeltävillä tiedoilla, vaikka se on edelleen poliittisessa käytössä koronan ja Ukrainan kriisin muuttamassa maailmassa, eikä vaikuta todennäköisesti enää kuvaavan suuresti muuttunutta tilannetta. Näistä valinnoista huolimatta lukua on saatu levitettyä mediassa ikään kuin taloudellisena totuutena käytännössä ilman kritiikkiä, varsinkin ruuan hinnan inflaation noustua otsikoihin vuosien 2021–2022 aikana.
Tutkimustuloksina tapauksessa vaikuttaa siltä, että tarkoitushakuinen kvantifikaatio onnistuu luomaan voimakkaan ja vaikuttavan luvun, joka pelkällä olemassaolollaan luo lukijoille kuvaa ruuan korkeasta verotuksesta ja siten edistää PTY ry:n poliittisia verovastaisia tavoitteita. Media vaikuttaa myös PTY ry:lle hyödylliseltä kanavalta saada levitettyä lukua, kun lähes kaikki artikkelit, joissa luku esiintyy sisältävät vain verovastaisia argumentteja ja luovat siten yksipuolista kuvaa verotuksesta. Lisäksi uudemmissa, ruuan hintaa käsittelevissä artikkeleissa luotu luku vaikuttaa olevan esillä ohjatakseen hintakriisin keskustelua kohti arvonlisäveron alentamista muiden ratkaisujen sijaan. Lopulta luku vaikuttaa myös siirtyneen PTY ry:n ulkopuoliseen käyttöön, kun se esitetään artikkelissa ilman lähdettä poliittista keskustelua alustavana faktana.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9000]