Viihtyvyys kaupunkitilassa: Viihtyisän ympäristön suunnittelu ja katutilan yhteys rakennukseen.
Vuorenmaa, Leevi (2023)
Vuorenmaa, Leevi
2023
Arkkitehdin tutkinto-ohjelma - Master's Programme in Architecture
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-11-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202311019349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202311019349
Tiivistelmä
Kaupunkien rooli kasvaa tasaisesti kaupungistuvassa maailmassa ja sitä mukaa myös kaupunkiympäristön viihtyvyys on aina ajankohtaisempi aihe. Tässä diplomityössä selvitetään viihtyvyyden merkitystä ja roolia kaupunkitilan kontekstissa, sekä kerätään sen tekijöitä yhden rungon alle. Työllä on pyritty kattavaan kokonaiskuvaan ja selkeäkieliseen käsittelyyn aiheesta, jonka teoria on tyypillisesti hajanaista ja monimuotoista. Työssä tutkitaan myös millaiset tekijät ovat viihtyvyyden kannalta merkityksellisiä ja miten niitä voidaan edistää suunnittelulla.
Työtä taustoitetaan perehtymällä aiheen nykytilanteeseen ja realiteetteihin jatkuvasti kaupungistuvan maailman ja rakennusalan konteksteissa. Käytännönläheisempää tutkimusta alustetaan ihmisen ympäristökokemuksen kautta, eli perehtymällä siihen, miten ihminen havainnoi kaupunkitilaa ja sen sisältöä, sekä miten tämä kokee viihtyvyyttä. Aineistona tutkimukselle toimivat valikoidut, yleisemmin kaupunkitilan laatua tai rinnakkaisia teemoja käsittelevät teokset, sekä eri osa-alueisiin syventyvät artikkelit.
Viihtyvyyttä tutkitaan sekä aistimuksellisena, toiminnallisena että sosiaalisena ilmiönä. Tutkimuksesta ilmenee, että sosiaalinen aspekti on näistä laajin ja viihtyvyyden kannalta merkityksellisin, mutta muiden osa-alueiden huomioiminen on silti monilta osin edellytys sosiaalisen aspektin toteutumiselle. Työn lopussa käsitellään kaupunkitilaa ympäröivää kontekstia, joka osoittautuu oleelliseksi määrittäjäksi sille, mitkä tekijät edistävät viihtyvyyttä tietyssä paikassa. Tutkimus osoittaa viihtyisän ympäristön suunnittelun olevan tasapainottelua monenlaisten tekijöiden välillä, ja tämän tasapainon löytämisen olevan erityisen haastavaa. The role of cities is steadily increasing in a world that's constantly turning more urban thus making urban comfort ever more relevant. This thesis work tries to clarify the significance and role of comfort in the context of city space, as well as to collect its elements under a singular framework. This work aims to form a comprehensive view through a plain-language approach at the subject, the theory of which is typically scattered and diverse. The work also maps out which factors truly influence comfort and how they can be promoted in planning.
To provide some background into the subject, we investigate the current state and underlying realities of a continuously urbanizing world and construction as a trade. Before the more practical research we look into human environmental experience or their ability to observe the city space and its contents as well as their way of experiencing comfort. Selected writings that discuss the quality of urban space and adjacent themes, as well as assorted articles concentrating on the different fields of the subject, serve as material for the research.
Comfort is studied as a sensory, functional, and social phenomenon. The study shows that of these the social aspect is the most extensive and influential to comfort, but considering the others is still a prerequisite for realising the social aspect. At the end of the thesis, we address the context surrounding any city space, which proves to be a significant determiner for which aspects can enhance comfort in a given place. The study shows designing a comfortable environment to be a balancing act between the diverse aspects and that finding said balance is especially difficult.
Työtä taustoitetaan perehtymällä aiheen nykytilanteeseen ja realiteetteihin jatkuvasti kaupungistuvan maailman ja rakennusalan konteksteissa. Käytännönläheisempää tutkimusta alustetaan ihmisen ympäristökokemuksen kautta, eli perehtymällä siihen, miten ihminen havainnoi kaupunkitilaa ja sen sisältöä, sekä miten tämä kokee viihtyvyyttä. Aineistona tutkimukselle toimivat valikoidut, yleisemmin kaupunkitilan laatua tai rinnakkaisia teemoja käsittelevät teokset, sekä eri osa-alueisiin syventyvät artikkelit.
Viihtyvyyttä tutkitaan sekä aistimuksellisena, toiminnallisena että sosiaalisena ilmiönä. Tutkimuksesta ilmenee, että sosiaalinen aspekti on näistä laajin ja viihtyvyyden kannalta merkityksellisin, mutta muiden osa-alueiden huomioiminen on silti monilta osin edellytys sosiaalisen aspektin toteutumiselle. Työn lopussa käsitellään kaupunkitilaa ympäröivää kontekstia, joka osoittautuu oleelliseksi määrittäjäksi sille, mitkä tekijät edistävät viihtyvyyttä tietyssä paikassa. Tutkimus osoittaa viihtyisän ympäristön suunnittelun olevan tasapainottelua monenlaisten tekijöiden välillä, ja tämän tasapainon löytämisen olevan erityisen haastavaa.
To provide some background into the subject, we investigate the current state and underlying realities of a continuously urbanizing world and construction as a trade. Before the more practical research we look into human environmental experience or their ability to observe the city space and its contents as well as their way of experiencing comfort. Selected writings that discuss the quality of urban space and adjacent themes, as well as assorted articles concentrating on the different fields of the subject, serve as material for the research.
Comfort is studied as a sensory, functional, and social phenomenon. The study shows that of these the social aspect is the most extensive and influential to comfort, but considering the others is still a prerequisite for realising the social aspect. At the end of the thesis, we address the context surrounding any city space, which proves to be a significant determiner for which aspects can enhance comfort in a given place. The study shows designing a comfortable environment to be a balancing act between the diverse aspects and that finding said balance is especially difficult.