Raiteiden päättämistavat ja niiden käyttö eri tilanteissa
Manninen, Henri (2023)
Manninen, Henri
2023
Rakennustekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Civil Engineering
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-11-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202310319274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202310319274
Tiivistelmä
Päättyvillä raiteilla on tapana käyttää jotain päättämisratkaisua, joista tyypillisin on raidepuskin. Raidepuskimia on erityyppisiä, kuten kiinteitä, liukuvia ja hydraulisia. Näiden lisäksi käytössä on muita raiteen päättämistapoja, kuten pysäytyskenkiä ja maakasoja.
Tässä diplomityössä tutkitaan, millaisia erilaisia raiteiden päättämisratkaisuja maailmalla on käytössä ja millaisissa kohteissa niitä käytetään. Työssä tarkastellaan suunnitteluohjeita yhdeksästä maasta, mukaan lukien muista Pohjoismaista. Suunnitteluohjeista kuvataan vähintään keskeiset suunnitteluperiaatteet, joita myös vertaillaan keskenään. Vertailusta huomataan, että monet raiteen päättämisratkaisun valinnassa ja suunnittelussa käytettävät kriteerit ovat varsin samanlaisia eri alueiden välillä. Esimerkiksi suunnittelun perustana käytettävät nopeudet ja hidastuvuudet ovat hyvin samankaltaisia eri maissa.
Työn perusteella voidaan antaa ehdotuksia Suomessa käytettäviksi raiteen päättämisratkaisun suunnittelukriteereiksi. Ehdotuksia annetaan muun muassa suunnittelunopeuden, hidastuvuuden, pysty- ja vaakageometrian ja puskimen merkintöjen osalta. Ehdotus suunnittelunopeudeksi on 15 km /h matkustajaliikenteelle ja linjaraiteille, ja 10 km/h tavaraliikenteelle ja sivuraiteille. Ehdotuksissa kehotetaan myös muun muassa huomioimaan raiteen pään takainen alue ja käyttämään puskimen yhteydessä raiteen rajamerkkiä. Ehdotuksista huolimatta raidepuskimen suunnittelu vaatii aina tapauskohtaisen arvioinnin tekemistä. Työssä tarkastellaan myös case-kohteena Suomussalmen Pesiökylään rakennettua raakapuuterminaalia ja tähän ympäristöön soveltuvaa raiteen päättämisratkaisua.
Tässä diplomityössä tutkitaan, millaisia erilaisia raiteiden päättämisratkaisuja maailmalla on käytössä ja millaisissa kohteissa niitä käytetään. Työssä tarkastellaan suunnitteluohjeita yhdeksästä maasta, mukaan lukien muista Pohjoismaista. Suunnitteluohjeista kuvataan vähintään keskeiset suunnitteluperiaatteet, joita myös vertaillaan keskenään. Vertailusta huomataan, että monet raiteen päättämisratkaisun valinnassa ja suunnittelussa käytettävät kriteerit ovat varsin samanlaisia eri alueiden välillä. Esimerkiksi suunnittelun perustana käytettävät nopeudet ja hidastuvuudet ovat hyvin samankaltaisia eri maissa.
Työn perusteella voidaan antaa ehdotuksia Suomessa käytettäviksi raiteen päättämisratkaisun suunnittelukriteereiksi. Ehdotuksia annetaan muun muassa suunnittelunopeuden, hidastuvuuden, pysty- ja vaakageometrian ja puskimen merkintöjen osalta. Ehdotus suunnittelunopeudeksi on 15 km /h matkustajaliikenteelle ja linjaraiteille, ja 10 km/h tavaraliikenteelle ja sivuraiteille. Ehdotuksissa kehotetaan myös muun muassa huomioimaan raiteen pään takainen alue ja käyttämään puskimen yhteydessä raiteen rajamerkkiä. Ehdotuksista huolimatta raidepuskimen suunnittelu vaatii aina tapauskohtaisen arvioinnin tekemistä. Työssä tarkastellaan myös case-kohteena Suomussalmen Pesiökylään rakennettua raakapuuterminaalia ja tähän ympäristöön soveltuvaa raiteen päättämisratkaisua.