Suomeen suunniteltujen uusien ratahankkeiden ilmastovaikutukset: Turun tunnin juna, Itärata ja Lentorata
Karjalainen, Iida (2023)
Karjalainen, Iida
2023
Rakennustekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Civil Engineering
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-11-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202310309236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202310309236
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Suomeen suunniteltujen uusien ratahankkeiden ilmastovaikutuksia ja niiden merkittävyyttä. Ilmastovaikutuksilla tarkoitetaan ilmastoon vaikuttavia muutoksia, jotka aiheutuvat ihmisen toiminnasta. Näihin vaikutuksiin sisältyy kasvihuonekaasupitoisuuksien lisääntyminen sekä ilmaston lämpeneminen.
Suomen raideliikenteeseen kohdistuu muutospaineita muun muassa liikennemäärien ja ympäristötietoisuuden kasvun vuoksi. Suomeen on suunnitteilla suuria ratahankkeita, jotka edistävät saavutettavuutta, Suomen kilpailukykyä sekä kestävän liikkumisen kehitystä. Turun tunnin juna, Itärata sekä Lentorata ovat Suomelle strategisia hankkeita, jotka vahvistavat maan infrastruktuuria ja muuttavat kulkutapajakaumaa ympäristöystävällisemmäksi.
Työssä tarkastellaan kolmea ajankohtaista suurta ratahanketta: Turun tunnin junaa, Itärataa sekä Lentorataa. Liikennöinnit hankkeiden uusilla rataosuuksilla alkavat aikaisintaan 2030-luvulla ja ratahankkeiden rakentamisen ilmastovaikutukset tarkentuvat suunnittelun edetessä. Turun tunnin junan ilmastovaikutuksista on saatavilla huomattavasti tarkempaa tietoa kuin Lentorata- ja Itärata-hankkeista, jotka ovat vielä suunnitteluvaiheen alussa. Työssä on huomioitu, että hankkeiden pitkät aikataulut sekä aikaiset suunnitteluvaiheet luovat ilmastovaikutusten arviointiin liittyviä epävarmuustekijöitä.
Opinnäytetyö suoritettiin kirjallisuustutkimuksena, jossa hyödynnettiin Suomessa tuotettuja selvityksiä ja artikkeleita. Työssä on tarkasteltu, mistä ratahankkeiden merkittävimmät ilmastovaikutukset koostuvat ja minkälaisia päästövähennyskeinoja hankkeissa voidaan hyödyntää. Ratahankkeiden ilmastovaikutukset muodostuvat rakentamisen aikaisista päästöistä, hiilinieluihin ja -varastoihin kohdistuvista muutoksista, vaikutuksista liikenteen suoritteisiin sekä maankäyttömuutosten vaikutuksista ilmastopäästöihin. Ratahankkeiden päästövähennyskeinoja on tutkittu yleisellä tasolla, ja niiden soveltaminen tarkasteltavissa ratahankkeissa on merkittävässä roolissa ilmastovaikutusten hillitsemisessä. Päästövähennyskeinoilla, kuten kierrätysteräksen ja vihreän betonin käytöllä, voidaan vähentää rakentamisen aikaisia päästöjä ja lyhentää hankkeiden ilmastopäästöjen laskennallisia takaisinmaksuaikoja.
Ajankohtaisten ratahankkeiden ilmastoystävällisyyden arvioiminen on herättänyt monenlaisia näkemyksiä uutisissa sekä sosiaalisessa mediassa. Vaikka raideliikenne on ympäristöystävällinen kulkumuoto, ratahankkeiden rakentamisen aikaiset päästöt ovat merkittävän suuria ja niiden ilmastopäästöjen laskennalliset takaisinmaksuajat ovat satoja vuosia. Ilmastovaikutuksia onkin tärkeää tarkastella useasta näkökulmasta sekä pitkällä aikavälillä mahdollisimman kattavan kokonaiskuvan muodostamiseksi. Laajamittainen tarkastelu mahdollistaa harkittujen päätösten tekemisen kestävän liikkumisen edistämiseksi.
Suomen raideliikenteeseen kohdistuu muutospaineita muun muassa liikennemäärien ja ympäristötietoisuuden kasvun vuoksi. Suomeen on suunnitteilla suuria ratahankkeita, jotka edistävät saavutettavuutta, Suomen kilpailukykyä sekä kestävän liikkumisen kehitystä. Turun tunnin juna, Itärata sekä Lentorata ovat Suomelle strategisia hankkeita, jotka vahvistavat maan infrastruktuuria ja muuttavat kulkutapajakaumaa ympäristöystävällisemmäksi.
Työssä tarkastellaan kolmea ajankohtaista suurta ratahanketta: Turun tunnin junaa, Itärataa sekä Lentorataa. Liikennöinnit hankkeiden uusilla rataosuuksilla alkavat aikaisintaan 2030-luvulla ja ratahankkeiden rakentamisen ilmastovaikutukset tarkentuvat suunnittelun edetessä. Turun tunnin junan ilmastovaikutuksista on saatavilla huomattavasti tarkempaa tietoa kuin Lentorata- ja Itärata-hankkeista, jotka ovat vielä suunnitteluvaiheen alussa. Työssä on huomioitu, että hankkeiden pitkät aikataulut sekä aikaiset suunnitteluvaiheet luovat ilmastovaikutusten arviointiin liittyviä epävarmuustekijöitä.
Opinnäytetyö suoritettiin kirjallisuustutkimuksena, jossa hyödynnettiin Suomessa tuotettuja selvityksiä ja artikkeleita. Työssä on tarkasteltu, mistä ratahankkeiden merkittävimmät ilmastovaikutukset koostuvat ja minkälaisia päästövähennyskeinoja hankkeissa voidaan hyödyntää. Ratahankkeiden ilmastovaikutukset muodostuvat rakentamisen aikaisista päästöistä, hiilinieluihin ja -varastoihin kohdistuvista muutoksista, vaikutuksista liikenteen suoritteisiin sekä maankäyttömuutosten vaikutuksista ilmastopäästöihin. Ratahankkeiden päästövähennyskeinoja on tutkittu yleisellä tasolla, ja niiden soveltaminen tarkasteltavissa ratahankkeissa on merkittävässä roolissa ilmastovaikutusten hillitsemisessä. Päästövähennyskeinoilla, kuten kierrätysteräksen ja vihreän betonin käytöllä, voidaan vähentää rakentamisen aikaisia päästöjä ja lyhentää hankkeiden ilmastopäästöjen laskennallisia takaisinmaksuaikoja.
Ajankohtaisten ratahankkeiden ilmastoystävällisyyden arvioiminen on herättänyt monenlaisia näkemyksiä uutisissa sekä sosiaalisessa mediassa. Vaikka raideliikenne on ympäristöystävällinen kulkumuoto, ratahankkeiden rakentamisen aikaiset päästöt ovat merkittävän suuria ja niiden ilmastopäästöjen laskennalliset takaisinmaksuajat ovat satoja vuosia. Ilmastovaikutuksia onkin tärkeää tarkastella useasta näkökulmasta sekä pitkällä aikavälillä mahdollisimman kattavan kokonaiskuvan muodostamiseksi. Laajamittainen tarkastelu mahdollistaa harkittujen päätösten tekemisen kestävän liikkumisen edistämiseksi.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8996]