Hoitajien kokemukset johtamisen oikeudenmukaisuudesta
Koskinen, Iida; Koskinen, Nina (2023)
Koskinen, Iida
Koskinen, Nina
2023
Terveystieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Health Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-11-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202310309217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202310309217
Tiivistelmä
Hoitajista on tällä hetkellä merkittävä, maailmanlaajuinen pula. Oikeudenmukaisen johtamisen on todettu olevan yhteydessä työhön sitoutumiseen ja työpaikan vaihtoaikomuksiin. Johtamisen oikeudenmukaiseksi kokevilla työntekijöillä on todennäköisemmin myönteinen asenne työhön, työn tuloksiin ja esihenkilöihin. Oikeudenmukaisuus vetää työntekijöitä yhteen, kun taas epäoikeudenmukaisuus työntää heitä erilleen.
Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli kuvata hoitajien kokemuksia johtamisen oikeudenmukaisuudesta terveydenhuollossa. Tutkimuskysymyksenä oli: mitä tiedetään hoitajien kokemuksista johtamisen oikeudenmukaisuudesta terveydenhuollossa?
Tiedonhaku suoritettiin Cinahl, Medline, Scopus, PsycInfo, Nursing & Allied Health Database sekä Academic Search Ultimate –tietokantoihin. Englanninkielisinä hakusanoina käytettiin kaikissa tietokannoissa käsitteitä hoitaja, johtaminen, oikeudenmukainen ja kokemus sekä niiden synonyymeja. Cinahl- ja Medline-tietokannoissa yhdistettiin asia- ja vapaasanahaku. Muissa tietokannoissa käytettiin vapaasanahakua. Sisäänottokriteerien mukaan tutkimusartikkelin tuli olla tieteellinen alkuperäistutkimus, julkaistu vuosina 2020–2023 sekä sen tuli käsitellä hoitotyötä tekevien hoitajien kokemuksia johtamisen oikeudenmukaisuudesta. Tietokantarajauksina olivat julkaisuvuodet 2020–2023, julkaisukieli suomi tai englanti sekä vertaisarvioitu tutkimusartikkeli. Hakutulos oli tietokantarajauksien jälkeen 3514. Kaksoiskappaleiden poiston, otsikko- ja abstraktitason läpikäynnin sekä koko tekstien lukemisen jälkeen kirjallisuuskatsaukseen valittiin 30 tutkimusartikkelia. Laadunarvioinnin perusteella lopulliseen kirjallisuuskatsaukseen valittiin 29 tutkimusartikkelia. Tutkimukset oli toteutettu 15 eri maassa. Kvantitatiivisia tutkimuksia oli 26, kvalitatiivisia kaksi sekä mixed methods-tutkimuksia yksi. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tämän kirjallisuuskatsauksen mukaan hoitajien kokemuksista johtamisen oikeudenmukaisuudesta tiedetään, että työntekijän ominaisuuksilla ja työympäristöllä on yhteys oikeudenmukaisuuden kokemukseen. Johtamisen oikeudenmukaisuuden kokemukseen liittyy kokemus organisaation oikeudenmukaisuuden tasosta ja työstä saadun korvauksen, esihenkilön toimintatapojen sekä vaikutusmahdollisuuksien oikeudenmukaisuudesta. Koetulla oikeudenmukaisuudella on yhteys työhyvinvointiin, työssä suoriutumiseen ja työssä jatkamiseen.
Johtopäätöksinä todetaan, että johtamisen oikeudenmukaisuus on yhteydessä hoitajien työhyvinvointiin, joten siihen tulee johtotehtävissä kiinnittää erityistä huomiota. Terveydenhuollon henkilöstön saatavuuden varmistamiseksi johtamisen oikeudenmukaisuuteen tulee panostaa kaikilla johtamisen tasoilla. Palkkausta ja ylentämistä koskevien kriteerien tulee olla läpinäkyviä ja perusteltuja. Hoitajille tulee antaa mahdollisuuksia osallistua päätöksentekoon sekä heille tulee luoda työilmapiiri, jossa he voivat tulla kuulluksi ja kokea kohtelun oikeudenmukaiseksi. Esihenkilön tulee kiinnittää huomiota omaan rooliinsa oikeudenmukaisuuden kokemuksen ylläpitäjänä ja edistäjänä.
Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli kuvata hoitajien kokemuksia johtamisen oikeudenmukaisuudesta terveydenhuollossa. Tutkimuskysymyksenä oli: mitä tiedetään hoitajien kokemuksista johtamisen oikeudenmukaisuudesta terveydenhuollossa?
Tiedonhaku suoritettiin Cinahl, Medline, Scopus, PsycInfo, Nursing & Allied Health Database sekä Academic Search Ultimate –tietokantoihin. Englanninkielisinä hakusanoina käytettiin kaikissa tietokannoissa käsitteitä hoitaja, johtaminen, oikeudenmukainen ja kokemus sekä niiden synonyymeja. Cinahl- ja Medline-tietokannoissa yhdistettiin asia- ja vapaasanahaku. Muissa tietokannoissa käytettiin vapaasanahakua. Sisäänottokriteerien mukaan tutkimusartikkelin tuli olla tieteellinen alkuperäistutkimus, julkaistu vuosina 2020–2023 sekä sen tuli käsitellä hoitotyötä tekevien hoitajien kokemuksia johtamisen oikeudenmukaisuudesta. Tietokantarajauksina olivat julkaisuvuodet 2020–2023, julkaisukieli suomi tai englanti sekä vertaisarvioitu tutkimusartikkeli. Hakutulos oli tietokantarajauksien jälkeen 3514. Kaksoiskappaleiden poiston, otsikko- ja abstraktitason läpikäynnin sekä koko tekstien lukemisen jälkeen kirjallisuuskatsaukseen valittiin 30 tutkimusartikkelia. Laadunarvioinnin perusteella lopulliseen kirjallisuuskatsaukseen valittiin 29 tutkimusartikkelia. Tutkimukset oli toteutettu 15 eri maassa. Kvantitatiivisia tutkimuksia oli 26, kvalitatiivisia kaksi sekä mixed methods-tutkimuksia yksi. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tämän kirjallisuuskatsauksen mukaan hoitajien kokemuksista johtamisen oikeudenmukaisuudesta tiedetään, että työntekijän ominaisuuksilla ja työympäristöllä on yhteys oikeudenmukaisuuden kokemukseen. Johtamisen oikeudenmukaisuuden kokemukseen liittyy kokemus organisaation oikeudenmukaisuuden tasosta ja työstä saadun korvauksen, esihenkilön toimintatapojen sekä vaikutusmahdollisuuksien oikeudenmukaisuudesta. Koetulla oikeudenmukaisuudella on yhteys työhyvinvointiin, työssä suoriutumiseen ja työssä jatkamiseen.
Johtopäätöksinä todetaan, että johtamisen oikeudenmukaisuus on yhteydessä hoitajien työhyvinvointiin, joten siihen tulee johtotehtävissä kiinnittää erityistä huomiota. Terveydenhuollon henkilöstön saatavuuden varmistamiseksi johtamisen oikeudenmukaisuuteen tulee panostaa kaikilla johtamisen tasoilla. Palkkausta ja ylentämistä koskevien kriteerien tulee olla läpinäkyviä ja perusteltuja. Hoitajille tulee antaa mahdollisuuksia osallistua päätöksentekoon sekä heille tulee luoda työilmapiiri, jossa he voivat tulla kuulluksi ja kokea kohtelun oikeudenmukaiseksi. Esihenkilön tulee kiinnittää huomiota omaan rooliinsa oikeudenmukaisuuden kokemuksen ylläpitäjänä ja edistäjänä.