Suosittujen lastenkirjojen kasvatuksellisia sisältöjä : Tarkastelussa vuoden 2022 lainatuimpia ja myydyimpiä lastenkirjoja
Veckman, Vilma (2023)
Veckman, Vilma
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-11-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202310289205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202310289205
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää vuoden 2022 suosituimpien lastenkirjojen kasvatuksellisia sisältöjä, sekä näiden kirjojen sisältöjen mahdollisia yhteneväisyyksiä. Laadullisen tutkimuksen aineistona toimii vuoden 2022 aikana, kolme Suomessa myydyintä, sekä kolme Pirkanmaan kirjastoverkoston alueella lainatuinta lastenkirjaa. Aineistona käytettävät myydyimmät lastenkirjat ovat eri kirjailijoiden teoksia, kolmen lainatuimman kirjan ollessa samojen kirjailijoiden kirjoittamia, saman kirjasarjan eri osia.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytetään teorioita kasvatuksesta ja lastenkirjallisuudesta, sekä teorioita lukemisen ja lastenkirjallisuuden suhteesta kasvatukseen. Kasvatus ajatellaan tässä tutkimuksessa jatkuvana prosessina, jota tapahtuu kaikkialla. Myös lastenkirjallisuuden ajatellaan olevan kasvattavaa. Joissakin tapauksissa lastenkirjallisuuden kasvatukselliset sisällöt voivat näyttäytyä vain arvojen välittämisenä, ja toisissa tapauksissa selkeämmin näkyvillä tavoilla. Lastenkirjallisuuden ajatellaan pyrkivän pääasiallisesti joko kasvattamaan tai viihdyttämään lukijoitaan, mutta usein läsnä ovat nämä molemmat puolet.
Tutkimuksessa keskityttiin ainoastaan aineistona olevien teosten kirjallisiin sisältöihin, joita analysoitiin dialogisen tematisoinnin avulla. Merkittäviksi nähdyistä, kasvatuksellisiksi miellettävistä aineisto-otteista muodostettiin neljä teemaa, jotka ilmentävät aineiston keskeisimpiä kasvatuksellisia sisältöjä. Teemoiksi muodostettiin tunteisiin ja tunnetaitoihin liittyvät sisällöt, tapakulttuuriin liittyvät sisällöt, muiden avuliaisuuteen ja yhteisölliseen luottamukseen liittyvät sisällöt sekä ympäristöön liittyvät sisällöt.
Tutkimuksen keskeisin tulos liittyy aineiston sisällölliseen yhteneväisyyteen. Vaikka aineistona olevat kirjat ovat erilaisia, niissä ilmenee monia samankaltaisia kasvatuksellisia sisältöjä. Erityisesti jännittämiseen liittyviä sisältöjä on monessa kirjassa. Myös muiden apuun ja tukeen luottamiseen liittyviä sisältöjä on nähtävillä useammassa kirjassa. Tutkimuksen tulokset vahvistavat lastenkirjallisuuden kasvatuksellisiin sisältöihin liittyvää teoriaa. Jokaisesta aineistona toimivasta kirjasta löydettiin ainakin joitakin kasvatuksellisiksi miellettäviä sisältöjä tai välitettäviä arvoja, riippumatta siitä, onko analyysin perusteella kirjan ensisijaisena pyrkimyksenä lukijan viihdyttäminen vai kasvattaminen.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytetään teorioita kasvatuksesta ja lastenkirjallisuudesta, sekä teorioita lukemisen ja lastenkirjallisuuden suhteesta kasvatukseen. Kasvatus ajatellaan tässä tutkimuksessa jatkuvana prosessina, jota tapahtuu kaikkialla. Myös lastenkirjallisuuden ajatellaan olevan kasvattavaa. Joissakin tapauksissa lastenkirjallisuuden kasvatukselliset sisällöt voivat näyttäytyä vain arvojen välittämisenä, ja toisissa tapauksissa selkeämmin näkyvillä tavoilla. Lastenkirjallisuuden ajatellaan pyrkivän pääasiallisesti joko kasvattamaan tai viihdyttämään lukijoitaan, mutta usein läsnä ovat nämä molemmat puolet.
Tutkimuksessa keskityttiin ainoastaan aineistona olevien teosten kirjallisiin sisältöihin, joita analysoitiin dialogisen tematisoinnin avulla. Merkittäviksi nähdyistä, kasvatuksellisiksi miellettävistä aineisto-otteista muodostettiin neljä teemaa, jotka ilmentävät aineiston keskeisimpiä kasvatuksellisia sisältöjä. Teemoiksi muodostettiin tunteisiin ja tunnetaitoihin liittyvät sisällöt, tapakulttuuriin liittyvät sisällöt, muiden avuliaisuuteen ja yhteisölliseen luottamukseen liittyvät sisällöt sekä ympäristöön liittyvät sisällöt.
Tutkimuksen keskeisin tulos liittyy aineiston sisällölliseen yhteneväisyyteen. Vaikka aineistona olevat kirjat ovat erilaisia, niissä ilmenee monia samankaltaisia kasvatuksellisia sisältöjä. Erityisesti jännittämiseen liittyviä sisältöjä on monessa kirjassa. Myös muiden apuun ja tukeen luottamiseen liittyviä sisältöjä on nähtävillä useammassa kirjassa. Tutkimuksen tulokset vahvistavat lastenkirjallisuuden kasvatuksellisiin sisältöihin liittyvää teoriaa. Jokaisesta aineistona toimivasta kirjasta löydettiin ainakin joitakin kasvatuksellisiksi miellettäviä sisältöjä tai välitettäviä arvoja, riippumatta siitä, onko analyysin perusteella kirjan ensisijaisena pyrkimyksenä lukijan viihdyttäminen vai kasvattaminen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8324]