Vuorovaikutusosaaminen ja rikoksen uhrin kohtaaminen osana poliisin peruskoulutusta : sisällönanalyysi vuorovaikutusosaamisesta poliisi (AMK) opetussuunnitelmasta 2022–2024
Myllyoja, Sara (2023)
Myllyoja, Sara
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-11-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202310269149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202310269149
Tiivistelmä
Rikoksen uhria kohdattaessa on kyse kriisin keskellä olevan ihmisen kohtaamisesta, ja siksi auttajan on ymmärrettävä kriisiin liittyvien tunteiden merkitys. Poliisin ja uhrin kohtaaminen on rikosoikeusjärjestelmän ensimmäinen vaihe, ja tässä vaiheessa kohtaavat yhteiskunnan virallisen sosiaalisen kontrollin edustaja ja uhri. Hyvä vuorovaikutus kohtaamistilanteissa on keskeistä luottamuksen rakentamisessa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten poliisiammattikorkeakoulun opetussuunnitelmassa on otettu huomioon vuorovaikutusosaaminen ja rikoksen uhrin kohtaaminen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on rakennettu vuorovaikutusosaamisen ja opetussuunnitelman käsitteiden ympärille.
Tutkimusaineistona käytettiin poliisiammattikorkeakoulun opetussuunnitelmaa 2022–2024. Tutkimuksen aineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysina. Aineistoa rajoitettiin opintokokonaisuuksiin, opintojaksoihin ja niiden osajaksoihin, ja niistä valikoitiin aineisto, joka sisälsi mainintoja vuorovaikutukseen liittyvästä termistöstä ja asiakaskohtaamisiin liittyvistä ilmauksista.
Tuloksissa tunnistettiin kaksi pääteemaa, jotka liittyivät vuorovaikutusosaamisen esiintymiseen opetussuunnitelmassa. Aineistossa havaittiin, että opetussuunnitelmassa oli rajoitetusti opetusta rikoksen uhrien kohtaamiseen liittyvistä taidoista. Vaikka vuorovaikutusosaaminen esiintyi useasti opetussuunnitelmassa, konkreettinen opetuksen määrä ja sisältö jäivät epäselviksi. Opetussuunnitelmassa korostettiin vuorovaikutustaitoja ja -osaamista useissa opintojaksoissa, mutta niiden tarkkaa määrittelyä ja kohdistamista rikoksen uhrien kohtaamiseen ei tehty. Opintojaksoissa oli myös eroja siinä, kuinka paljon vuorovaikutusosaamista opetettiin, ja vapaasti valittavissa opinnoissa oli enemmän vuorovaikutusosaamiseen liittyvää tarjontaa kuin pakollisissa opinnoissa.
Tutkimusaineistona käytettiin poliisiammattikorkeakoulun opetussuunnitelmaa 2022–2024. Tutkimuksen aineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysina. Aineistoa rajoitettiin opintokokonaisuuksiin, opintojaksoihin ja niiden osajaksoihin, ja niistä valikoitiin aineisto, joka sisälsi mainintoja vuorovaikutukseen liittyvästä termistöstä ja asiakaskohtaamisiin liittyvistä ilmauksista.
Tuloksissa tunnistettiin kaksi pääteemaa, jotka liittyivät vuorovaikutusosaamisen esiintymiseen opetussuunnitelmassa. Aineistossa havaittiin, että opetussuunnitelmassa oli rajoitetusti opetusta rikoksen uhrien kohtaamiseen liittyvistä taidoista. Vaikka vuorovaikutusosaaminen esiintyi useasti opetussuunnitelmassa, konkreettinen opetuksen määrä ja sisältö jäivät epäselviksi. Opetussuunnitelmassa korostettiin vuorovaikutustaitoja ja -osaamista useissa opintojaksoissa, mutta niiden tarkkaa määrittelyä ja kohdistamista rikoksen uhrien kohtaamiseen ei tehty. Opintojaksoissa oli myös eroja siinä, kuinka paljon vuorovaikutusosaamista opetettiin, ja vapaasti valittavissa opinnoissa oli enemmän vuorovaikutusosaamiseen liittyvää tarjontaa kuin pakollisissa opinnoissa.