Työkonteksti oppimisprosessissa : Analyysi sosiaali- ja terveysalan verkkovälitteisestä täydennyskoulutuksesta
Männikkö, Tiina (2023)
Männikkö, Tiina
2023
Sosiaalityön maisteriohjelma - Master's Programme in Social Work
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-11-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202310259068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202310259068
Tiivistelmä
Tutkielmassani tarkastelen sisällönanalyysin avulla sosiaali- ja terveysalan täydennyskoulutuksessa toteutettuja verkkovälitteisiä keskusteluja. Aineistoni koostuu neljästä keskustelusta, jotka on toteutettu suullisesti tai kirjallisesti yhteisöllisen oppimisen periaattein rakennetussa oppimistehtävässä. Keskusteluissa tavoitteena on, että koulutettavat luovat yhteisen käsityksen, jonka voivat kytkeä aiempaan teemaa käsittelevään ymmärrykseensä ja ammatilliseen käyttöteoriaansa. Tarkasteluni kohteena on sosiaalisesti jaettu metakognitiivinen ajattelu, ja erityisesti koulutettavien työkontekstista nousevan tiedon ja ennakkoaineistoista nousevan tiedon välisen sillan rakentuminen koulutettavien vuorovaikutuksessa. Kiinnostukseni kohteena on oppimisprosessi, ei niinkään oppimisen tulokset.
Tarkastelen oppimista sosiaalisen konstruktionismin mukaisesti tiedonrakentamisena. Tarkastelen aluksi, mitä tiedonlähteitä koulutettavat jakavat resurssiksi yhteiseen ajatteluun. Sen jälkeen analysoin vuorovaikutuksessa näkyvän oppimisprosessin käynnistymistä ja etenemistä ja lopuksi työkontekstista nousevan tiedon eri tehtäviä oppimisprosessin näkökulmasta.
Analyysini osoittaa, että työkontekstista nouseva tieto on merkittävässä roolissa täydennyskoulutettavien sosiaalisesti jaetussa oppimisprosessissa. Se on myös oppimisprosessin käynnistymisessä keskustelun suuntaa määrittävä tekijä. Analyysini osoittaa lisäksi, että sekä koulutettavan oma että vertaisten työkontekstista nouseva tieto ohjaa koulutettavan oppimisprosessia. Työkontekstista nousevan tiedon tehtävänä on konkretisoida ennakkoaineistossa esitettyjä ilmiöitä. Sen lisäksi työkontekstista nousevan tiedon tehtävänä on kuvata oppimiselle tärkeitä kognitiivisia konflikteja. Lisäksi työkontekstista nouseva tieto voi vahvistaa tai ratkaista vertaisen havaitseman kognitiivisen konfliktin tai nostaa esille ilmiön, jota ennakkoaineistoissa ei käsitellä, mutta joka nähdään keskeisenä keskusteluaiheen näkökulmasta.
Analyysini osoittaa täydennyskoulutettavien oppimisen olevan syväsuuntautunutta ja tavoitteellista. Keskustelut etenivät kauttaaltaan työkontekstista ja ennakkoaineistosta tulevaa tietoa keskenään testaten. Analyysini vahvistaa kaiken kaikkiaan käsitystä sosiaalialalla keskeisen, käytännön työstä nousevan tiedon keskeistä merkitystä alalla toimivien ammatillisen pohjan rakentumisessa. Paitsi että koulutettavat rakentavat uutta osaamistaan oman aiemman osaamisensa pohjalta, he myös jo koulutuksen aikana vievät koulutuksessa saamaansa teoreettista tietoa omaan työkontekstiinsa ja testaavat teoreettista tietoa käytännössä jo koulutuksen aikana.
Tarkastelen oppimista sosiaalisen konstruktionismin mukaisesti tiedonrakentamisena. Tarkastelen aluksi, mitä tiedonlähteitä koulutettavat jakavat resurssiksi yhteiseen ajatteluun. Sen jälkeen analysoin vuorovaikutuksessa näkyvän oppimisprosessin käynnistymistä ja etenemistä ja lopuksi työkontekstista nousevan tiedon eri tehtäviä oppimisprosessin näkökulmasta.
Analyysini osoittaa, että työkontekstista nouseva tieto on merkittävässä roolissa täydennyskoulutettavien sosiaalisesti jaetussa oppimisprosessissa. Se on myös oppimisprosessin käynnistymisessä keskustelun suuntaa määrittävä tekijä. Analyysini osoittaa lisäksi, että sekä koulutettavan oma että vertaisten työkontekstista nouseva tieto ohjaa koulutettavan oppimisprosessia. Työkontekstista nousevan tiedon tehtävänä on konkretisoida ennakkoaineistossa esitettyjä ilmiöitä. Sen lisäksi työkontekstista nousevan tiedon tehtävänä on kuvata oppimiselle tärkeitä kognitiivisia konflikteja. Lisäksi työkontekstista nouseva tieto voi vahvistaa tai ratkaista vertaisen havaitseman kognitiivisen konfliktin tai nostaa esille ilmiön, jota ennakkoaineistoissa ei käsitellä, mutta joka nähdään keskeisenä keskusteluaiheen näkökulmasta.
Analyysini osoittaa täydennyskoulutettavien oppimisen olevan syväsuuntautunutta ja tavoitteellista. Keskustelut etenivät kauttaaltaan työkontekstista ja ennakkoaineistosta tulevaa tietoa keskenään testaten. Analyysini vahvistaa kaiken kaikkiaan käsitystä sosiaalialalla keskeisen, käytännön työstä nousevan tiedon keskeistä merkitystä alalla toimivien ammatillisen pohjan rakentumisessa. Paitsi että koulutettavat rakentavat uutta osaamistaan oman aiemman osaamisensa pohjalta, he myös jo koulutuksen aikana vievät koulutuksessa saamaansa teoreettista tietoa omaan työkontekstiinsa ja testaavat teoreettista tietoa käytännössä jo koulutuksen aikana.