Vapaa ja vastuullinen: Tyttöyden merkityksiä sukupuolittuneessa alkoholikulttuurissa sober curious -ilmiön kontekstissa
Mikkola, Alina (2023)
Mikkola, Alina
2023
Yhteiskuntatutkimuksen maisteriohjelma - Master's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-11-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202310238990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202310238990
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa paneudutaan tyttöyden ja alkoholikulttuurin risteyksiin. Alkoholikulttuurin sukupuolittuneen historian jatkumossa naisten juominen on vasta hetken ollut sosiaalisesti hyväksyttävää. 2020-luvun nuoret aikuiset ovat kuitenkin kasvaneet maailmaan, jossa on selvää, että myös naiset juhlivat kosteasti. Tässä tutkielmassa ollaan kiinnostuneita siitä, millaisia merkityksiä sukupuoli saa suhteessa nykypäivän alkoholikulttuuriin. Tyttöyden merkityksiä sukupuolittuneessa alkoholikulttuurissa tulkitaan sosiaalisen median aikakaudella kuplivan sober curious -ilmiön viitekehyksessä. Sober curious on erityisesti Instagramista julkiseen keskusteluun noussut kulttuurinen ilmiö, joka haastaa alkoholinormatiivisen kulttuurin itsestäänselvyyksiä ja kutsuu yksilöitä pohtimaan alkoholisuhdettaan. Merkittävä osa sober curious -keskustelijoista ja -vaikuttajista on nuoria naisia.
Tutkielmassa perehdytään sukupuolittuneen alkoholikulttuurin historiaan sekä nykypäivän virtauksiin, niin juomiseen kuin juomattomuuteenkin. Teoreettisena viitekehyksenä hyödynnetään foucault'laisen ajattelun perintönä syntynyttä hallinnan analytiikkaa sekä Judith Butlerin performatiivisen sukupuolen käsitteistöä. Sovellan Foucault ́n minäteknologian käsitettä, jolla kuvataan yksilöiden harjoittamia keinoja toteuttaa itseään ja tavoitella hyvää elämää. Tutkielma on konstruktionistinen ja refleksiivinen tulkinta 2020-luvun kulttuurisista virtauksista, joiden peilinä toimivat sober curious ilmiön kontekstissa käydyt keskustelut tyttöydestä.
Tutkimusaineisto koostuu Instagramista alkunsa saaneen Darravapaa-yhteisön sisällöistä. Analysoimani sisällöt ovat Instagram-live-keskusteluja sekä Yle Areenassa julkaistun Darravapaana-podcastin jakso. Keskusteluja lähestytään sosiaalisen median vaikuttajasisältöinä ja tulkitaan diskurssianalyysin menetelmin. Teoreettisen kehyksen käsitteistö toimii myös menetelmällisenä työkaluna, ja sen avulla jäsennetään aineistosta tehtyjä havaintoja.
Tutkimustuloksena aineistosta paikantuu kaksi keskeistä tyttöyden merkityssysteemiä: tyttöys projektina ja itsekurina. Nämä merkityssysteemit syntyvät vuorovaikutuksessa sukupuolittuneen alkoholikulttuurin normiston ja sober curious -ilmiössä yksilöille avautuvien uusien mahdollisuuksien kanssa. Tyttöyden projektissa nuoret naiset sekä vapautuvat ja toteuttavat itseään sekä vastaavat yhteiskunnan heille asettamiin odotuksiin. Itsekuri toimii puolestaan työkaluna, jonka avulla saavutetaan sekä vapautta että mahdutetaan itseä sosiaaliseen normistoon sopivaksi.
Tyttöyden projektin ja itsekurin kautta nuoret naiset tuottavat itsestään vapaita ja vastuullisia yksilöitä. Vapauden ja vastuullisuuden yhtäaikainen ilmentäminen vaatii yksilöiltä ristiriitaisten odotusten yhteensovittamista. Aikamme alkoholikulttuurissa nuorilta naisilta esimerkiksi odotetaan kosteita juhlatapoja ja vapautumista performoivaa juhlimista mutta myös kehollisella itsekurilla ylläpidettyä kulttuurisesti hyväksyttävää feminiinisyyttä. Onnistuakseen tässä projektissa on esimerkiksi säädeltävä humalaa ja itsen heteroseksuaalista näkyvyyttä yöelämässä. Vastuullisen yksilön rakennusprojektissa nuoret naiset kokevat olevansa velvoitettuja esimerkiksi sosiaalisten tilanteiden kannatteluun ja tiedostavaan kuluttamiseen. Sosiaalisen median aikakaudella tiedostavuuden ja vastuullisuuden vaatimukset ovat aiempaa intensiivisemmin läsnä yksilöiden elämässä.
Tutkielman tulokset ilmentävät länsimaisen yksilökeskeisen kulttuurin sovelluksia 2020-luvulla. Loputtomiksi piirtyvissä minuuden projekteissa ja itsekurin vaatimuksissa näkyy aikalaisuus, jossa yksilön keskeiseksi elämäntehtäväksi piirtyy ehyen minuuden ja oman onnen rakentaminen. Tutkielman tuloksissa artikuloituvat esiin myös projektit ja itsekurin sukupuolittuneet muodot alkoholikulttuurin viitekehyksessä. Tyttöyden projektin ja itsekurin muodot liittyvät esimerkiksi nuorille naisille turvattoman yöelämän riskien hallintaan. Sober curious muuttaa alkoholinormatiivista yhteiskuntaa ja toimii nuorille naisille myös kulttuurisena tilana, jossa tyttöyden normit väljentyvät. Näin yksilöille avautuu uudenlaisia rakenteellisia mahdollisuuksia toteuttaa itseään. Uudet mahdollisuudet avaavat tilaa vapaudelle, mutta samalla ne tuovat mukanaan myös uusia velvoitteita.
Tutkielmassa perehdytään sukupuolittuneen alkoholikulttuurin historiaan sekä nykypäivän virtauksiin, niin juomiseen kuin juomattomuuteenkin. Teoreettisena viitekehyksenä hyödynnetään foucault'laisen ajattelun perintönä syntynyttä hallinnan analytiikkaa sekä Judith Butlerin performatiivisen sukupuolen käsitteistöä. Sovellan Foucault ́n minäteknologian käsitettä, jolla kuvataan yksilöiden harjoittamia keinoja toteuttaa itseään ja tavoitella hyvää elämää. Tutkielma on konstruktionistinen ja refleksiivinen tulkinta 2020-luvun kulttuurisista virtauksista, joiden peilinä toimivat sober curious ilmiön kontekstissa käydyt keskustelut tyttöydestä.
Tutkimusaineisto koostuu Instagramista alkunsa saaneen Darravapaa-yhteisön sisällöistä. Analysoimani sisällöt ovat Instagram-live-keskusteluja sekä Yle Areenassa julkaistun Darravapaana-podcastin jakso. Keskusteluja lähestytään sosiaalisen median vaikuttajasisältöinä ja tulkitaan diskurssianalyysin menetelmin. Teoreettisen kehyksen käsitteistö toimii myös menetelmällisenä työkaluna, ja sen avulla jäsennetään aineistosta tehtyjä havaintoja.
Tutkimustuloksena aineistosta paikantuu kaksi keskeistä tyttöyden merkityssysteemiä: tyttöys projektina ja itsekurina. Nämä merkityssysteemit syntyvät vuorovaikutuksessa sukupuolittuneen alkoholikulttuurin normiston ja sober curious -ilmiössä yksilöille avautuvien uusien mahdollisuuksien kanssa. Tyttöyden projektissa nuoret naiset sekä vapautuvat ja toteuttavat itseään sekä vastaavat yhteiskunnan heille asettamiin odotuksiin. Itsekuri toimii puolestaan työkaluna, jonka avulla saavutetaan sekä vapautta että mahdutetaan itseä sosiaaliseen normistoon sopivaksi.
Tyttöyden projektin ja itsekurin kautta nuoret naiset tuottavat itsestään vapaita ja vastuullisia yksilöitä. Vapauden ja vastuullisuuden yhtäaikainen ilmentäminen vaatii yksilöiltä ristiriitaisten odotusten yhteensovittamista. Aikamme alkoholikulttuurissa nuorilta naisilta esimerkiksi odotetaan kosteita juhlatapoja ja vapautumista performoivaa juhlimista mutta myös kehollisella itsekurilla ylläpidettyä kulttuurisesti hyväksyttävää feminiinisyyttä. Onnistuakseen tässä projektissa on esimerkiksi säädeltävä humalaa ja itsen heteroseksuaalista näkyvyyttä yöelämässä. Vastuullisen yksilön rakennusprojektissa nuoret naiset kokevat olevansa velvoitettuja esimerkiksi sosiaalisten tilanteiden kannatteluun ja tiedostavaan kuluttamiseen. Sosiaalisen median aikakaudella tiedostavuuden ja vastuullisuuden vaatimukset ovat aiempaa intensiivisemmin läsnä yksilöiden elämässä.
Tutkielman tulokset ilmentävät länsimaisen yksilökeskeisen kulttuurin sovelluksia 2020-luvulla. Loputtomiksi piirtyvissä minuuden projekteissa ja itsekurin vaatimuksissa näkyy aikalaisuus, jossa yksilön keskeiseksi elämäntehtäväksi piirtyy ehyen minuuden ja oman onnen rakentaminen. Tutkielman tuloksissa artikuloituvat esiin myös projektit ja itsekurin sukupuolittuneet muodot alkoholikulttuurin viitekehyksessä. Tyttöyden projektin ja itsekurin muodot liittyvät esimerkiksi nuorille naisille turvattoman yöelämän riskien hallintaan. Sober curious muuttaa alkoholinormatiivista yhteiskuntaa ja toimii nuorille naisille myös kulttuurisena tilana, jossa tyttöyden normit väljentyvät. Näin yksilöille avautuu uudenlaisia rakenteellisia mahdollisuuksia toteuttaa itseään. Uudet mahdollisuudet avaavat tilaa vapaudelle, mutta samalla ne tuovat mukanaan myös uusia velvoitteita.