Early childhood education in Finnish newspapers during 1960's
Vaaja, Johanna (2023)
Vaaja, Johanna
2023
Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care Teacher
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-11-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202310228969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202310228969
Tiivistelmä
Finland’s early childhood education system has been in existence for over 135 years. There are many books and articles written about its history, but most of them are written in Finnish, leaving very few options for those, who are not fluent enough in the language. To offer further insight to those interested, the aim of the study is to investigate, how the early childhood was discussed in Finnish newspapers during 1960s and present the findings in English.
This study was conducted as a secondary, qualitative research. The newspaper data was collected from Helsingin Sanomat’s digitalized archives, and then analysed according to content analysis approach. The data was examined through historical and media perspectives.
The analysis shows that the early childhood education was a reoccurring topic within Helsingin Sanomat during the 1960s. Most of the discussions focused on the formal kindergarten system, with varying concerns and general information being accorded markedly prominent spaces. Non-formal care and other related circumstances were another regularly featured topic, although to a lesser extent than the formal care. These findings also give an overview of the newspaper coverage tendencies from the 1960s. Newspapers reported the matters which were felt to be important or pressing enough by the public opinion, with particular attention being given to drama-filled aspects. Suomen varhaiskasvatusjärjestelmä on ollut olemassa vuodesta 1888 lähtien, yli 135 vuoden ajan. Järjestelmän pitkästä historiasta on kirjoitettu useita kirjoja ja artikkeleita, mutta suurin osa niistä on kirjoitettu suomeksi, muunkielisen tarjonnan jäädessä hyvin suppeaksi. Koska nykyaikaa ja tulevaisuutta on mahdollista ymmärtää syvemmin tiedostamalla historian ja sen annin, tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella, kuinka varhaiskasvatuksesta keskusteltiin suomalaisissa 1960-luvun sanomalehdissä, ja esittää tulokset englanniksi.
Tutkimus toteutettiin sekundäärisenä, kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineistoksi valikoitui 1960-luvun merkittävä sanomalehti, Helsingin Sanomat. Aineisto kerättiin Helsingin Sanomien digitaalisista arkistoista, jonka jälkeen aineisto analysoitiin laadullisen sisältöanalyysin periaatteilla. Aineiston tarkastelussa otettiin huomioon sekä historiallinen että median perspektiivit.
Tutkimustulokset paljastavat, että päivähoito ja varhaiskasvatus olivat toistuvia aiheita 1960-luvun Helsingin Sanomissa, aikakauden asenteiden heijastuessa kirjoituksissa. Suurin osa keskustelusta keskittyi julkiseen päivähoitojärjestelmään, erinäisten huolten ja yleisen informaation ollessa erityisessä keskiössä. Julkisen järjestelmän ulkopuolinen hoito, sekä muut päivähoitoon liittyvät asiahaarat saivat myös oman tilansa uutisissa, vaikkakin huomattavasti pienemmässä mittakaavassa kuin mitä julkinen järjestelmä. Tutkimustulokset antavat myös yleiskatsauksen 1960-luvun sanomalehtien tavasta raportoida uutisia ja aiheita. Sanomalehtien uutisraportointien keskiössä olivat yleisimmin aiheet ja tapahtumat, jotka koettiin kansan parissa tärkeiksi. Myöskin dramaattisille, usein negatiivissävytteisille aiheille annettiin erityishuomiota.
This study was conducted as a secondary, qualitative research. The newspaper data was collected from Helsingin Sanomat’s digitalized archives, and then analysed according to content analysis approach. The data was examined through historical and media perspectives.
The analysis shows that the early childhood education was a reoccurring topic within Helsingin Sanomat during the 1960s. Most of the discussions focused on the formal kindergarten system, with varying concerns and general information being accorded markedly prominent spaces. Non-formal care and other related circumstances were another regularly featured topic, although to a lesser extent than the formal care. These findings also give an overview of the newspaper coverage tendencies from the 1960s. Newspapers reported the matters which were felt to be important or pressing enough by the public opinion, with particular attention being given to drama-filled aspects.
Tutkimus toteutettiin sekundäärisenä, kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineistoksi valikoitui 1960-luvun merkittävä sanomalehti, Helsingin Sanomat. Aineisto kerättiin Helsingin Sanomien digitaalisista arkistoista, jonka jälkeen aineisto analysoitiin laadullisen sisältöanalyysin periaatteilla. Aineiston tarkastelussa otettiin huomioon sekä historiallinen että median perspektiivit.
Tutkimustulokset paljastavat, että päivähoito ja varhaiskasvatus olivat toistuvia aiheita 1960-luvun Helsingin Sanomissa, aikakauden asenteiden heijastuessa kirjoituksissa. Suurin osa keskustelusta keskittyi julkiseen päivähoitojärjestelmään, erinäisten huolten ja yleisen informaation ollessa erityisessä keskiössä. Julkisen järjestelmän ulkopuolinen hoito, sekä muut päivähoitoon liittyvät asiahaarat saivat myös oman tilansa uutisissa, vaikkakin huomattavasti pienemmässä mittakaavassa kuin mitä julkinen järjestelmä. Tutkimustulokset antavat myös yleiskatsauksen 1960-luvun sanomalehtien tavasta raportoida uutisia ja aiheita. Sanomalehtien uutisraportointien keskiössä olivat yleisimmin aiheet ja tapahtumat, jotka koettiin kansan parissa tärkeiksi. Myöskin dramaattisille, usein negatiivissävytteisille aiheille annettiin erityishuomiota.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8421]