Lisätyn todellisuuden tuotteen palvelut valmistavassa teollisuudessa : Aihealueena teknologiajohtaminen
Lehtola, Elias (2023)
Lehtola, Elias
2023
Johtamisen ja tietotekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Management and Information Technology
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-10-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202310208952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202310208952
Tiivistelmä
Lisätyn todellisuuden (eng. Augmented Reality) sovellukset ovat alkaneet yleistyä tuottavassa työssä. Enemmän viihdekäytössä nähty lisätty todellisuus QR-koodeineen on löytänyt tiensä teolliselle puolelle, missä AR-ratkaisuja voidaan hyödyntää muun muassa huollon turvallisuuden ja työn sujuvuuden parantamiseen, uuden työvoiman avustamiseen ja opetukseen sekä kappaleiden ja tilojen demonstrointiin. Tähän muutokseen ovat vaikuttaneet muun muassa IoT-sovellusten yleistyminen sekä datankeruumenetelmien, tietokonenäön, mobiiliteknologian ja etäyhteyden sallivien ratkaisujen kehittyminen.
Nykyisin kappaleiden mallinnuksessa ja valmistuksessa syntyviä muotoja tai pintoja voidaan hyödyntää tehokkaammin demonstroimalla tuotteita asiakkaille halutussa ympäristössä tai osana kokoonpanoa, lisäksi uutta teknologiaa voidaan hyödyntää myös osien tarkistusmittauksessa. Kappaleiden etu- tai jälkikäteen tehty tarkastelu AR-teknologian avulla, jolloin kalliin kappaleen tai kappaleiden visuaalinen havainnointi niiden lopullisessa tilassa virtuaalisina elementteinä, voi tuoda esiin suunnitteluvirheitä tai muutostarpeita jo ennen kappaleen valmistusta tai korjausta.
Ylimääräisten valmistuskustannusten ja -vaiheiden eliminointi, välttämällä lopullisen tuotteen korjaus tai uudelleenvalmistus, tuovat merkittäviä hyötyjä valmistaville yrityksille. Pelkkä ylimääräisten valmistuskustannusten vertailu erilaisiin AR-tuote- ja palvelupakettien kustannuksiin ei riitä, vaan tarkastelu laajemmin valmistavien yritysten sekä AR-ratkaisua tarjoavan osapuolen välisiin toimintatapoihin, erityisesti palveluiden sujuvuuden näkökulmasta, luo paremman kuvan.
Työn tavoitteena on selvittää millä tavoin asiakkaille tarjottavat AR-tuotteiden palvelupaketit olisivat soveltuvia tuottavaan työhön ja millä tavoin ne palvelevat molempien osapuolten tavoitteita yhdessä muiden tuotteiden ja palveluiden kanssa. Ymmärtämällä tarjottavien palvelujen rakennetta suhteessa AR-ydintuotteeseen, voidaan myös havainnoida paremmin mistä saadaan kilpailuetua ja samalla pysytään monimutkaistuvan teknologian vauhdissa.
Alkuun tutkimuksessa esitellään AR-teknologiaa ja palvelupakettien ratkaisujen teoriaa. Työssä esitellään myös lyhyesti esimerkkiorganisaatio, joka on teknologia-alan tuotteita maahantuova ja näille tuotteille teknisiä tukipalveluita tarjoava yritys. Lisäksi tarkastellaan nykyistä suhdetta yrityksen ja asiakasryhmien välillä. Tutkimuksen käsittelyosuudessa asiakasyritysten suuresta saatavilla olevasta määrästä johtuen on työssä käytetty ryhmittelyä. Tarkentavien haastatteluiden avulla saadaan hieman parempi kuva palveluiden toiminnasta käytännössä.
Työn tuloksissa on selvitetty AR-ydintuotteen ympärillä olevat eri tasojen palvelut sekä palveluprosessi palvelutarjooman kehittämiselle. Yrityksen palvelutarjonnan rakenteen hahmottamisella saadaan esitettyä uuden tuotteen ja sen palveluiden sisällyttäminen osaksi yrityksen toimintaa. Kilpailuetua haetaan sujuvan palveluprosessin ja selkeän toimintamallin avuin luomalla matalampi kynnys tuotteen käyttöönotolle yrityksen tarjoaman asiantuntijaosaamisen kautta.
Jatkotutkimus ja kehitys koskee kahta eri pääsuuntausta, joista yrityksen taloudelliset intressit ajavat mahdollisesti erilaisiin tuote- tai ohjelmistovalintoihin tai syventämään osaamista nykyisten sovellusten parissa ja kehittämään ylivertainen ratkaisu kilpailijoihin nähden, kuten aiemmin on toimittu.
Nykyisin kappaleiden mallinnuksessa ja valmistuksessa syntyviä muotoja tai pintoja voidaan hyödyntää tehokkaammin demonstroimalla tuotteita asiakkaille halutussa ympäristössä tai osana kokoonpanoa, lisäksi uutta teknologiaa voidaan hyödyntää myös osien tarkistusmittauksessa. Kappaleiden etu- tai jälkikäteen tehty tarkastelu AR-teknologian avulla, jolloin kalliin kappaleen tai kappaleiden visuaalinen havainnointi niiden lopullisessa tilassa virtuaalisina elementteinä, voi tuoda esiin suunnitteluvirheitä tai muutostarpeita jo ennen kappaleen valmistusta tai korjausta.
Ylimääräisten valmistuskustannusten ja -vaiheiden eliminointi, välttämällä lopullisen tuotteen korjaus tai uudelleenvalmistus, tuovat merkittäviä hyötyjä valmistaville yrityksille. Pelkkä ylimääräisten valmistuskustannusten vertailu erilaisiin AR-tuote- ja palvelupakettien kustannuksiin ei riitä, vaan tarkastelu laajemmin valmistavien yritysten sekä AR-ratkaisua tarjoavan osapuolen välisiin toimintatapoihin, erityisesti palveluiden sujuvuuden näkökulmasta, luo paremman kuvan.
Työn tavoitteena on selvittää millä tavoin asiakkaille tarjottavat AR-tuotteiden palvelupaketit olisivat soveltuvia tuottavaan työhön ja millä tavoin ne palvelevat molempien osapuolten tavoitteita yhdessä muiden tuotteiden ja palveluiden kanssa. Ymmärtämällä tarjottavien palvelujen rakennetta suhteessa AR-ydintuotteeseen, voidaan myös havainnoida paremmin mistä saadaan kilpailuetua ja samalla pysytään monimutkaistuvan teknologian vauhdissa.
Alkuun tutkimuksessa esitellään AR-teknologiaa ja palvelupakettien ratkaisujen teoriaa. Työssä esitellään myös lyhyesti esimerkkiorganisaatio, joka on teknologia-alan tuotteita maahantuova ja näille tuotteille teknisiä tukipalveluita tarjoava yritys. Lisäksi tarkastellaan nykyistä suhdetta yrityksen ja asiakasryhmien välillä. Tutkimuksen käsittelyosuudessa asiakasyritysten suuresta saatavilla olevasta määrästä johtuen on työssä käytetty ryhmittelyä. Tarkentavien haastatteluiden avulla saadaan hieman parempi kuva palveluiden toiminnasta käytännössä.
Työn tuloksissa on selvitetty AR-ydintuotteen ympärillä olevat eri tasojen palvelut sekä palveluprosessi palvelutarjooman kehittämiselle. Yrityksen palvelutarjonnan rakenteen hahmottamisella saadaan esitettyä uuden tuotteen ja sen palveluiden sisällyttäminen osaksi yrityksen toimintaa. Kilpailuetua haetaan sujuvan palveluprosessin ja selkeän toimintamallin avuin luomalla matalampi kynnys tuotteen käyttöönotolle yrityksen tarjoaman asiantuntijaosaamisen kautta.
Jatkotutkimus ja kehitys koskee kahta eri pääsuuntausta, joista yrityksen taloudelliset intressit ajavat mahdollisesti erilaisiin tuote- tai ohjelmistovalintoihin tai syventämään osaamista nykyisten sovellusten parissa ja kehittämään ylivertainen ratkaisu kilpailijoihin nähden, kuten aiemmin on toimittu.