Hulevesien hallinta VAK-ratapihoilla: Esimerkkikohteena Turun Heikkilän tavararatapiha
Mäkelä, Lauri (2023)
Mäkelä, Lauri
2023
Rakennustekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Civil Engineering
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-10-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202310178868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202310178868
Tiivistelmä
Hulevesien määrä ja samalla niiden hallintatarve kasvaa tulevaisuudessa ilmastonmuutoksesta johtuvan sademäärän kasvun sekä tiivistyvän kaupunkirakenteen seurauksena. Hulevesien hallintaan alettiin kiinnittää huomiota vuonna 2014 vesihuoltolainsäädännön uusimisen seurauksena. Hulevesien hallinnasta on tehty useita diplomi- ja muita opinnäytetöitä ja laadittu ohjeita. Ratapihojen, ja erityisesti VAK-ratapihojen, hulevesien hallinnasta on kuitenkin hyvin vähän tietoa saatavilla. Ratapihojen hulevesien hallintaan on kiinnitetty muihin kaupunkiympäristön alueisiin verrattuna hyvin vähän huomiota. Ratapihoilla on tunnistettu kapasiteettiongelmia ja niiden raiteisto alkaa tulla elinkaarensa päähän, joten ratapihojen kehitys- ja kunnostushankkeille on tulevaisuudessa kasvavaa tarvetta. Niiden yhteydessä hulevesien hallintaan kiinnitetään varmasti myös ratapihoilla nykyistä suurempaa huomiota.
Tämän diplomityön tavoitteena oli perehtyä hulevesien hallinnan lainsäädäntöön ja yleisiin periaatteisiin. Niiden pohjalta pohdittiin ratapihojen ja niiden mahdollisten VAK-toimintojen erityispiirteitä hulevesien hallinnan näkökulmasta ja tutustuttiin muutaman ratapihan hulevesiratkaisuihin saatavilla olevien lähteiden perusteella. Työssä esitellään tapaustutkimuksena Turun Heikkilän VAK-ratapihan hulevesien hallintaratkaisuja. Tiedot Heikkilän ratapihan ratkaisuista perustuvat käynnissä olevan Kupittaa-Turku-ratahankkeen suunnitelmiin.
VAK-kuljetukset muodostavat raideliikenteen suurimman ympäristöriskin, joten tähän riskiin täytyy myös hulevesien hallinnassa kiinnittää huomiota. VAK-ratapihojen suojaus- tai hulevesirakenteista ei ole olemassa tarkkoja ohjeita, joten niiden suunnittelu ja rakentaminen vaatii hieman soveltamista. Ratapihat ovat pinta-alaltaan muihin kaupunkiympäristön alueisiin verrattuna varsin suuria ja niiltä kertyy paljon hulevesiä. Hulevesien hallinta ratapihoilla ei kuitenkaan poikkea juurikaan muiden alueiden hulevesien hallinasta, ja periaatteessa kaikki muilla alueilla käytettävät hallintarakenteet ovat hyödynnettävissä myös ratapihoilla. Suomen 13 VAK-ratapihaa ovat hulevesien hallinnan näkökulmasta erikoistapauksia, mutta niiden hulevesien hallinta voidaan silti yleensä toteuttaa varsin tavanomaisilla hallintarakenteilla. The amount of stormwater and, at the same time, the need for stormwater management will increase in the future because of the increase in precipitation due to climate change and the denser urban structure. More attention has been paid to stormwater management since 2014 due of the renewal of the Finnish water management legislation. Several Master and other theses and other guidelines have also been written on stormwater management. However, there is very little information available about stormwater management in railway yards, and especially ADR railway yards where hazardous goods are handled. Very little attention has been paid to stormwater management in railway yards compared to other areas of the urban environment. In many railway yards, capacity problems have been identified and their track system is coming to the end of its life cycle. Therefore, there will be a need for development and renovation projects in railway yards in the future, and in this connection, more attention will certainly be paid to stormwater management in railway yards as well.
The purpose of this thesis was to become familiar with the legislation and general principles of stormwater management. Based on this, the special features of railway yards and their possible ADR functions were considered from the point of view of stormwater management, and the stormwater solutions of some railway yards are studied based on the available sources.
The work has been carried out partly as a literature study and partly as a case study concentrating on Heikkilä ADR railway yard in Turku in Southern Finland. The stormwater management solutions designed for Heikkilä ADR railway yard are presented. The information about the Heikkilä railway yard solutions is based on the plans of the ongoing Kupittaa-Turku railway project.
Transport of dangerous goods creates the biggest environmental risk in rail transport, so attention must also be paid to this risk in stormwater management, too. At the moment, there are no instructions for the groundwater protection or stormwater structures especially for ADR railway yards, and therefore their planning and construction requires more consideration. Compared to other urban environment areas, railway yards are quite large in terms of surface area, and a lot of stormwater accumulates from them. However, stormwater management in railway yards does not differ much from stormwater management in other areas, and in principle all management structures used in other areas can also be applied in railway yards. From the point of view of stormwater management, all 13 ADR railway yards in Finland are special cases but their stormwater management can still usually be done with conventional management structures.
Tämän diplomityön tavoitteena oli perehtyä hulevesien hallinnan lainsäädäntöön ja yleisiin periaatteisiin. Niiden pohjalta pohdittiin ratapihojen ja niiden mahdollisten VAK-toimintojen erityispiirteitä hulevesien hallinnan näkökulmasta ja tutustuttiin muutaman ratapihan hulevesiratkaisuihin saatavilla olevien lähteiden perusteella. Työssä esitellään tapaustutkimuksena Turun Heikkilän VAK-ratapihan hulevesien hallintaratkaisuja. Tiedot Heikkilän ratapihan ratkaisuista perustuvat käynnissä olevan Kupittaa-Turku-ratahankkeen suunnitelmiin.
VAK-kuljetukset muodostavat raideliikenteen suurimman ympäristöriskin, joten tähän riskiin täytyy myös hulevesien hallinnassa kiinnittää huomiota. VAK-ratapihojen suojaus- tai hulevesirakenteista ei ole olemassa tarkkoja ohjeita, joten niiden suunnittelu ja rakentaminen vaatii hieman soveltamista. Ratapihat ovat pinta-alaltaan muihin kaupunkiympäristön alueisiin verrattuna varsin suuria ja niiltä kertyy paljon hulevesiä. Hulevesien hallinta ratapihoilla ei kuitenkaan poikkea juurikaan muiden alueiden hulevesien hallinasta, ja periaatteessa kaikki muilla alueilla käytettävät hallintarakenteet ovat hyödynnettävissä myös ratapihoilla. Suomen 13 VAK-ratapihaa ovat hulevesien hallinnan näkökulmasta erikoistapauksia, mutta niiden hulevesien hallinta voidaan silti yleensä toteuttaa varsin tavanomaisilla hallintarakenteilla.
The purpose of this thesis was to become familiar with the legislation and general principles of stormwater management. Based on this, the special features of railway yards and their possible ADR functions were considered from the point of view of stormwater management, and the stormwater solutions of some railway yards are studied based on the available sources.
The work has been carried out partly as a literature study and partly as a case study concentrating on Heikkilä ADR railway yard in Turku in Southern Finland. The stormwater management solutions designed for Heikkilä ADR railway yard are presented. The information about the Heikkilä railway yard solutions is based on the plans of the ongoing Kupittaa-Turku railway project.
Transport of dangerous goods creates the biggest environmental risk in rail transport, so attention must also be paid to this risk in stormwater management, too. At the moment, there are no instructions for the groundwater protection or stormwater structures especially for ADR railway yards, and therefore their planning and construction requires more consideration. Compared to other urban environment areas, railway yards are quite large in terms of surface area, and a lot of stormwater accumulates from them. However, stormwater management in railway yards does not differ much from stormwater management in other areas, and in principle all management structures used in other areas can also be applied in railway yards. From the point of view of stormwater management, all 13 ADR railway yards in Finland are special cases but their stormwater management can still usually be done with conventional management structures.