Facilitating or Enabling Value Creation? : Reconfiguring value creation in financial services
Riikkinen, Mikko (2023)
Riikkinen, Mikko
Tampere University
2023
Hallintotieteiden, kauppatieteiden ja politiikan tutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Administrative Sciences, Business Studies and Politics
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2023-11-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3122-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3122-1
Tiivistelmä
FinTech on lyhennelmä sanoista Financial Technology ja finanssiteknologian odotettiin disruptoivan rahoitusalaa. Rahoitusalan muutos ei kuitenkaan johdu pelkästään startupeista, vaan se alkoi jo vuoden 2008 finanssikriisistä. Digitalisaation ja sääntelyn muutosten seurauksena perinteiset finanssipalvelujen tarjoajat – pankit ja vakuutusyhtiöt – ovat joutuneet uudistamaan liiketoimintamallejaan. Samaan aikaan uudet tulokkaat, FinTech-startupit ovat kasvattaneet markkinaosuuttaan etenkin maksamisessa ja sijoittamisessa.
Aiempi FinTechin tutkimus on keskittynyt pääasiassa FinTech-startup- yrityksiin ja -innovaatioihin, mutta toimialan laajuisia muutoksia arvonluonnissa ei ole vielä tunnistettu. Tämän väitöskirjan tarkoituksena on tutkia ja analysoida, miten arvonluonti viritetään uudelleen finanssipalveluissa. Tämä tutkimus perustuu neljään kvalitatiiviseen artikkeliin, joissa ilmiötä tarkastellaan eri näkökulmista. Finanssipalvelujen arvonluontia ja liiketoimintamalleja tutkiessa huomataan, että digitalisaatio ja sääntely muuttavat prosessien ja resurssien omistajuutta arvonluonnin perustana.
Artikkeli I tavoitteena oli ymmärtää, mitä tekoälyteknologian käyttö tarkoittaa arvonluonnissa vakuutuspalveluissa. Artikkeli II tutki muutoksia markkinatulokkaan ja vakiintuneen toimijan näkökulmasta. Artikkeli III analysoi palveluinnovaatioita markkinatulokkaan näkökulmasta ja esittää viitekehyksen innovaatioiden luomiseen. Lopuksi Artikkeli IV keskittyi seuraamaan, kuinka perinteiset rahoituspalveluntarjoajat reagoivat FinTech ilmiöön löytääkseen strategisen edun.
Keskeisenä tuloksena tämä tutkimus esittelee uuden viitekehyksen arvonluonnin uudelleen virittämiselle. Lisäksi tässä väitöskirjassa ehdotetaan termiä ”Value enabler” (arvonluonnin mahdollistaja) käytettäväksi uudella tavalla. Se kuvaa “näkymättömiä”-palveluntarjoajia, jotka käyttävät rajapintoja (API) jakamaan prosessejaan ja resurssejaan kumppaneille, jotka sitten yhdistämällä nämä resurssit ja prosessit tukevat asiakkaan arvonluontiprosessia.
Aiempi FinTechin tutkimus on keskittynyt pääasiassa FinTech-startup- yrityksiin ja -innovaatioihin, mutta toimialan laajuisia muutoksia arvonluonnissa ei ole vielä tunnistettu. Tämän väitöskirjan tarkoituksena on tutkia ja analysoida, miten arvonluonti viritetään uudelleen finanssipalveluissa. Tämä tutkimus perustuu neljään kvalitatiiviseen artikkeliin, joissa ilmiötä tarkastellaan eri näkökulmista. Finanssipalvelujen arvonluontia ja liiketoimintamalleja tutkiessa huomataan, että digitalisaatio ja sääntely muuttavat prosessien ja resurssien omistajuutta arvonluonnin perustana.
Artikkeli I tavoitteena oli ymmärtää, mitä tekoälyteknologian käyttö tarkoittaa arvonluonnissa vakuutuspalveluissa. Artikkeli II tutki muutoksia markkinatulokkaan ja vakiintuneen toimijan näkökulmasta. Artikkeli III analysoi palveluinnovaatioita markkinatulokkaan näkökulmasta ja esittää viitekehyksen innovaatioiden luomiseen. Lopuksi Artikkeli IV keskittyi seuraamaan, kuinka perinteiset rahoituspalveluntarjoajat reagoivat FinTech ilmiöön löytääkseen strategisen edun.
Keskeisenä tuloksena tämä tutkimus esittelee uuden viitekehyksen arvonluonnin uudelleen virittämiselle. Lisäksi tässä väitöskirjassa ehdotetaan termiä ”Value enabler” (arvonluonnin mahdollistaja) käytettäväksi uudella tavalla. Se kuvaa “näkymättömiä”-palveluntarjoajia, jotka käyttävät rajapintoja (API) jakamaan prosessejaan ja resurssejaan kumppaneille, jotka sitten yhdistämällä nämä resurssit ja prosessit tukevat asiakkaan arvonluontiprosessia.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4984]