”Idoleilta saatu energia kannustaa mua” : Vuorovaikutuksen piirteiden tarkastelua japanilaisten idolien fanikulttuurissa
Sorvali, Siina (2023)
Sorvali, Siina
2023
Media, kulttuuri ja yhteiskunta -maisteriohjelma - Master's Programme in Media, Culture and Society
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-10-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202310098684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202310098684
Tiivistelmä
Tutkielmassani tarkastelen Japanin ulkopuolella asuvien fanien ja japanilaisten underground- eli chika-idolien välille muodostuvia suhteita. Tutkimuskysymykseni on, millaisia suhteita Japanin ulkopuolella olevat fanit muodostavat fanituksensa kohteisiin Tutkielman teoriapohjaksi olen valinnut parasosiaalisuuden käsitteen, jota olen tukenut affektiteorialla ja Erving Goffmanin vuorovaikutusteorioilla. Lisäksi tarkastelen affordanssien vaikutusta suhteiden muodostumiseen.
Tutkielma asettuu osaksi aiempaa idolitutkimusta, mutta siitä poiketen erottelen tutkimuksessa toisistaan massamediaidolit ja chika- tai live-idolit. Massamediaidoleilla tarkoitan niin kutsuttuja suosittuja idoleita, eli idoleita, jotka esiintyvät runsaasti perinteisessä mediassa, kuten televisiossa. Chika-idolien aktiviteetit painottuvat live-esiintymisiin.
Parasosiaalisen kanssakäymisen ja suhteiden käsitteet ovat tutkielmassa keskeisiä. Molemmat ovat idolien fanittamisessa yleisiä, sillä fanit esimerkiksi lähettävät idoleille viestejä ja puhuvat näiden kanssa videopuheluita. Parasosiaalisten suhteiden ja muiden suhteiden erot nousevat tutkielmassa tärkeiksi pyrittäessä selvittämään, voiko idolien ja fanien välisiä suhteita edes kutsua parasosiaalisiksi suhteiksi. Goffmanin tuotannosta keskeisiksi nousevat lavan ja takahuoneen sekä roolien käsitteet, sillä ne selittävät sitä, miten ihmiset valitsevat, miten toimia missäkin kommunikaatiotilanteessa. Affektiteoria tukee ymmärrystä siitä, miten julkisuuden henkilöistä muodostuu katsojille ja faneille tärkeitä affektien ja suhteiden kohteita. Affordansseja tarkastelemalla saadaan esiin ympäristö, jossa suhteet syntyvät: niiden avulla saatiin näkyviin sosiaalisten median vaikutukset niissä muotoutuviin suhteisiin.
Keräsin tutkielmaani varten kaksi aineistoa. Ensimmäinen aineisto kerättiin tarkkailemalla niitä sosiaalisen median alustoja, joita idolit ja fanit käyttävät, sekä heidän tapojaan käyttää näitä alustoja. Toinen aineisto saatiin kokoon haastattelemalla seitsemää Japanin ulkopuolella asuvaa chika-idolifania.
Tutkielmani paljastaa fanien idoleihin muodostamien suhteiden moniulotteisuuden. Suhteet eivät asetu parasosiaalisten suhteiden muottiin, sillä niihin liittyy parasosiaalisiin suhteisiin kuulumatonta vastavuoroisuutta. Suhteen syventyessä idoli saattaa ottaa aktiivisen roolin ja kommunikointi alkaa joissain tapauksissa muistuttaa ystävien tai tuttavien välistä kanssakäymistä. Suhteisiin vaikuttavat tästä huolimatta roolit, joiden pohjalta niitä on alettu rakentaa: fanit kokevat suhteet fani-idolisuhteina, eivät esimerkiksi ystävyyssuhteina, ja idolien käytökseen suhteessa vaikuttavat heidän ammattiinsa kuuluvat säännöt.
Välittyneen vuorovaikutuksen kautta syntyvien suhteiden muodostumiseen vaikuttavat kommunikaatioon käytettävien alustojen affordanssit, minkä takia alustoilla on vaikutusta siihen, miten ja millaisia suhteita idolien ja fanien välille syntyy. Monimuotoisten suhteiden kattava tarkasteleminen ei ole mahdollista pelkästään parasosiaalisuuden käsitteen kautta. Käyttämällä sen ja affordanssien lisäksi affektiteoriaa ja Goffmanin vuorovaikutusteorioita saan selville syitä idolien ja fanien välisten suhteiden syntymiselle ja niiden tyypillisille piirteille.
Tutkielma asettuu osaksi aiempaa idolitutkimusta, mutta siitä poiketen erottelen tutkimuksessa toisistaan massamediaidolit ja chika- tai live-idolit. Massamediaidoleilla tarkoitan niin kutsuttuja suosittuja idoleita, eli idoleita, jotka esiintyvät runsaasti perinteisessä mediassa, kuten televisiossa. Chika-idolien aktiviteetit painottuvat live-esiintymisiin.
Parasosiaalisen kanssakäymisen ja suhteiden käsitteet ovat tutkielmassa keskeisiä. Molemmat ovat idolien fanittamisessa yleisiä, sillä fanit esimerkiksi lähettävät idoleille viestejä ja puhuvat näiden kanssa videopuheluita. Parasosiaalisten suhteiden ja muiden suhteiden erot nousevat tutkielmassa tärkeiksi pyrittäessä selvittämään, voiko idolien ja fanien välisiä suhteita edes kutsua parasosiaalisiksi suhteiksi. Goffmanin tuotannosta keskeisiksi nousevat lavan ja takahuoneen sekä roolien käsitteet, sillä ne selittävät sitä, miten ihmiset valitsevat, miten toimia missäkin kommunikaatiotilanteessa. Affektiteoria tukee ymmärrystä siitä, miten julkisuuden henkilöistä muodostuu katsojille ja faneille tärkeitä affektien ja suhteiden kohteita. Affordansseja tarkastelemalla saadaan esiin ympäristö, jossa suhteet syntyvät: niiden avulla saatiin näkyviin sosiaalisten median vaikutukset niissä muotoutuviin suhteisiin.
Keräsin tutkielmaani varten kaksi aineistoa. Ensimmäinen aineisto kerättiin tarkkailemalla niitä sosiaalisen median alustoja, joita idolit ja fanit käyttävät, sekä heidän tapojaan käyttää näitä alustoja. Toinen aineisto saatiin kokoon haastattelemalla seitsemää Japanin ulkopuolella asuvaa chika-idolifania.
Tutkielmani paljastaa fanien idoleihin muodostamien suhteiden moniulotteisuuden. Suhteet eivät asetu parasosiaalisten suhteiden muottiin, sillä niihin liittyy parasosiaalisiin suhteisiin kuulumatonta vastavuoroisuutta. Suhteen syventyessä idoli saattaa ottaa aktiivisen roolin ja kommunikointi alkaa joissain tapauksissa muistuttaa ystävien tai tuttavien välistä kanssakäymistä. Suhteisiin vaikuttavat tästä huolimatta roolit, joiden pohjalta niitä on alettu rakentaa: fanit kokevat suhteet fani-idolisuhteina, eivät esimerkiksi ystävyyssuhteina, ja idolien käytökseen suhteessa vaikuttavat heidän ammattiinsa kuuluvat säännöt.
Välittyneen vuorovaikutuksen kautta syntyvien suhteiden muodostumiseen vaikuttavat kommunikaatioon käytettävien alustojen affordanssit, minkä takia alustoilla on vaikutusta siihen, miten ja millaisia suhteita idolien ja fanien välille syntyy. Monimuotoisten suhteiden kattava tarkasteleminen ei ole mahdollista pelkästään parasosiaalisuuden käsitteen kautta. Käyttämällä sen ja affordanssien lisäksi affektiteoriaa ja Goffmanin vuorovaikutusteorioita saan selville syitä idolien ja fanien välisten suhteiden syntymiselle ja niiden tyypillisille piirteille.