Opettajan minäpystyvyyden eri ulottuvuuksien yhteydet oppilaan motivationaalisiin uskomuksiin yleis- ja painotetun opetuksen luokilla
Nieminen, Anna-Kaisa (2023)
Nieminen, Anna-Kaisa
2023
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-10-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202310058663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202310058663
Tiivistelmä
Opettajan opetustyylit ja toiminta koululuokassa vaikuttavat oppilaiden oppimiseen monella eri tavalla. Tästä syystä opettajan minäpystyvyyden eri ulottuvuuksien yhteyksiä oppilaiden oppimiseen ja motivaatioon on tutkittu aikaisemmin, mutta yhteyksiä oppilaiden motivationaalisiin uskomuksiin ei ole tutkittu juurikaan. Kirjoitin ohjaajieni tuella tutkimusartikkelin, jossa tarkastelimme opettajien (N=40) itsearvioidun minäpystyvyyden eri ulottuvuuksien (luokan oppimisilmapiiri, käyttäytymisen hallinta ja yhteistyö kodin kanssa) yhteyttä oppilaiden (N=842) motivaatiouskomuksiin. Selvitimme lisäksi, erosivatko nämä yhteydet painotetuilla ja yleisopetuksen luokilla sen jälkeen, kun opettajien taustatekijät oli huomioitu. Aineiston analyysit tehtiin monitasomallinnuksella, johon valittiin toiminnan kontrolliteorian kolmesta osiosta ne (minä- ja kontrolliodotususkomukset), joihin ympäristöllä tiedetään olevan vaikutusta. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opettajien minäpystyvyyden eri ulottuvuudet olivat yhteydessä siihen, miten paljon oppilaat uskoivat omiin oppimisen mahdollisuuksiinsa kouluympäristössä. Lisäksi yhteydet erosivat teorian pohjalta tehtyjen oletusten mukaisesti painotettujen ja yleisopetuksen luokkien välillä. Opettajan taustatekijät otettiin mukaan tilastollisiin analyyseihin. Opettajan sukupuoli ja työkokemusvuodet ennustivat yhdessä opettajan minäpystyvyyden eri ulottuvuuksien kanssa oppilaiden motivationaalisia uskomuksia. Tämä tutkielma sisältää artikkelin taustalla olevan teorian lisäksi tutkimuksen metodologisen taustoituksen, tiivistyksen keskeisistä tuloksista ja pohdintaa tutkimusprosessista sekä sen onnistumisesta. Artikkeli on kokonaisuudessaan tämän tutkielman lopussa liitteenä.