Kovien materiaalien käyttö esiopetuksessa
Kotiniitty, Tanja (2023)
Kotiniitty, Tanja
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-11-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202310048646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202310048646
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää esiopettajien kokemuksia siihen, miksi kovien materiaalien käyttö esiopetuksessa on vähäistä ja miten niiden käyttöä voisi lisätä esiopetuksen käsityökasvatukseen. Aihetta lähestyttiin Karvin arvioinnin lähtökohdista. Vastaavaa aiempaa tutkimusta ei ole. Käsityökasvatuksen kirjallisuus ja tutkimukset ovat pohtineet käsityön merkityksiä, oppimisprosessia, nykytilaa ja oppimisen mahdollisuuksia. Tutkimusaihe on merkittävä, sillä käsityökasvatus on Karvin arvioinnin mukaan heikoiten toteutettu kokonaisuus varhaiskasvatuksessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla keväällä 2023. Aineisto analysoitiin fenomenologisella tutkimusotteella. Aineisto koostui kahdenkymmenen Suomessa esiopettajana toimineen vastauksista. Aineisto on pieni, jolloin oli mahdollista tulkita ilmiötä fenomenologisesti, etsien uutta merkittävää tietoa tutkimusaiheesta.
Tutkimuksen vastauksissa esiopettajat kuvasivat kokemuksiaan kovien materiaalien käytöstä vaihtelevasti. Tuloksissa korostui opettajajohtajuus, jossa opettaja itse on vastuussa velvoittavien asiakirjojen vaatimista sisällöistä ja pedagogiikasta. Tutkimuksen tuloksissa nousi esille vastaajien sulkeutuminen erilaisten syiden taakse, jossa puutteellisen opettajuuden syynä käytettiin tilojen, materiaalien ja työvälineiden puuttumista. Toisaalta taas voimakkaasti nousi esille, että opettajilla on itsellään mahdollisuus halutessaan toteuttaa kovien materiaalien käyttöä pedagogisesti laadukkaasti.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että oman työnsä johtaminen, opettajajohtajuus ja velvoittavien asiakirjojen ymmärtäminen ovat avainasemassa käsityökasvatuksessa kovien materiaalien kohdalla. Merkittävää tuloksissa oli se, että opettajien on itse muutettava asenteitaan ja olla viitseliäitä. Mielenkiintoista olisi jatkotutkimuksissa syventyä esiopettajien opettajajohtajuuteen käsityökasvatuksen osalta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla keväällä 2023. Aineisto analysoitiin fenomenologisella tutkimusotteella. Aineisto koostui kahdenkymmenen Suomessa esiopettajana toimineen vastauksista. Aineisto on pieni, jolloin oli mahdollista tulkita ilmiötä fenomenologisesti, etsien uutta merkittävää tietoa tutkimusaiheesta.
Tutkimuksen vastauksissa esiopettajat kuvasivat kokemuksiaan kovien materiaalien käytöstä vaihtelevasti. Tuloksissa korostui opettajajohtajuus, jossa opettaja itse on vastuussa velvoittavien asiakirjojen vaatimista sisällöistä ja pedagogiikasta. Tutkimuksen tuloksissa nousi esille vastaajien sulkeutuminen erilaisten syiden taakse, jossa puutteellisen opettajuuden syynä käytettiin tilojen, materiaalien ja työvälineiden puuttumista. Toisaalta taas voimakkaasti nousi esille, että opettajilla on itsellään mahdollisuus halutessaan toteuttaa kovien materiaalien käyttöä pedagogisesti laadukkaasti.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että oman työnsä johtaminen, opettajajohtajuus ja velvoittavien asiakirjojen ymmärtäminen ovat avainasemassa käsityökasvatuksessa kovien materiaalien kohdalla. Merkittävää tuloksissa oli se, että opettajien on itse muutettava asenteitaan ja olla viitseliäitä. Mielenkiintoista olisi jatkotutkimuksissa syventyä esiopettajien opettajajohtajuuteen käsityökasvatuksen osalta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8997]