Narratiivinen tutkimus vahvuuslähtöisen osaamisidentiteetin kehittymisestä ammattikorkeakoulussa
Mehto, Tiina (2023)
Mehto, Tiina
2023
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-10-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202309288527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202309288527
Tiivistelmä
Dynaamiset muutokset työympäristössä ja koulutusorganisaatioissa haastavat sekä opettajia että opiskelijoita huolehtimaan jatkuvasta osaamisen kehittämisestä ja pedagogisesta hyvinvoinnista. Tässä tutkimuksessa on tutkittu Haaga-Helia ammattikorkeakoulun SOLE-hankkeeseen liittyvän Voimakehävalmennuksen osallistujien vahvuuslähtöisen osaamisidentiteetin kehittymistä narratiivisen otteen avulla.
Tapaustutkimuksen kontekstina toimi Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa järjestetty Voimakehävalmennus. Tutkimuksen päätavoitteena oli tutkia, miten Voimakehävalmennus on tukenut ammattikorkeakouluhenkilöstön vahvuuslähtöisen osaamisidentiteetin kehittymistä. Alatutkimuskysymyksenä oli: miten vahvuuslähtöinen ohjaaminen on kehittynyt ja miten se näkyy osallistujien toimijuudessa ohjaajana ja opettajana neljä kuukautta valmennuksen jälkeen sekä mitkä tekijät haastavat ja mahdollistavat vahvuuslähtöisen ohjaamisen kehittämisen ammattikorkeakoulukontekstissa. Tutkimushenkilöinä toimi kahdeksan (N=8) Haaga-Helia ammattikorkeakoulun työntekijää, jotka osallistuivat Voimakehävalmennukseen 2.11.2022-10.2.2023.
Tutkimuksen aineistotyyppinä käytettiin kyselylomakkeita, haastatteluja ja työpajojen materiaalia. Tulokset koostuivat hermeneuttis-fenomenologisesti koostetuista aineistokokonaisuudesta ja narratiivisista tyyppitarinoista. Tutkimuksessa konstruoitiin kolme vahvuuslähtöisen osaamisidentiteetin kehittymistä kuvaavaa tyyppitarinaa, joita yhdisti välittävä opettajuus.
Tulosten mukaan Voimakehävalmennus tuki osallistujien vahvuuslähtöistä osaamisidentiteetin kehittymistä eri tavoin riippuen heidän lähtötilanteestaan, motivaatiostaan ja tavoitteistaan. Vaikka suoraa siirtovaikutusta ei havaittu Voimakehävalmennuksen sisältämien työkalujen käytön suhteen, valmennus syvensi osallistujien vahvuuslähtöistä osaamisidentiteettiä ja lisäsi itsetuntemusta, erilaisuuden ymmärtämistä ja vahvuuslähtöistä ajattelua. Joidenkin tutkittavien mukaan se oli vaikuttanut myös heidän uudenlaisessa orientoitumisessa ohjaustilanteessa. Valmennus koettiin tukevan myös yhteisöllisyyttä ja yhdessä oppimista.
Tulosten mukaan opettajien ja ohjaajien pedagogista hyvinvointia ja vahvuuslähtöisenä ohjaajana kehittymistä haastaa eniten tehokkuus- ja resurssiajattelu. Vahvuuslähtöinen ohjaaminen nähtiin kuitenkin tärkeänä ja hyödyllisenä edistäen pedagogista hyvinvointia ja tuloksellisuutta organisaatiossa. Opettajien ja ohjaajien oma innostus, aika kehittymiselle, vertaisoppimisen mahdollisuudet ja positiivinen johtaminen tukevat vahvuuslähtöistä ohjaamista ja siinä kehittymistä. Dynamic changes in the work environment and in the educational organizations challenge both teachers and students to take care of continuous competence development and pedagogical well-being. The focus of this thesis was to study strength-based competence identity development of the participants of Haaga-Helia University of Applied Sciences in the SOLE project by using a narrative approach.
The context of the case study was Voimakehä training program organized at the Haaga-Helia University of Applied Sciences. The main goal was to study how the Voimakehä training concept has supported and enabled the development of the strength-based competence identity of the university of applied sciences personnel. The sub-research questions were: how has strength-based guidance evolved, and how is it visible in participants’ agency as counselors and teachers four months after the training, and what factors challenge and enable the development of strength-based guidance in the context of a university of applied sciences. There were eight (N=8) employees from Haaga-Helia University of Applied Sciences, who participated in this research, as well as the Voimakehä training organized during 2.11.2022-10.2.2023.
The research material consisted of questionnaires, interviews and material from two workshops. The results consisted of hermeneutically-phenomenologically compiled data sets and narrative type stories. In the study, three stories were constructed describing the development of a strength-based competence identity, all unified by the caring approach in teaching and guiding.
According to the results, the Voimakehä training concept supported the development of participants' strength-based competence identity in different ways, depending on their individual situation, motivation and goals. Although there were no direct transfer effects in terms of Voimakehä tool usage in teaching and guiding after four months of the training, the training deepened the participants' strength-based competence identity and increased their self-knowledge, appreciation of diversity and strength-oriented thinking. Some participants reported a change in their orientation towards guidance situations. The training was also felt that it supported collaborative learning and a sense of community.
Performance orientation and resource thinking challenge the development of teachers' and counsellors' pedagogical well-being and strength-based competence identity. However, strength-based guidance was seen as important and beneficial, promoting pedagogical well-being and productivity in the organization. According to the results, strength-based guidance was seen as important and useful, in terms of the pedagogical well-being and productivity in the studied organization. Based on the results the teachers' own enthusiasm, time for development, opportunities for peer learning and positive leadership enable strength-based guidance and strength-based competence identity development.
Tapaustutkimuksen kontekstina toimi Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa järjestetty Voimakehävalmennus. Tutkimuksen päätavoitteena oli tutkia, miten Voimakehävalmennus on tukenut ammattikorkeakouluhenkilöstön vahvuuslähtöisen osaamisidentiteetin kehittymistä. Alatutkimuskysymyksenä oli: miten vahvuuslähtöinen ohjaaminen on kehittynyt ja miten se näkyy osallistujien toimijuudessa ohjaajana ja opettajana neljä kuukautta valmennuksen jälkeen sekä mitkä tekijät haastavat ja mahdollistavat vahvuuslähtöisen ohjaamisen kehittämisen ammattikorkeakoulukontekstissa. Tutkimushenkilöinä toimi kahdeksan (N=8) Haaga-Helia ammattikorkeakoulun työntekijää, jotka osallistuivat Voimakehävalmennukseen 2.11.2022-10.2.2023.
Tutkimuksen aineistotyyppinä käytettiin kyselylomakkeita, haastatteluja ja työpajojen materiaalia. Tulokset koostuivat hermeneuttis-fenomenologisesti koostetuista aineistokokonaisuudesta ja narratiivisista tyyppitarinoista. Tutkimuksessa konstruoitiin kolme vahvuuslähtöisen osaamisidentiteetin kehittymistä kuvaavaa tyyppitarinaa, joita yhdisti välittävä opettajuus.
Tulosten mukaan Voimakehävalmennus tuki osallistujien vahvuuslähtöistä osaamisidentiteetin kehittymistä eri tavoin riippuen heidän lähtötilanteestaan, motivaatiostaan ja tavoitteistaan. Vaikka suoraa siirtovaikutusta ei havaittu Voimakehävalmennuksen sisältämien työkalujen käytön suhteen, valmennus syvensi osallistujien vahvuuslähtöistä osaamisidentiteettiä ja lisäsi itsetuntemusta, erilaisuuden ymmärtämistä ja vahvuuslähtöistä ajattelua. Joidenkin tutkittavien mukaan se oli vaikuttanut myös heidän uudenlaisessa orientoitumisessa ohjaustilanteessa. Valmennus koettiin tukevan myös yhteisöllisyyttä ja yhdessä oppimista.
Tulosten mukaan opettajien ja ohjaajien pedagogista hyvinvointia ja vahvuuslähtöisenä ohjaajana kehittymistä haastaa eniten tehokkuus- ja resurssiajattelu. Vahvuuslähtöinen ohjaaminen nähtiin kuitenkin tärkeänä ja hyödyllisenä edistäen pedagogista hyvinvointia ja tuloksellisuutta organisaatiossa. Opettajien ja ohjaajien oma innostus, aika kehittymiselle, vertaisoppimisen mahdollisuudet ja positiivinen johtaminen tukevat vahvuuslähtöistä ohjaamista ja siinä kehittymistä.
The context of the case study was Voimakehä training program organized at the Haaga-Helia University of Applied Sciences. The main goal was to study how the Voimakehä training concept has supported and enabled the development of the strength-based competence identity of the university of applied sciences personnel. The sub-research questions were: how has strength-based guidance evolved, and how is it visible in participants’ agency as counselors and teachers four months after the training, and what factors challenge and enable the development of strength-based guidance in the context of a university of applied sciences. There were eight (N=8) employees from Haaga-Helia University of Applied Sciences, who participated in this research, as well as the Voimakehä training organized during 2.11.2022-10.2.2023.
The research material consisted of questionnaires, interviews and material from two workshops. The results consisted of hermeneutically-phenomenologically compiled data sets and narrative type stories. In the study, three stories were constructed describing the development of a strength-based competence identity, all unified by the caring approach in teaching and guiding.
According to the results, the Voimakehä training concept supported the development of participants' strength-based competence identity in different ways, depending on their individual situation, motivation and goals. Although there were no direct transfer effects in terms of Voimakehä tool usage in teaching and guiding after four months of the training, the training deepened the participants' strength-based competence identity and increased their self-knowledge, appreciation of diversity and strength-oriented thinking. Some participants reported a change in their orientation towards guidance situations. The training was also felt that it supported collaborative learning and a sense of community.
Performance orientation and resource thinking challenge the development of teachers' and counsellors' pedagogical well-being and strength-based competence identity. However, strength-based guidance was seen as important and beneficial, promoting pedagogical well-being and productivity in the organization. According to the results, strength-based guidance was seen as important and useful, in terms of the pedagogical well-being and productivity in the studied organization. Based on the results the teachers' own enthusiasm, time for development, opportunities for peer learning and positive leadership enable strength-based guidance and strength-based competence identity development.