"Se puhutteli minua eri lailla kuin muut maalaukset" : Tutkimus lasten kuvatulkinnasta perusopetuksen kuvataiteen opetuksessa
Jurvanen, Justiina; Rautanen, Nico (2023)
Jurvanen, Justiina
Rautanen, Nico
2023
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-10-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202310018560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202310018560
Tiivistelmä
Kuvatulkinta on kiinteä ja olennainen osa kuvataidetta. Myös nykyinen Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014) ohjaa ottamaan kuvatulkinnan yhä enemmän huomioon kuvataideopetuksessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin lapset tulkitsevat taidekuvia sekä sanoittavat itse tekemiään kuvataidetöitä. Lisäksi tutkimus pyrki löytämään konkreettisia keinoja, joilla opettaja voi tukea ja kehittää oppilaiden kuvatulkintaan liittyviä taitoja kuvataiteen opetuksessa. Tutkimuksella pyritään tuomaan tietoa perusopetuksen kuvataiteen opettajille sekä muille kuvataiteen oppiaineen ja kuvatulkinnan suhteesta kiinnostuneille tahoille.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja sen aineisto kerättiin laadulliselle tutkimukselle tyypillisesti haastattelemalla tutkittavaa joukkoa. Haastattelimme puolistrukturoidusti erään peruskoulun viidennen luokan oppilaita sekä heidän kuvataideopettajaansa. Haastatteluvastauksien lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin oppilaiden tutkimusta varten tekemiä kuvataidetöitä. Litteroidun aineiston analyysi suoritettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Saatu aineisto teemoiteltiin ja siitä luotiin kolme pääteemaa, jotka olivat 1) Kuvatulkinta sisällön kautta, 2) Kuvatulkinta visuaalisten elementtien avulla sekä 3) Kuvatulkinta kuvan välittämän viestin ja tunteen avulla. Opettajan haastattelua peilattiin teoreettiseen viitekehykseen sekä käytössä olevaan Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin.
Tutkimustulosten mukaan lapset suorittavat kuvatulkintaa monin eri tavoin. Yleisin näistä tavoista oli kuvan sisällön kautta tapahtunut kuvatulkinta, jossa lapset kiinnittivät kuvissa huomiota erityisesti niiden hahmoihin, tapahtumiin sekä muihin näkyviin esineisiin ja asioihin. Kuvatulkintaa tehtiin myös kuvan visuaalisten elementtien, kuten värien, muotojen ja sommitelmien avulla. Lapset tulkitsivat kuvia lisäksi kuvan välittämien viestien sekä niiden herättämien tunteiden avulla. Kuvataideopettajan haastattelusta kerätystä aineistosta nousi esiin laajasti eri keinoja kuvatulkinnan opetuksen tukemiseksi. Kuvatulkinnan aktiiviselle ja tavoitteelliselle opettamiselle on tärkeää varata erikseen aikaa kuvataideopetuksessa. Kuvatulkinnan opetuksen keskiössä on erilaisten kuvien tarkastelu ja niistä keskusteleminen yhdessä oppilaiden kanssa. Monipuoliset tehtävät ja ennalta määritetyt arviointikriteerit auttavat kuvatulkinnan opetuksen suunnittelussa sekä toteutuksessa.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja sen aineisto kerättiin laadulliselle tutkimukselle tyypillisesti haastattelemalla tutkittavaa joukkoa. Haastattelimme puolistrukturoidusti erään peruskoulun viidennen luokan oppilaita sekä heidän kuvataideopettajaansa. Haastatteluvastauksien lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin oppilaiden tutkimusta varten tekemiä kuvataidetöitä. Litteroidun aineiston analyysi suoritettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Saatu aineisto teemoiteltiin ja siitä luotiin kolme pääteemaa, jotka olivat 1) Kuvatulkinta sisällön kautta, 2) Kuvatulkinta visuaalisten elementtien avulla sekä 3) Kuvatulkinta kuvan välittämän viestin ja tunteen avulla. Opettajan haastattelua peilattiin teoreettiseen viitekehykseen sekä käytössä olevaan Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin.
Tutkimustulosten mukaan lapset suorittavat kuvatulkintaa monin eri tavoin. Yleisin näistä tavoista oli kuvan sisällön kautta tapahtunut kuvatulkinta, jossa lapset kiinnittivät kuvissa huomiota erityisesti niiden hahmoihin, tapahtumiin sekä muihin näkyviin esineisiin ja asioihin. Kuvatulkintaa tehtiin myös kuvan visuaalisten elementtien, kuten värien, muotojen ja sommitelmien avulla. Lapset tulkitsivat kuvia lisäksi kuvan välittämien viestien sekä niiden herättämien tunteiden avulla. Kuvataideopettajan haastattelusta kerätystä aineistosta nousi esiin laajasti eri keinoja kuvatulkinnan opetuksen tukemiseksi. Kuvatulkinnan aktiiviselle ja tavoitteelliselle opettamiselle on tärkeää varata erikseen aikaa kuvataideopetuksessa. Kuvatulkinnan opetuksen keskiössä on erilaisten kuvien tarkastelu ja niistä keskusteleminen yhdessä oppilaiden kanssa. Monipuoliset tehtävät ja ennalta määritetyt arviointikriteerit auttavat kuvatulkinnan opetuksen suunnittelussa sekä toteutuksessa.