Epäkohdat asiakkaiden osallisuuden toteutumisessa vammaissosiaalityössä eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisuissa
Hangaslammi, Sannamari (2023)
Hangaslammi, Sannamari
2023
Sosiaalityön maisteriohjelma - Master's Programme in Social Work
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-10-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202309298533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202309298533
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisuissa esiintyviä epäkohtia, jotka liittyvät vammaissosiaalityön asiakkaiden osallisuuden toteutumiseen. Tutkielmassa tarkastellaan vammaissosiaalityön asiakasprosessien alkuvaiheeseen liittyvää osallisuutta palvelujen järjestämisen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä asiakkaiden oikeudesta osallisuuteen vammaissosiaalityössä ja siitä, minkälaisia epäkohtia vammaissosiaalityön asiakkaiden osallisuuden toteutumiseen liittyy. Tutkimuskysymyksenä on, minkälaisia epäkohtia eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisuissa esiintyy vammaissosiaalityön asiakkaiden osallisuuteen liittyen.
Tutkielman teoreettisessa taustoituksessa käsitellään vammaisuuden oikeusperustaista mallia ja vammaissosiaalityön asiakkaiden osallisuutta. Vammaisuuden oikeusperustainen malli on muotoutunut yhteiskunnan ehtojen muuttuessa. Vammaisuutta ymmärrettiin yksilöllisen mallin kautta, jonka ongelmien ratkaisemiseksi kehittyi vammaisuuden sosiaalinen eli yhteiskunnallinen malli ja sitä kautta oikeusperustainen malli. Osallisuuden käsite on myös ajan saatossa mukautuva ja lisäksi monitahoinen käsite. Vammaissosiaalityön asiakkaiden osallisuus muotoutuu paitsi lainsäädännön kautta, myös sitä kautta, miten vammaisuus ymmärretään. Osallisuuden käsitteeseen kytkeytyy ajatus asiakaskansalaisuudesta, koska sen toteutuessa asiakkaalla on aktiivisen ja osallistuvan kansalaisen rooli sosiaalipalveluissa.
Tutkielman aineisto koostuu 30 eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisusta aikavälillä 1.1.2013-1.1.2023. Aineistoon valikoitui mukaan ratkaisut, jotka liittyvät vammaispalveluihin hakeutumiseen, palvelujen arviointiin ja suunnitteluun sekä päätöksentekoon. Aineiston analyysimetodina on aineistolähtöinen sisällönanalyysi, joka toteutettiin käyttämällä koodausta ja teemoittelua. Analyysissa tarkastelu keskittyi siihen, minkälaiset tekijät aiheuttavat epäkohtia asiakkaan osallisuuden toteutumisessa vammaissosiaalityössä. Osallisuutta tarkastellaan asiakkaan osallistumisoikeuksien näkökulmasta.
Tutkimustulosten perusteella aineistona olevissa eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisuissa ilmenee useita epäkohtia asiakkaiden osallisuuden toteutumisessa eri asiakasprosessin vaiheissa. Kantelun tehneiden asiakkaiden asioiden käsittely ei ole edennyt kaikilta osin lakien mukaan. Monilta osin virheelliset ja puutteelliset menettelytavat ovat johtaneet epäkohtiin asiakkaiden osallisuuden toteutumisessa. Keskeisinä epäkohtina aineistosta nousee viivästykset, puutteellinen ohjaus ja neuvonta, erityisen tuen tarpeen tai vammaisuudesta johtuvien erityistarpeiden huomiotta jättäminen, asiakkaan kuulematta jättäminen, vaikeaselkoiset, puuttuvat ja puutteelliset asiakasasiakirjat, ongelmat palvelujen saatavuudessa ja jatkuvuudessa sekä oikaisuvaatimuksen käsittelemättä jättäminen.
Tulosten perusteella vammaissosiaalityön asiakkaan osallisuuden toteutuminen voi vaarantua, jos menettelytavat ovat virheellisiä ja lainvastaisia asiakasprosessin eri vaiheissa. Erityisen ongelmalliseksi nousevat menettelytavat, jotka rikkovat asiakkaan osallistumisoikeuksia ja mahdollisuuksia vaikuttaa asiakasprosessissa. Tutkimustulokset osoittavat, että vammaissosiaalityön asiakkaiden osallisuuden toteutumiseen tulisi kiinnittää huomiota asiakasprosessien eri vaiheissa. Tämä edellyttää sitä, että menettelytavat asiakasprosessissa kunnioittavat lainsäädäntöä ja asiakkaan yhdenvertaisia oikeuksia. The purpose of this master’s thesis is to examine the issues facing the involvement of clients with disabilities within the social work practice and what appears in the decisions of the Finnish Parliamentary Ombudsman. In this thesis the focus is the client’s involvement in the initial phase of the client’s process in social work which will be seen from the point of view of the organizing services. The aim of the research is to increase the understanding of the clients' rights to participate in disability social work processes and what kind of issues are associated with the involvement of social work clients with disabilities.
The theoretical side of the thesis consists of a justice model of disability and the involvement of clients in disability social work. The justice model of disability has changed form as the conditions of society have changed. Disability was understood through an individual model which created problems and in time led to the creation of the social model of disability and the justice model of disability. The concepts of involvement and participation are also ever changing in time and are multifaceted concepts. The involvement of clients of disability social work is shaped not only through legislation, but also through how disability is understood. The concept of involvement is linked to the idea of client citizenship. Client citizenship is defined by the client having an active citizen role in participating in social services.
The research material of the thesis consists of 30 decisions of the Parliamentary Ombudsmen between January 1st 2013, and January 1st 2023. These decisions selected for the research material are related to applying for disability services, assessment of service needs, service planning and administrative decision-making. The research material has been analyzed using the data-driven content analysis which was implemented with the use of coding and themes. The analysis is focused on what kind of factors cause issues within the implementation of client’s involvement in disability social work. The client’s involvement is viewed from the perspective of the client's participation rights.
Based on the research results, the decisions of the Parliamentary Ombudsman show several issues with the involvement of clients in different phases of the client’s process. The handling of client’s cases who have filed a complaint have not entirely progressed in all the areas according to the law. In many aspects the incorrect and the incomplete procedures have led to problems to implement the client’s involvement. Significant issues emerge due to the lack of guidance and advice, delays within management of the client process, disregard for the need of special support or special needs due to disability, failure to hear a client, unclear or missing or incomplete client documents, issues regarding the availability and continuity of services and failure to process the request for an administrative review.
Based on the results, the involvement of the client in disability social work can be jeopardized if procedures are incorrect or illegal at different phases of the client process. Procedures that violate clients’ rights to participate and opportunities to influence their own client process in turn become particularly problematic. Research shows that attention should be paid in the involving of clients in disability social work at different phases of the client process. This requires that the handling of the cases should be carried out respecting the legislation and the equal rights of the client.
Tutkielman teoreettisessa taustoituksessa käsitellään vammaisuuden oikeusperustaista mallia ja vammaissosiaalityön asiakkaiden osallisuutta. Vammaisuuden oikeusperustainen malli on muotoutunut yhteiskunnan ehtojen muuttuessa. Vammaisuutta ymmärrettiin yksilöllisen mallin kautta, jonka ongelmien ratkaisemiseksi kehittyi vammaisuuden sosiaalinen eli yhteiskunnallinen malli ja sitä kautta oikeusperustainen malli. Osallisuuden käsite on myös ajan saatossa mukautuva ja lisäksi monitahoinen käsite. Vammaissosiaalityön asiakkaiden osallisuus muotoutuu paitsi lainsäädännön kautta, myös sitä kautta, miten vammaisuus ymmärretään. Osallisuuden käsitteeseen kytkeytyy ajatus asiakaskansalaisuudesta, koska sen toteutuessa asiakkaalla on aktiivisen ja osallistuvan kansalaisen rooli sosiaalipalveluissa.
Tutkielman aineisto koostuu 30 eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisusta aikavälillä 1.1.2013-1.1.2023. Aineistoon valikoitui mukaan ratkaisut, jotka liittyvät vammaispalveluihin hakeutumiseen, palvelujen arviointiin ja suunnitteluun sekä päätöksentekoon. Aineiston analyysimetodina on aineistolähtöinen sisällönanalyysi, joka toteutettiin käyttämällä koodausta ja teemoittelua. Analyysissa tarkastelu keskittyi siihen, minkälaiset tekijät aiheuttavat epäkohtia asiakkaan osallisuuden toteutumisessa vammaissosiaalityössä. Osallisuutta tarkastellaan asiakkaan osallistumisoikeuksien näkökulmasta.
Tutkimustulosten perusteella aineistona olevissa eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisuissa ilmenee useita epäkohtia asiakkaiden osallisuuden toteutumisessa eri asiakasprosessin vaiheissa. Kantelun tehneiden asiakkaiden asioiden käsittely ei ole edennyt kaikilta osin lakien mukaan. Monilta osin virheelliset ja puutteelliset menettelytavat ovat johtaneet epäkohtiin asiakkaiden osallisuuden toteutumisessa. Keskeisinä epäkohtina aineistosta nousee viivästykset, puutteellinen ohjaus ja neuvonta, erityisen tuen tarpeen tai vammaisuudesta johtuvien erityistarpeiden huomiotta jättäminen, asiakkaan kuulematta jättäminen, vaikeaselkoiset, puuttuvat ja puutteelliset asiakasasiakirjat, ongelmat palvelujen saatavuudessa ja jatkuvuudessa sekä oikaisuvaatimuksen käsittelemättä jättäminen.
Tulosten perusteella vammaissosiaalityön asiakkaan osallisuuden toteutuminen voi vaarantua, jos menettelytavat ovat virheellisiä ja lainvastaisia asiakasprosessin eri vaiheissa. Erityisen ongelmalliseksi nousevat menettelytavat, jotka rikkovat asiakkaan osallistumisoikeuksia ja mahdollisuuksia vaikuttaa asiakasprosessissa. Tutkimustulokset osoittavat, että vammaissosiaalityön asiakkaiden osallisuuden toteutumiseen tulisi kiinnittää huomiota asiakasprosessien eri vaiheissa. Tämä edellyttää sitä, että menettelytavat asiakasprosessissa kunnioittavat lainsäädäntöä ja asiakkaan yhdenvertaisia oikeuksia.
The theoretical side of the thesis consists of a justice model of disability and the involvement of clients in disability social work. The justice model of disability has changed form as the conditions of society have changed. Disability was understood through an individual model which created problems and in time led to the creation of the social model of disability and the justice model of disability. The concepts of involvement and participation are also ever changing in time and are multifaceted concepts. The involvement of clients of disability social work is shaped not only through legislation, but also through how disability is understood. The concept of involvement is linked to the idea of client citizenship. Client citizenship is defined by the client having an active citizen role in participating in social services.
The research material of the thesis consists of 30 decisions of the Parliamentary Ombudsmen between January 1st 2013, and January 1st 2023. These decisions selected for the research material are related to applying for disability services, assessment of service needs, service planning and administrative decision-making. The research material has been analyzed using the data-driven content analysis which was implemented with the use of coding and themes. The analysis is focused on what kind of factors cause issues within the implementation of client’s involvement in disability social work. The client’s involvement is viewed from the perspective of the client's participation rights.
Based on the research results, the decisions of the Parliamentary Ombudsman show several issues with the involvement of clients in different phases of the client’s process. The handling of client’s cases who have filed a complaint have not entirely progressed in all the areas according to the law. In many aspects the incorrect and the incomplete procedures have led to problems to implement the client’s involvement. Significant issues emerge due to the lack of guidance and advice, delays within management of the client process, disregard for the need of special support or special needs due to disability, failure to hear a client, unclear or missing or incomplete client documents, issues regarding the availability and continuity of services and failure to process the request for an administrative review.
Based on the results, the involvement of the client in disability social work can be jeopardized if procedures are incorrect or illegal at different phases of the client process. Procedures that violate clients’ rights to participate and opportunities to influence their own client process in turn become particularly problematic. Research shows that attention should be paid in the involving of clients in disability social work at different phases of the client process. This requires that the handling of the cases should be carried out respecting the legislation and the equal rights of the client.