Tietämyksenhallinnan käytännöt työn turhakkeiden vähentämisessä
Näppi, Nella (2023)
Näppi, Nella
2023
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-10-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202309128132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202309128132
Tiivistelmä
Työelämä on jatkuvassa muutoksessa ja sen intensiivistymisen myötä työn stressitekijät ovat yhä ajankohtaisempi aihe. Uusimpiin tunnistettuihin työstressin aiheuttajiin kuuluvat työn turhakkeet, jotka ovat kohtuuttomiksi tai tarpeettomiksi koettuja työtehtäviä. Työn turhakkeiden kielteiset vaikutukset näkyvät esimerkiksi työntekijän hyvinvoinnissa, organisaation tuottavuudessa ja yhteiskunnan terveydenhuoltokustannuksissa.
Tietämyksenhallinnan käytännöt ovat johtamistoimia, jotka mahdollistavat ja tukevat tietoon liittyviä prosesseja, kuten tiedon jakamisen ja uuden tiedon luomisen. Tässä kandidaatintyössä tutkitaan, voiko tietämyksenhallinnan johtamisen ja työn organisoinnin käytännöillä olla mahdollista vähentää työn turhakkeiden kokemista. Tätä varten selvitettiin ensin työn turhakkeiden aiheuttajia hyödyntäen systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmää. Tutkimusaineisto koostuu 18 vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista, jotka käsittelevät työn turhakkeiden aiheuttajia. Löydetyt aiheuttajat jaettiin viiteen kategoriaan, jotka ovat johtamistyylit, viestinnän piirteet, työn piirteet, työntekijän piirteet ja tasa-arvo. Tämän jälkeen työn turhakkeiden aiheuttajia vertailtiin tietämyksenhallinnan käytäntöihin tavoitteena löytää yhdenmukaisuuksia käytäntöjen ja turhakkeiden aiheuttajien väliltä.
Tutkimuksessa löydetyt yhdenmukaisuudet ovat joko käsitteellisiä, jolloin sekä tietämyksen-hallinnan käytäntö ja työn turhakkeen aiheuttaja käsittelevät suoraan samaa aihetta, tai välillisiä, jolloin käytäntöä hyödyntämällä työn turhakkeiden kokemisen väheneminen on perusteltavissa jollain muulla tavalla. Jokaiseen tarkasteltuun tietämyksenhallinnan käytäntöön on yhdistettävissä jokin työn turhakkeen aiheuttaja, ja toisaalta jokaiseen työn turhakkeiden kategoriaan liittyy jokin tietämyksenhallinnan käytäntö. Johtamisen käytännöillä on eniten yhteyksiä johtamistyyleihin kuuluviin turhakkeiden aiheuttajiin, ja vastaavasti työn organisoinnin käytännöt ovat selkeimmin yhdistettävissä työn ja työntekijän piirteisiin kuuluviin turhakkeiden aiheuttajiin. Tutkimuksen tulokset osoittavat tietämyksenhallinnan käytännöillä voivan olla työn turhakkeiden kokemista vähentävä vaikutus. Siten tämä tutkimus laajentaa ymmärrystä tietämyksenhallinnan käytäntöjen käyttömahdollisuuksista sekä lisää ymmärrystä työn turhakkeiden aiheuttajista. Yhteyksistä työn turhakkeiden aiheuttajien ja tietämyksenhallinnan käytäntöjen välillä tarvitaan kuitenkin lisää tutkimusta.
Tietämyksenhallinnan käytännöt ovat johtamistoimia, jotka mahdollistavat ja tukevat tietoon liittyviä prosesseja, kuten tiedon jakamisen ja uuden tiedon luomisen. Tässä kandidaatintyössä tutkitaan, voiko tietämyksenhallinnan johtamisen ja työn organisoinnin käytännöillä olla mahdollista vähentää työn turhakkeiden kokemista. Tätä varten selvitettiin ensin työn turhakkeiden aiheuttajia hyödyntäen systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmää. Tutkimusaineisto koostuu 18 vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista, jotka käsittelevät työn turhakkeiden aiheuttajia. Löydetyt aiheuttajat jaettiin viiteen kategoriaan, jotka ovat johtamistyylit, viestinnän piirteet, työn piirteet, työntekijän piirteet ja tasa-arvo. Tämän jälkeen työn turhakkeiden aiheuttajia vertailtiin tietämyksenhallinnan käytäntöihin tavoitteena löytää yhdenmukaisuuksia käytäntöjen ja turhakkeiden aiheuttajien väliltä.
Tutkimuksessa löydetyt yhdenmukaisuudet ovat joko käsitteellisiä, jolloin sekä tietämyksen-hallinnan käytäntö ja työn turhakkeen aiheuttaja käsittelevät suoraan samaa aihetta, tai välillisiä, jolloin käytäntöä hyödyntämällä työn turhakkeiden kokemisen väheneminen on perusteltavissa jollain muulla tavalla. Jokaiseen tarkasteltuun tietämyksenhallinnan käytäntöön on yhdistettävissä jokin työn turhakkeen aiheuttaja, ja toisaalta jokaiseen työn turhakkeiden kategoriaan liittyy jokin tietämyksenhallinnan käytäntö. Johtamisen käytännöillä on eniten yhteyksiä johtamistyyleihin kuuluviin turhakkeiden aiheuttajiin, ja vastaavasti työn organisoinnin käytännöt ovat selkeimmin yhdistettävissä työn ja työntekijän piirteisiin kuuluviin turhakkeiden aiheuttajiin. Tutkimuksen tulokset osoittavat tietämyksenhallinnan käytännöillä voivan olla työn turhakkeiden kokemista vähentävä vaikutus. Siten tämä tutkimus laajentaa ymmärrystä tietämyksenhallinnan käytäntöjen käyttömahdollisuuksista sekä lisää ymmärrystä työn turhakkeiden aiheuttajista. Yhteyksistä työn turhakkeiden aiheuttajien ja tietämyksenhallinnan käytäntöjen välillä tarvitaan kuitenkin lisää tutkimusta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]