Videopelien visuaalisen tyylin ja laadun vaikutus immersioon
Aroharju, Jaakko (2023)
Aroharju, Jaakko
2023
Tietojenkäsittelytieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computer Sciences
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-09-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202309047941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202309047941
Tiivistelmä
Videopelien grafiikat jakautuvat hyvin laajalle skaalalle tyylin mukaan. Modernit fotorealistista tyyliä mukailevat pelit voivat olla joskus lähes erottamattomat reaalimaailmasta, ja toisaalta markkinoilla on myös paljon videopelejä, jotka tavoittelevat fantastisempaa, tyylitellympää artistista ilmettä. Syitä näille eriäville visuaalisille tyyleille voi olla lukuisia, mutta yleinen viisaus määrää, että niillä kaikilla on joka tapauksessa vaikutusta siihen, kuinka samaistuttavana pelaaja kokee pelimaailman. Tätä kutsutaan myös immersioksi.
Tutkielmassa tarkastellaan tyylittelyn, eli epäfotorealististen renderöintimetodien, sekä laadun, eli grafiikkojen kyvykkyyden noudattaa suunnittelijoiden visiota, vaikutusta pelaajan kykyyn eläytyä pelimaailmaan, eli immersion kokemukseen. Erityisesti tyylittelyn vaikutusta antropomorfisiin pelihahmoihin ja näiden kanssavuorovaikutuksesta saatuun tunnekokemukseen kiinnitetään huomiota. Näitä tuloksia verrataan fotorealistisiin arvoihin, joiden oletetaan olevan ideaalitilanteessa kaikista suurimman immersion omaavat. Lisäksi otetaan huomioon mekaanisten peligenrejen vaikutus tyylittelyn ja immersion rinnalla, ja selvitetään mitä rajoituksia ja vaatimuksia tästä syntyy, ja erityisesti onko näillä genreillä mahdollista synergiaa tai antisynergiaa tyylittelyn suhteen.
Tutkielmassa saavutaan siihen tulokseen, että vaikka tyylittelyllä on yleisesti ottaen negatiivisia vaikutuksia pelaajan kokemaan immersioon, tämä ei aina ole niin merkittävää, etteikö tyylittelyn tuomat pragmaattiset ja taiteelliset edut olisi varteenotettava kompromissi. Lisäksi havaitaan, että laadulla ei ole suurta merkitystä pelaajan immersioon. Tutkimuksen pohjimmainen johtopäätös on silti se, että visuaalisen tyylin valinta fotorealismin ja tyylittelyn välillä on tarkkaan mietittävä kompromissi siinä missä mikä tahansa muukin videopelin suunnittelupäätös.
Tutkielmassa tarkastellaan tyylittelyn, eli epäfotorealististen renderöintimetodien, sekä laadun, eli grafiikkojen kyvykkyyden noudattaa suunnittelijoiden visiota, vaikutusta pelaajan kykyyn eläytyä pelimaailmaan, eli immersion kokemukseen. Erityisesti tyylittelyn vaikutusta antropomorfisiin pelihahmoihin ja näiden kanssavuorovaikutuksesta saatuun tunnekokemukseen kiinnitetään huomiota. Näitä tuloksia verrataan fotorealistisiin arvoihin, joiden oletetaan olevan ideaalitilanteessa kaikista suurimman immersion omaavat. Lisäksi otetaan huomioon mekaanisten peligenrejen vaikutus tyylittelyn ja immersion rinnalla, ja selvitetään mitä rajoituksia ja vaatimuksia tästä syntyy, ja erityisesti onko näillä genreillä mahdollista synergiaa tai antisynergiaa tyylittelyn suhteen.
Tutkielmassa saavutaan siihen tulokseen, että vaikka tyylittelyllä on yleisesti ottaen negatiivisia vaikutuksia pelaajan kokemaan immersioon, tämä ei aina ole niin merkittävää, etteikö tyylittelyn tuomat pragmaattiset ja taiteelliset edut olisi varteenotettava kompromissi. Lisäksi havaitaan, että laadulla ei ole suurta merkitystä pelaajan immersioon. Tutkimuksen pohjimmainen johtopäätös on silti se, että visuaalisen tyylin valinta fotorealismin ja tyylittelyn välillä on tarkkaan mietittävä kompromissi siinä missä mikä tahansa muukin videopelin suunnittelupäätös.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8744]