Tiedon jakamiseen vaikuttavia tekijöitä kognitiivisesti monimuotoisissa tiimeissä : Integroiva kirjallisuuskatsaus
Dupont, Clotilde (2023)
Dupont, Clotilde
2023
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-09-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202309047933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202309047933
Tiivistelmä
Tiimien monimuotoisuus on lisääntynyt nykyaikaisissa organisaatioissa muun muassa globalisaation seurauksena. Yrityskaupat ja fuusiot lisäävät työntekijöiden kielellistä ja kulttuurista monimuotoisuutta, ja yhä useammassa organisaatiossa muodostetaan moniammatillisia tiimejä, joiden jäsenet eroavat toisistaan muun muassa koulutus- ja työtaustaltaan. Samaan aikaan teknologisen kehityksen mahdollistama tiedon valtava määrä tuo organisaatioille omat haasteensa ja mahdollisuutensa. Tiedon jakaminen voidaan nähdä keskeisenä osana tietointensiivistä työtä.
Tässä kandidaatintyössä kartoitetaan, mitkä tekijät vaikuttavat tiedon jakamiseen kognitiivisesti monimuotoisissa tiimeissä. Koska kognitiivinen monimuotoisuus määritellään kirjallisuudessa vaihtelevasti, esimerkiksi eroavaisuuksina ajattelutyyleissä tai asenteissa, tarkoituksena oli myös muodostaa määritelmä tälle monimuotoisuuden tyypille. Tutkimusmenetelmäksi valittiin integroiva kirjallisuuskatsaus, joka mahdollistaa uuden, kasvavan tutkimuskohteen kokonaisvaltaisen käsitteellistämisen. Tutkimusaineisto kerättiin Andor- ja Google Scholar -hakupalveluita hyödyntäen useasta tieteellisestä tietokannasta, kuten EBSCOhostista ja ProQuest Centralista. Aineiston sisäänotto- ja poissulkukriteerien pohjalta tutkimusaineistoksi valittiin 10 englanninkielistä vertaisarvioitua tieteellistä julkaisua.
Tutkimustulokset osoittavat, että tiedon jakamiseen kognitiivisesti monimuotoisissa tiimeissä vaikuttavat erityisesti tiiminjäsenten suhtautuminen toistensa erilaisuuteen, tiimin ilmapiiri, keskinäinen luottamus ja johtaminen. Tiimin monimuotoisuus itsessään voi joskus kannustaa tiimiä kommunikoimaan enemmän, mutta tutkimustulosten valossa tiedon jakamiseen vaikuttavat myös monet muut tekijät. Mitä tulee kognitiivisen monimuotoisuuden määritelmään, tutkimusaineistossa korostuivat kognitiivisen monimuotoisuuden kehitykselliset ja hankitut muuttujat, kuten arvot, normit, tiedot ja taidot.
Tutkimus laajentaa osaltaan tietojohtamisen ja kognitiivisen monimuotoisuuden tutkimuskenttää tarjoamalla kokonaiskuvan tiedon jakamiseen vaikuttavista tekijöistä kognitiivisesti monimuotoisissa tiimeissä. Tulokset lienevät hyödyksi erityisesti tietointensiivisille organisaatioille, joissa tieto on kriittinen menestystekijä ja monimuotoisuuden johtamiselle on tarvetta. Tunnistamalla ja kehittämällä tiedon jakamiseen vaikuttavia tekijöitä kognitiivisesti monimuotoisissa tiimeissä voidaan parhaimmillaan edistää organisaation oppimista, suorituskykyä ja innovointikyvykkyyttä.
Kandidaatintyön rajallisuuden takia aihetta ei tarkastella tyhjentävästi, vaan lisätutkimuksille on selkeä tarve. Tutkimuksessa ei esimerkiksi rajattu aineistoa tiimien maantieteellisen sijainnin tai toimialan perusteella. Tulevat tutkimukset voisivat ottaa paremmin huomioon ajallisen ja fyysisen kontekstin vaikutuksen tiedon jakamisen käytäntöihin.
Tässä kandidaatintyössä kartoitetaan, mitkä tekijät vaikuttavat tiedon jakamiseen kognitiivisesti monimuotoisissa tiimeissä. Koska kognitiivinen monimuotoisuus määritellään kirjallisuudessa vaihtelevasti, esimerkiksi eroavaisuuksina ajattelutyyleissä tai asenteissa, tarkoituksena oli myös muodostaa määritelmä tälle monimuotoisuuden tyypille. Tutkimusmenetelmäksi valittiin integroiva kirjallisuuskatsaus, joka mahdollistaa uuden, kasvavan tutkimuskohteen kokonaisvaltaisen käsitteellistämisen. Tutkimusaineisto kerättiin Andor- ja Google Scholar -hakupalveluita hyödyntäen useasta tieteellisestä tietokannasta, kuten EBSCOhostista ja ProQuest Centralista. Aineiston sisäänotto- ja poissulkukriteerien pohjalta tutkimusaineistoksi valittiin 10 englanninkielistä vertaisarvioitua tieteellistä julkaisua.
Tutkimustulokset osoittavat, että tiedon jakamiseen kognitiivisesti monimuotoisissa tiimeissä vaikuttavat erityisesti tiiminjäsenten suhtautuminen toistensa erilaisuuteen, tiimin ilmapiiri, keskinäinen luottamus ja johtaminen. Tiimin monimuotoisuus itsessään voi joskus kannustaa tiimiä kommunikoimaan enemmän, mutta tutkimustulosten valossa tiedon jakamiseen vaikuttavat myös monet muut tekijät. Mitä tulee kognitiivisen monimuotoisuuden määritelmään, tutkimusaineistossa korostuivat kognitiivisen monimuotoisuuden kehitykselliset ja hankitut muuttujat, kuten arvot, normit, tiedot ja taidot.
Tutkimus laajentaa osaltaan tietojohtamisen ja kognitiivisen monimuotoisuuden tutkimuskenttää tarjoamalla kokonaiskuvan tiedon jakamiseen vaikuttavista tekijöistä kognitiivisesti monimuotoisissa tiimeissä. Tulokset lienevät hyödyksi erityisesti tietointensiivisille organisaatioille, joissa tieto on kriittinen menestystekijä ja monimuotoisuuden johtamiselle on tarvetta. Tunnistamalla ja kehittämällä tiedon jakamiseen vaikuttavia tekijöitä kognitiivisesti monimuotoisissa tiimeissä voidaan parhaimmillaan edistää organisaation oppimista, suorituskykyä ja innovointikyvykkyyttä.
Kandidaatintyön rajallisuuden takia aihetta ei tarkastella tyhjentävästi, vaan lisätutkimuksille on selkeä tarve. Tutkimuksessa ei esimerkiksi rajattu aineistoa tiimien maantieteellisen sijainnin tai toimialan perusteella. Tulevat tutkimukset voisivat ottaa paremmin huomioon ajallisen ja fyysisen kontekstin vaikutuksen tiedon jakamisen käytäntöihin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8798]