Lähettämön materiaalivirran kehittäminen asiakastilausten osalta
Toivanen, Joonas (2023)
Toivanen, Joonas
2023
Konetekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Mechanical Engineering
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-09-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202308317885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202308317885
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli kehittää kohdeyrityksen lähettämön materiaalivirtausta ja kustannustehokkuutta. Työn taustalla oli varmistaa, että lähettämön kapasiteetti kykenee hallitsemaan kasvavia tilaus- ja materiaalimääriä. Työ rajattiin koskemaan ainoastaan asiakastilauksia eli lähettämöltä ulosvirtaavaa materiaalia. Lähettämön toiminnan lisäksi työssä huomioitiin tuotannon aikataulutusta, jolla on suora vaikutus yrityksen lähettämössä tapahtuvaan tilauksien käsittelyyn.
Tutkimus aloitettiin määrittämällä ongelman ratkaisua tukevat tutkimuskysymykset. Tutkimus toteutettiin teoreettisen tutkimuksen ja empiirisen tutkimuksen kautta. Teoreettisella tutkimuksella etsittiin kirjallisuudesta ratkaisuja lähettämön kehittämiselle ja sovellettiin näitä yrityksen tilanteeseen sopiviksi. Empiirisellä tutkimuksella selvitettiin yrityksen nykytilanteen ongelmia ja varsinaisia kehitettäviä osa-alueita data- ja layout-analyysin kautta.
Data-analyysi pohjautui vuoden mittaiseen dataryhmään yrityksen lähettämön läpi kulkeutuneista lähetyksistä. Käsitelty data jaettiin pienempiin käsiteltäviin kokonaisuuksiin kuljetusmuotokohtaisesti. Tämän käsittelyn pohjalta havaittiin ongelmia lähetysten hajanaisuuden, puutteellisen suunnittelun ja yleisten toimintatapojen osalta. Lisäksi lähettämön layoutissa huomattiin olevan kehitettäviä osa-alueita. Teoreettisen tutkimuksen myötä, tarvittavan kehityssuunnan todettiin sisältävän ristiinlastauksen periaatteiden implementointia, kuljetuskohtaisen suunnittelun lisäämistä ja layout-muutoksien toteuttamista.
Työn tuloksena esitettiin toimintamalliehdotus, joka parantaa materiaalivirtausta, pienentää kustannuksia ja vapauttaa resursseja vähentämällä työvaiheiden määrää ja niihin kuuluvaa aikaa lähettämössä. Tilausten kulkua lähettämössä suoraviivaistettiin ja luotiin selkeä logiikka eri lähetystyyppien lähettämiselle. Layout-muutoksilla varmistettiin tuotteen liikuttamisen minimointi. Tilausten aikatauluttamiseen lisättiin kuljetusaikataulujen huomioiminen, joka yhdessä toimintatapa muutosten kanssa mahdollisti parannuksia materiaalivirtauksessa. Yhdessä edellä kuvattujen muutosten kautta työssä luotiin ehdotus ristiinlastauksen periaatteiden soveltamisesta lähettämön toimintaan, jonka myötä varastoinnista voidaan luopua ja tilausten materiaalivirtausta voidaan nopeuttaa merkittävästi.
The purpose of this thesis was to develop material flow and cost efficiency of the target company’s outbound. The basis of this thesis was to ensure that outbound’s capacity can control larger order and material quantities. The thesis was limited to concern only customer orders and the material outflow from the outbound. In addition to the outbound process, production scheduling is also taken into account as it has a direct impact on outbound order handling.
Research was started by defining research questions to support solving the research problem. The thesis was implemented with theoretical and empirical research. Theoretical research was used to look for solutions in literature in order to develop outbound process. Found solutions were then applied to suit the company’s situation. Empirical research was used to clarify current issues within the company and find out areas to be developed through data- and layout-analysis.
Data-analysis based on one year’s data set of shipments that had gone through the outbound. Processed data was divided into smaller quantities in the form of shipping methods. Processing this data revealed problems amongst scattered shipments, inadequate planning and in general operating methods. In addition the layout of the outbound was noticed to have multiple areas to develop. Based on theoretical research, the direction of development was found to be the implementation of cross-docking, addition of freight oriented planning and layout-changes.
The result of the thesis is an operating model proposition that improves material flow, reduces costs and frees resources by cutting down outbound’s workload. Product flow in the outbound was streamlined and a clear logic was created for sending different shipment types. Layout-changes were created to ensure that the transportation distance of the products was minimized. Shipments’ schedules were included to be notified in production scheduling. This, together with changes in operating methods enables improvements in material flow. Together, through the changes described above, a proposition was created about the implementation of cross-docking, which makes it possible to give up storaging and to improve material flow of the products.
Tutkimus aloitettiin määrittämällä ongelman ratkaisua tukevat tutkimuskysymykset. Tutkimus toteutettiin teoreettisen tutkimuksen ja empiirisen tutkimuksen kautta. Teoreettisella tutkimuksella etsittiin kirjallisuudesta ratkaisuja lähettämön kehittämiselle ja sovellettiin näitä yrityksen tilanteeseen sopiviksi. Empiirisellä tutkimuksella selvitettiin yrityksen nykytilanteen ongelmia ja varsinaisia kehitettäviä osa-alueita data- ja layout-analyysin kautta.
Data-analyysi pohjautui vuoden mittaiseen dataryhmään yrityksen lähettämön läpi kulkeutuneista lähetyksistä. Käsitelty data jaettiin pienempiin käsiteltäviin kokonaisuuksiin kuljetusmuotokohtaisesti. Tämän käsittelyn pohjalta havaittiin ongelmia lähetysten hajanaisuuden, puutteellisen suunnittelun ja yleisten toimintatapojen osalta. Lisäksi lähettämön layoutissa huomattiin olevan kehitettäviä osa-alueita. Teoreettisen tutkimuksen myötä, tarvittavan kehityssuunnan todettiin sisältävän ristiinlastauksen periaatteiden implementointia, kuljetuskohtaisen suunnittelun lisäämistä ja layout-muutoksien toteuttamista.
Työn tuloksena esitettiin toimintamalliehdotus, joka parantaa materiaalivirtausta, pienentää kustannuksia ja vapauttaa resursseja vähentämällä työvaiheiden määrää ja niihin kuuluvaa aikaa lähettämössä. Tilausten kulkua lähettämössä suoraviivaistettiin ja luotiin selkeä logiikka eri lähetystyyppien lähettämiselle. Layout-muutoksilla varmistettiin tuotteen liikuttamisen minimointi. Tilausten aikatauluttamiseen lisättiin kuljetusaikataulujen huomioiminen, joka yhdessä toimintatapa muutosten kanssa mahdollisti parannuksia materiaalivirtauksessa. Yhdessä edellä kuvattujen muutosten kautta työssä luotiin ehdotus ristiinlastauksen periaatteiden soveltamisesta lähettämön toimintaan, jonka myötä varastoinnista voidaan luopua ja tilausten materiaalivirtausta voidaan nopeuttaa merkittävästi.
The purpose of this thesis was to develop material flow and cost efficiency of the target company’s outbound. The basis of this thesis was to ensure that outbound’s capacity can control larger order and material quantities. The thesis was limited to concern only customer orders and the material outflow from the outbound. In addition to the outbound process, production scheduling is also taken into account as it has a direct impact on outbound order handling.
Research was started by defining research questions to support solving the research problem. The thesis was implemented with theoretical and empirical research. Theoretical research was used to look for solutions in literature in order to develop outbound process. Found solutions were then applied to suit the company’s situation. Empirical research was used to clarify current issues within the company and find out areas to be developed through data- and layout-analysis.
Data-analysis based on one year’s data set of shipments that had gone through the outbound. Processed data was divided into smaller quantities in the form of shipping methods. Processing this data revealed problems amongst scattered shipments, inadequate planning and in general operating methods. In addition the layout of the outbound was noticed to have multiple areas to develop. Based on theoretical research, the direction of development was found to be the implementation of cross-docking, addition of freight oriented planning and layout-changes.
The result of the thesis is an operating model proposition that improves material flow, reduces costs and frees resources by cutting down outbound’s workload. Product flow in the outbound was streamlined and a clear logic was created for sending different shipment types. Layout-changes were created to ensure that the transportation distance of the products was minimized. Shipments’ schedules were included to be notified in production scheduling. This, together with changes in operating methods enables improvements in material flow. Together, through the changes described above, a proposition was created about the implementation of cross-docking, which makes it possible to give up storaging and to improve material flow of the products.