"Kulturmöten är en del av vår vardag" : En kvalitativ innehålsanalys om kulturundervisningen i den digitala läroboksserien Fokus
Koskinen, Oona (2023)
Koskinen, Oona
2023
Pohjoismaisten kielten kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Scandinavian Languages
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-09-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202308267789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202308267789
Tiivistelmä
I denna kandidatavhandling studerar jag undervisning i kultur i den digitala lärobokserien Fokus. Kulturundervisning utgör en del av Grunderna för gymnasiets läroplan 2019 och jag studerar hur läroböckerna i serien styrs av den. Framgång i studierna i svenska kan erbjuda olika möjligheter att studera eller arbeta i Norden efter gymnasiet. För att undvika stereotypa påståenden som kan leda till fördomar är det viktigt att undersöka läroböckerna.
Mitt syfte är att beskriva de kulturella teman som används i lärobokserien och jämföra dem med det som står om kulturundervisning i läroplanen. Jag också förklarar hur dessa kulturella teman beskriver nordisk kultur. Läroplanens anvisningar i kulturkompetens är inte mycket konkreta och jag tolkar att det finns fyra teman i läroplanen som knyter till kulturkompetens: språklig mångfald, global och kulturell kompetens, samhällelig kompetens och kreativ kompetens.
Mitt primärmaterial består av de 12 textavsnitt som handlar om kulturundervisning i de fem första böckerna som kom ut år 2021 och 2022. Som analysmetod använder jag kvalitativ innehållsanalys för jag tar reda på materialets innehåll och tema genom att kategorisera materialet. Enheterna som kategoriseras består av fraser och uttryck. De teman som bildas i analysen är de som behandlas i kulturundervisningen i de undersökta läroböckerna.
Analysen visar att det finns sex olika teman som handlar om kulturundervisning: språkkunskaper i Norden, det nordiska folket, den nordiska miljön, konst och kultur i Norden, studier i Norden och det nordiska samhället. Alla temana består av 3–4 olika kategorier. De teman som behandlas mest är språkkunskaper i Norden och det nordiska folket och det som behandlas minst är det nordiska samhället.
Temana ger studenten en bred bild av nordisk kultur genom många olika kategorier. Det finns ändå några stereotypa påstående om Norden och nordiska folket. Analysen visar att bokserien följer läroplanens riktlinjer när det gäller kulturundervisning och alla temana behandlas i läroplanen på någon nivå.
Mitt syfte är att beskriva de kulturella teman som används i lärobokserien och jämföra dem med det som står om kulturundervisning i läroplanen. Jag också förklarar hur dessa kulturella teman beskriver nordisk kultur. Läroplanens anvisningar i kulturkompetens är inte mycket konkreta och jag tolkar att det finns fyra teman i läroplanen som knyter till kulturkompetens: språklig mångfald, global och kulturell kompetens, samhällelig kompetens och kreativ kompetens.
Mitt primärmaterial består av de 12 textavsnitt som handlar om kulturundervisning i de fem första böckerna som kom ut år 2021 och 2022. Som analysmetod använder jag kvalitativ innehållsanalys för jag tar reda på materialets innehåll och tema genom att kategorisera materialet. Enheterna som kategoriseras består av fraser och uttryck. De teman som bildas i analysen är de som behandlas i kulturundervisningen i de undersökta läroböckerna.
Analysen visar att det finns sex olika teman som handlar om kulturundervisning: språkkunskaper i Norden, det nordiska folket, den nordiska miljön, konst och kultur i Norden, studier i Norden och det nordiska samhället. Alla temana består av 3–4 olika kategorier. De teman som behandlas mest är språkkunskaper i Norden och det nordiska folket och det som behandlas minst är det nordiska samhället.
Temana ger studenten en bred bild av nordisk kultur genom många olika kategorier. Det finns ändå några stereotypa påstående om Norden och nordiska folket. Analysen visar att bokserien följer läroplanens riktlinjer när det gäller kulturundervisning och alla temana behandlas i läroplanen på någon nivå.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9204]