Mediakasvatus osana varhaiskasvatuksen opettajien työtä ja koulutusta : Tulkintakehyksenä mediakasvatustietoisuus
Salomaa, Saara (2023)
Salomaa, Saara
Tampereen yliopisto
2023
Kasvatus ja yhteiskunta -tohtoriohjelma - Doctoral Programme of Education and Society
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2023-09-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2992-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2992-1
Tiivistelmä
Tämä tutkimus tarkastelee mediakasvatusta osana varhaiskasvatuksen opettajien työtä ja koulutusta, erityisesti mediakasvatustietoisuuden käsitettä hyödyntäen. Tavoitteena on jäsentää mediakasvatuksen ja varhaiskasvatuksen välisiä suhteita sekä selvittää, millaisena osana varhaiskasvatusta mediakasvatus rakentuu Suomessa. Tutkimuksessa myös esitellään mediakasvatustietoisuuden käsite varhaiskasvatuksen mediakasvatuksessa.
Varhaiskasvatuksen mediakasvatuksella tarkoitetaan tässä tutkimuksessa sellaista tavoitteellista varhaiskasvatusta, jonka osapuolina ovat kasvattajat, kasvatettavat ja mediakulttuuri ja jonka tavoitteena on medialukutaidon edistämisen myötä tukea varhaiskasvatuksen yleisiä tavoitteita (Mertala & Salomaa, 2016; ks. myös Kupiainen & Sintonen, 2009). Mediakasvatustietoisuus (Salomaa, 2016) taas ammentaa Hirsjärven (1980) kasvatustietoisuuden mallista ja koostuu mediaan, lasten kasvuun, varhaiskasvatuksen mediakasvatukseen ja mediakasvattajuuteen sekä medialukutaitoon liittyvistä käsitysryhmistä. Keskeistä on ymmärrys toimimisesta mediakasvattajan roolissa sekä siihen liittyvistä oikeuksista ja velvollisuuksista. Mediakasvatustietoisuuden jäsennystä hyödynnetään lisäksi tutkimuksen empiiristen tulosten tarkastelussa. Mediakasvatustietoisuuden valitseminen kehykseksi, jonka kautta mediakasvatusta tarkastellaan, korostaa varhaiskasvatuksen henkilöstön, erityisesti opettajien, ammatillista tietoisuutta. Tietoisuus korostuu menetelmäosaamisen sijaan, sillä mediakasvatusta voi käytännössä toteuttaa lukemattomin eri tavoin. Myös median, mediakasvatuksen ja medialukutaidon käsitteiden monitulkintaisuus haastaa opettajien ammatillista tietoisuutta.
Kun tutkimusta lähestytään sosiaalisen konstruktionismin kautta, kiinnostuksen kohteena ovat vuorovaikutukselliset prosessit, joiden myötä ihmiset rakentavat ja soveltavat tietoa ja ilmiöitä (Burr, 2015). Tässä tutkimuksessa varhaiskasvatuksen media- kasvatus ymmärretään tietyssä ajassa ja paikassa ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa merkityksellistyväksi ilmiöksi. Tutkimuksessa varhaiskasvatuksen mediakasvatus rakentuu sellaisena kuin se näyttäytyy neljästä eri näkökulmasta tarkasteltuna: 1) kasvatustietoisuuden, erityisesti mediakasvatustietoisuuden, 2) suomalaisten yli- opistojen opettajankoulutuksen kirjoitettujen opetussuunnitelmien, 3) varhaiskasvatuksen opettajien käsitysten sekä 4) tutkimus- ja selvitystiedon ja varhaiskasvatusta ohjaavien linjausasiakirjojen näkökulmista. Kaikkien näiden tekijöiden voidaan nähdä olevan dynaamisessa vuorovaikutuksessa keskenään.
Tutkimuksen kontekstina on suomalainen ammatillinen varhaiskasvatus, jonka piirissä mediakasvatusta on 2000-luvun kuluessa kehitetty aktiivisesti kansallisin ja paikallisin tukitoimin (esim. Palsa ym., 2014; Rantala, 2011). Toimista huolimatta mediakasvatus ja siihen läheisesti kytkeytyvät sisältöalueet, kuten monilukutaito ja digitaalinen osaaminen, on koettu alalla monin paikoin haastavina, ja niiden toteutumisessa on ollut puutteita (esim. Juutinen ym., 2021; Kupiainen ym., 2006; Repo ym., 2019; Sommers-Piiroinen & Hemilä, 2016). Tutkimustietoa siis tarvitaan paitsi vahvistamaan mediakasvatuksen tietoperustaa myös mediakasvatuksen käytäntöjen kehittämiseksi.
Väitöstutkimus koostuu kolmesta vertaisarvioiduissa julkaisuissa julkaistusta osatutkimuksesta sekä niitä integroivasta yhteenveto-osuudesta. Ensimmäisessä osatutkimuksessa (Salomaa, 2016) hahmotettiin mediakasvatusta osana varhaiskasvatusta sekä tuotettiin Hirsjärven (1980) kasvatustietoisuuden käsitteeseen pohjautuen mediakasvatustietoisuuden jäsennys varhaiskasvatukseen hyödyntäen mediakasvatuksen ja varhaiskasvatuksen alojen tutkimuksia ja varhaiskasvatusta ohjaavia säädös- ja linjaustekstejä. Toinen osatutkimus (Salomaa & Mertala, 2022) tarkasteli laadullisen sisällönanalyysin keinoin mediakasvatuksen asemaa osana suomalaisten yliopistojen varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksen opetussuunnitelmia lukuvuonna 2014– 2015. Lisäksi tutkittiin, millaisia osaamistavoitteita mediakasvatuksellisten kurssien opetussuunnitelmateksteihin oli kirjattu. Kolmannessa osatutkimuksessa (Salomaa ym., 2021) selvitettiin varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä mediakasvatuksesta. Aineisto kerättiin haastattelemalla yhdeksää varhaiskasvatuksen opettajana työskentelevää henkilöä, ja analyysi toteutettiin fenomenografisella tutkimusotteella.
Tulokset osoittavat, että kansallisten linjausten, opettajankoulutuksen opetussuunnitelmien ja opettajien itsensä mukaan mediakasvatus kuuluu osaksi varhaiskasvatusta. Mediakasvatuksen rooli opettajankoulutuksen kirjallisissa opetussuunnitelmissa on kuitenkin ollut pieni, ja sen asema on vaihdellut eri yliopistojen välillä. Koulutuksen osaamistavoitteissa painottuvat konteksti- ja pedagoginen osaaminen. Opettajat itse käsittävät mediakasvatuksen laajasti, sekä toiminnaksi että ammatilliseksi osaamiseksi ja toimialan laajemmaksi kehittämishaasteeksi. Toimintana mediakasvatus käsitetään monipuoliseksi, ja mediakasvatukseksi ymmärretään kaikenlainen toiminta median parissa. Pedagogiseksi ideaaliksi tuotettiin eheytetty, varhaiskasvatuksen arkeen nivoutunut mediakasvatus. Sekä opettajien haastatteluissa että opetussuunnitelmateksteissä digitaalisilla medioilla on selvästi hallitseva rooli ei-digitaalisten medioiden ja sosiokulttuuristen mediakasvatuskäytäntöjen jäädessä paitsioon. Mediakasvatuksen sekä tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen tai digitaalisen osaamisen väliset suhteet ja medialukutaitoon liittyvät tavoitteet näyttäytyvät epäselvinä kautta aineiston ja kaipaavat selkeyttämistä yhteisen ymmärryksen ja toiminnan kehittämiseksi. Media- kasvatustietoisuuden käsitettä voidaan hyödyntää mediakasvatuksen monipuolisessa tarkastelussa, sillä mediakasvatustietoisuus voi laajeta yksilön ominaisuudesta myös kattavammin varhaiskasvatuksen toimialan, koulutusten ja yhteisöjen kehittämisen käyttökelpoiseksi työkaluksi.
Monimenetelmäisenä ja -näkökulmaisena tutkimus osallistuu keskusteluihin siitä, mitä varhaiskasvatuksen mediakasvatuksella tavoitellaan ja millainen osa varhaiskasvatusta sen tulisi olla, mediakasvatustietoisuuden roolista mediakasvatuksessa, opettajankoulutuksen tavoitteista ja sisällöistä sekä mediakasvatusta ohjaavien asiakirjojen sisällöistä. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen media- kasvatusta sekä henkilöstön mediakasvatusosaamista ja -tietoisuutta kehitettäessä.
Varhaiskasvatuksen mediakasvatuksella tarkoitetaan tässä tutkimuksessa sellaista tavoitteellista varhaiskasvatusta, jonka osapuolina ovat kasvattajat, kasvatettavat ja mediakulttuuri ja jonka tavoitteena on medialukutaidon edistämisen myötä tukea varhaiskasvatuksen yleisiä tavoitteita (Mertala & Salomaa, 2016; ks. myös Kupiainen & Sintonen, 2009). Mediakasvatustietoisuus (Salomaa, 2016) taas ammentaa Hirsjärven (1980) kasvatustietoisuuden mallista ja koostuu mediaan, lasten kasvuun, varhaiskasvatuksen mediakasvatukseen ja mediakasvattajuuteen sekä medialukutaitoon liittyvistä käsitysryhmistä. Keskeistä on ymmärrys toimimisesta mediakasvattajan roolissa sekä siihen liittyvistä oikeuksista ja velvollisuuksista. Mediakasvatustietoisuuden jäsennystä hyödynnetään lisäksi tutkimuksen empiiristen tulosten tarkastelussa. Mediakasvatustietoisuuden valitseminen kehykseksi, jonka kautta mediakasvatusta tarkastellaan, korostaa varhaiskasvatuksen henkilöstön, erityisesti opettajien, ammatillista tietoisuutta. Tietoisuus korostuu menetelmäosaamisen sijaan, sillä mediakasvatusta voi käytännössä toteuttaa lukemattomin eri tavoin. Myös median, mediakasvatuksen ja medialukutaidon käsitteiden monitulkintaisuus haastaa opettajien ammatillista tietoisuutta.
Kun tutkimusta lähestytään sosiaalisen konstruktionismin kautta, kiinnostuksen kohteena ovat vuorovaikutukselliset prosessit, joiden myötä ihmiset rakentavat ja soveltavat tietoa ja ilmiöitä (Burr, 2015). Tässä tutkimuksessa varhaiskasvatuksen media- kasvatus ymmärretään tietyssä ajassa ja paikassa ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa merkityksellistyväksi ilmiöksi. Tutkimuksessa varhaiskasvatuksen mediakasvatus rakentuu sellaisena kuin se näyttäytyy neljästä eri näkökulmasta tarkasteltuna: 1) kasvatustietoisuuden, erityisesti mediakasvatustietoisuuden, 2) suomalaisten yli- opistojen opettajankoulutuksen kirjoitettujen opetussuunnitelmien, 3) varhaiskasvatuksen opettajien käsitysten sekä 4) tutkimus- ja selvitystiedon ja varhaiskasvatusta ohjaavien linjausasiakirjojen näkökulmista. Kaikkien näiden tekijöiden voidaan nähdä olevan dynaamisessa vuorovaikutuksessa keskenään.
Tutkimuksen kontekstina on suomalainen ammatillinen varhaiskasvatus, jonka piirissä mediakasvatusta on 2000-luvun kuluessa kehitetty aktiivisesti kansallisin ja paikallisin tukitoimin (esim. Palsa ym., 2014; Rantala, 2011). Toimista huolimatta mediakasvatus ja siihen läheisesti kytkeytyvät sisältöalueet, kuten monilukutaito ja digitaalinen osaaminen, on koettu alalla monin paikoin haastavina, ja niiden toteutumisessa on ollut puutteita (esim. Juutinen ym., 2021; Kupiainen ym., 2006; Repo ym., 2019; Sommers-Piiroinen & Hemilä, 2016). Tutkimustietoa siis tarvitaan paitsi vahvistamaan mediakasvatuksen tietoperustaa myös mediakasvatuksen käytäntöjen kehittämiseksi.
Väitöstutkimus koostuu kolmesta vertaisarvioiduissa julkaisuissa julkaistusta osatutkimuksesta sekä niitä integroivasta yhteenveto-osuudesta. Ensimmäisessä osatutkimuksessa (Salomaa, 2016) hahmotettiin mediakasvatusta osana varhaiskasvatusta sekä tuotettiin Hirsjärven (1980) kasvatustietoisuuden käsitteeseen pohjautuen mediakasvatustietoisuuden jäsennys varhaiskasvatukseen hyödyntäen mediakasvatuksen ja varhaiskasvatuksen alojen tutkimuksia ja varhaiskasvatusta ohjaavia säädös- ja linjaustekstejä. Toinen osatutkimus (Salomaa & Mertala, 2022) tarkasteli laadullisen sisällönanalyysin keinoin mediakasvatuksen asemaa osana suomalaisten yliopistojen varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksen opetussuunnitelmia lukuvuonna 2014– 2015. Lisäksi tutkittiin, millaisia osaamistavoitteita mediakasvatuksellisten kurssien opetussuunnitelmateksteihin oli kirjattu. Kolmannessa osatutkimuksessa (Salomaa ym., 2021) selvitettiin varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä mediakasvatuksesta. Aineisto kerättiin haastattelemalla yhdeksää varhaiskasvatuksen opettajana työskentelevää henkilöä, ja analyysi toteutettiin fenomenografisella tutkimusotteella.
Tulokset osoittavat, että kansallisten linjausten, opettajankoulutuksen opetussuunnitelmien ja opettajien itsensä mukaan mediakasvatus kuuluu osaksi varhaiskasvatusta. Mediakasvatuksen rooli opettajankoulutuksen kirjallisissa opetussuunnitelmissa on kuitenkin ollut pieni, ja sen asema on vaihdellut eri yliopistojen välillä. Koulutuksen osaamistavoitteissa painottuvat konteksti- ja pedagoginen osaaminen. Opettajat itse käsittävät mediakasvatuksen laajasti, sekä toiminnaksi että ammatilliseksi osaamiseksi ja toimialan laajemmaksi kehittämishaasteeksi. Toimintana mediakasvatus käsitetään monipuoliseksi, ja mediakasvatukseksi ymmärretään kaikenlainen toiminta median parissa. Pedagogiseksi ideaaliksi tuotettiin eheytetty, varhaiskasvatuksen arkeen nivoutunut mediakasvatus. Sekä opettajien haastatteluissa että opetussuunnitelmateksteissä digitaalisilla medioilla on selvästi hallitseva rooli ei-digitaalisten medioiden ja sosiokulttuuristen mediakasvatuskäytäntöjen jäädessä paitsioon. Mediakasvatuksen sekä tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen tai digitaalisen osaamisen väliset suhteet ja medialukutaitoon liittyvät tavoitteet näyttäytyvät epäselvinä kautta aineiston ja kaipaavat selkeyttämistä yhteisen ymmärryksen ja toiminnan kehittämiseksi. Media- kasvatustietoisuuden käsitettä voidaan hyödyntää mediakasvatuksen monipuolisessa tarkastelussa, sillä mediakasvatustietoisuus voi laajeta yksilön ominaisuudesta myös kattavammin varhaiskasvatuksen toimialan, koulutusten ja yhteisöjen kehittämisen käyttökelpoiseksi työkaluksi.
Monimenetelmäisenä ja -näkökulmaisena tutkimus osallistuu keskusteluihin siitä, mitä varhaiskasvatuksen mediakasvatuksella tavoitellaan ja millainen osa varhaiskasvatusta sen tulisi olla, mediakasvatustietoisuuden roolista mediakasvatuksessa, opettajankoulutuksen tavoitteista ja sisällöistä sekä mediakasvatusta ohjaavien asiakirjojen sisällöistä. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen media- kasvatusta sekä henkilöstön mediakasvatusosaamista ja -tietoisuutta kehitettäessä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4865]