Representations of overweight : A discourse analytical study of overweight in online magazine articles
Varis, Riikka (2023)
Varis, Riikka
2023
Kielten kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Languages
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-08-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202308217692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202308217692
Tiivistelmä
Ylipaino on nykymaailmassa sekä hyvin yleistä että näkyvillä olevaa. Tämä monitahoinen asia vaikuttaa yksilön ja yhteisön fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin monin tavoin, ja tässä prosessissa on merkittävällä tavalla mukana kieli, jolla luodaan merkityksiä. Tämä tutkielma tarkastelee, miten ylipainoa kuvataan mediassa, tarkemmin sanottuna 2020-luvun verkkoartikkeleissa, ja pyrkii lisäksi ymmärtämään näitä kuvauksia niiden kulttuurisessa yhteydessä.
Kuvauksia ylipainosta tutkittiin analysoimalla pientä korpusaineistoa, joka koostui yhteensä kuudestatoista verkkoartikkelista. Nämä artikkelit oli alun perin julkaistu neljässä suositussa amerikkalaisessa aikakauslehdessä, jotka ovat saatavilla internetissä. Tutkielmassa käytettiin kahta avainsanaa (’overweight’ ja ’fat’), joiden avulla kerättiin artikkeleita ylipainosta vuosilta 2020–2023. Tutkielman menetelmänä toimi laadullinen diskurssianalyysi, jolla artikkeleista etsittiin diskursseja. Valitulla menetelmällä tutkitaan kieltä käytössä ja se on luonteeltaan sekä kuvaileva että kriittinen.
Analyysin tuloksena tutkielmassa löytyi kolme päädiskurssia: ylipaino on riski, on ok olla ylipainoinen ja ylipaino on yhteiskunnallinen kysymys. Nämä erilaiset mutta toisiinsa liittyvät diskurssit kuvaavat ylipainoa terveyden, normaaliuuden ja yleisten asenteiden ja niiden haitallisten seurausten näkökulmista. Tulosten perusteella todetaan, että nämä diskurssit toistavat, muuttavat ja arvostelevat ylipainoon liittyviä oletuksia. Tulokset ovat pääosin yhteneväisiä aiempien tutkimusten tulosten kanssa ja niiden voidaan katsoa heijastavan modernin läntisen yhteiskunnan monimutkaista todellisuutta. Nämä diskurssit ovat tiiviisti yhteydessä niiden sosiaaliseen ja kulttuuriseen kontekstiin, joten lisätutkimusta tarvitaan, jotta saataisiin monipuolisempi näkemys median tavoista käsitellä ylipainoa. In today’s world overweight is both very prevalent and visible. It is a complex issue that affects the wellbeing of individuals and society in multiple ways, physically, mentally and socially, and language plays a crucial role in this process by producing meanings. This thesis examines media representations of overweight in magazine articles published online in the 2020s and tries to understand these representations in their cultural context.
The representations of overweight were studied by analyzing a small corpus of sixteen online magazine articles that were published in four popular American magazines. Two keywords, ‘overweight’ and ‘fat’, were used to collect articles about overweight between 2020-2023. A qualitative discourse analysis, which studies language in use and is both descriptive and critical, was used to identify discourses in the articles.
Three main discourses were found: overweight is a risk, being overweight is okay, and overweight is a social issue. These different but connected discourses describe overweight from the perspectives of health, normality and common attitudes and their harmful consequences. It is concluded that these discourses repeat, change and criticize assumptions about the world when it comes to overweight. The results are broadly consistent with previous research and can be seen as reflecting the complex reality of a modern western society. Since these discourses are tightly connected to their social and cultural context, more research is needed to get a broader view on overweight discourse in the media.
Kuvauksia ylipainosta tutkittiin analysoimalla pientä korpusaineistoa, joka koostui yhteensä kuudestatoista verkkoartikkelista. Nämä artikkelit oli alun perin julkaistu neljässä suositussa amerikkalaisessa aikakauslehdessä, jotka ovat saatavilla internetissä. Tutkielmassa käytettiin kahta avainsanaa (’overweight’ ja ’fat’), joiden avulla kerättiin artikkeleita ylipainosta vuosilta 2020–2023. Tutkielman menetelmänä toimi laadullinen diskurssianalyysi, jolla artikkeleista etsittiin diskursseja. Valitulla menetelmällä tutkitaan kieltä käytössä ja se on luonteeltaan sekä kuvaileva että kriittinen.
Analyysin tuloksena tutkielmassa löytyi kolme päädiskurssia: ylipaino on riski, on ok olla ylipainoinen ja ylipaino on yhteiskunnallinen kysymys. Nämä erilaiset mutta toisiinsa liittyvät diskurssit kuvaavat ylipainoa terveyden, normaaliuuden ja yleisten asenteiden ja niiden haitallisten seurausten näkökulmista. Tulosten perusteella todetaan, että nämä diskurssit toistavat, muuttavat ja arvostelevat ylipainoon liittyviä oletuksia. Tulokset ovat pääosin yhteneväisiä aiempien tutkimusten tulosten kanssa ja niiden voidaan katsoa heijastavan modernin läntisen yhteiskunnan monimutkaista todellisuutta. Nämä diskurssit ovat tiiviisti yhteydessä niiden sosiaaliseen ja kulttuuriseen kontekstiin, joten lisätutkimusta tarvitaan, jotta saataisiin monipuolisempi näkemys median tavoista käsitellä ylipainoa.
The representations of overweight were studied by analyzing a small corpus of sixteen online magazine articles that were published in four popular American magazines. Two keywords, ‘overweight’ and ‘fat’, were used to collect articles about overweight between 2020-2023. A qualitative discourse analysis, which studies language in use and is both descriptive and critical, was used to identify discourses in the articles.
Three main discourses were found: overweight is a risk, being overweight is okay, and overweight is a social issue. These different but connected discourses describe overweight from the perspectives of health, normality and common attitudes and their harmful consequences. It is concluded that these discourses repeat, change and criticize assumptions about the world when it comes to overweight. The results are broadly consistent with previous research and can be seen as reflecting the complex reality of a modern western society. Since these discourses are tightly connected to their social and cultural context, more research is needed to get a broader view on overweight discourse in the media.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8935]