Laivanrakennuksen kokonaistoimittajan toimitusketjun hallinta ja kehittäminen lean-menetelmien avulla
Lehtonen, Roope (2023)
Lehtonen, Roope
2023
Tuotantotalouden DI-ohjelma - Master's Programme in Industrial Engineering and Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-09-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202308217676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202308217676
Tiivistelmä
Laivanrakennus on monimutkaista projektityötä, joka vaatii laajan toimijaverkoston yhteistyötä. Telakan resurssit eivät yksin riitä koko laivan rakentamiseen, joten se hyödyntää kokonaistoimittajia, jotka vastaavat tietyn osan tai osien valmistuksesta. Kokonaistoimittajat ottavat vastuun kyseisen osa-alueen koko rakennusprosessista. He eivät kuitenkaan suorita kaikkea työtä itsenäisesti, vaan hankkivat tarvittavat materiaalit, työvoiman ja suunnittelupalvelut eri toimittajilta. Laivanrakennuksessa aikataulut ovat tiukat ja kokonaisuudet hyvin tarkasti määriteltyjä, mikä korostaa kokonaistoimittajien roolia laadukkaan työn toteuttamisessa.
Tämä diplomityö keskittyy laivanrakennuksen kokonaistoimittajien toimitusketjun hallinnan kehittämiseen. Kirjallisuuden ja haastatteluiden perusteella analysoitiin, miten kokonaistoimittajien toimitusketjua tällä hetkellä hallitaan. Tämän pohjalta kehitettiin menetelmiä, joilla toimitusketjun hallintaa voitaisiin parantaa. Tutkimuksen kohdeyrityksenä oli KAEFER Oy.
Kirjallisuuskatsaus korostaa toimitusketjun hallinnan merkitystä onnistuneiden projektien kannalta, erityisesti silloin kun kokonaistoimittaja osallistuu monimutkaisiin projekteihin ja kumppani-verkostot ovat laajoja. Yhteistyö eri toimijoiden välillä korostuu toimitusketjun hallinnassa. Kokonaistoimittajan on otettava huomioon kaikkien sidosryhmien tavoitteet. Vaikka LEAN-menetelmiä on tutkittu vähän laivanrakennuksessa, ne soveltuvat hyvin myös kokonaistoimittajien käyttöön.
Haastatteluissa perehdyttiin kohdeyrityksen yhdeksän työntekijän näkemyksiin tilaus-toimitusket-justa ja ostotoiminnasta. Haastatellut henkilöt edustivat eri tehtäväalueita kahdesta eri projektista. Haastattelujen tulosten perusteella laadittiin prosessikaavio tilaus-toimitusketjusta aina materiaa-lin määrittelystä tuotantopaikalle saakka. Haastatteluiden avulla tunnistettiin erilaisia ongelmia, joita liittyy tilaus-toimitusketjuun, ja näistä noin puolet koski ostotoimintaa. Ongelmien juurisyitä analysoitiin ja monien taustalla havaittiin tarve selkeämmille prosesseille ja ohjeistuksille.
Kohdeyritykselle kehitettiin työkalu, joka auttaa määrittämään tarvittavat toimenpiteet jokaiselle toimitukselle. Toimittajien arviointi on työkalun ensimmäinen vaihe, ja arviointi kattaa tekniset, operationaaliset, kehitykseen liittyvät, suhdeverkostoon liittyvät sekä taloudelliset kyvykkyydet. Yksittäiset toimitukset arvioidaan niiden vaikuttavuuden ja epäonnistumisriskin perusteella, ja ne jaetaan A, B ja C luokkiin. Tilausten seurantaan ja laaduntarkkailuun luodaan ohjeistus luokkien mukaan. Kohdeyrityksen konsernin LEAN-kulttuuria vahvistetaan hyödyntämällä LEAN-työkaluja myös Suomen yksikössä.
Tämä tutkimus tuo esille laivanrakennuksen kokonaistoimittajien merkittävän roolin ja tarjoaa käytännön keinoja toimitusketjun hallinnan parantamiseen. Shipbuilding is a complex project involving a wide range of stakeholders. The resources of a shipyard alone are insufficient to construct an entire ship, thus requiring the involvement of turnkey suppliers who manufacture specific parts or components of the ship. These turnkey suppliers are responsible for all aspects related to their own areas of construction. However, turnkey suppliers do not perform all tasks themselves; they purchase materials, labor, and design services from various suppliers. Shipbuilding is characterized by strict schedules and precisely defined assemblies, demanding a high level of excellence from turnkey suppliers. This thesis investigates methods for enhancing the supply chain management of shipbuilding turnkey suppliers. Based on literature and interviews, the management of turnkey supplier supply chains is examined. Following the assessment of the current state, approaches are developed for advancing supply chain management. The target company for this thesis is KAEFER Oy.
Literature underscores the importance of supply chain management as a component of successful projects. As turnkey suppliers handle increasingly complex projects and stakeholder networks, the management of suppliers and supply chains becomes more crucial. Effective collaboration with various supply chain stakeholders emerges as a key aspect of supplier management. Turnkey suppliers must account for the objectives of all stakeholder organizations. While the utilization of LEAN methodologies in shipbuilding has been underexplored, literature suggests their applicability to shipbuilding turnkey suppliers.
In this thesis, nine employees of the focus company involved in supply chain and procurement operations were interviewed. Interviewees were selected from various roles within two projects of the target company. Based on the interviews, a process diagram of the supply chain, from material definition to the production site, was created. The interviews identified various issues related to the supply chain, approximately half of which were related to procurement activities. Root cause analysis was conducted for the identified problems, revealing the need for improved process definition and clear instructions. After identifying the actual causes of these issues, strategies for resolving the problems were considered.
A tool was developed for the focus company to determine the necessary actions for each delivery. The process of defining instructions commences with the assessment of suppliers. Suppliers and their capabilities are evaluated based on technical and operational, developmental, relational, and financial aspects. Subsequently, individual deliveries are evaluated based on their impact and risk of failure, categorized into three levels: A, B, and C. Guidelines for order tracking and quality monitoring are established according to these categories. The target company group’s strong LEAN culture is reinforced by identifying opportunities for implementing LEAN tools within the Finnish unit.
This research underscores the significant role of shipbuilding turnkey suppliers and provides practical means for enhancing supply chain management.
Tämä diplomityö keskittyy laivanrakennuksen kokonaistoimittajien toimitusketjun hallinnan kehittämiseen. Kirjallisuuden ja haastatteluiden perusteella analysoitiin, miten kokonaistoimittajien toimitusketjua tällä hetkellä hallitaan. Tämän pohjalta kehitettiin menetelmiä, joilla toimitusketjun hallintaa voitaisiin parantaa. Tutkimuksen kohdeyrityksenä oli KAEFER Oy.
Kirjallisuuskatsaus korostaa toimitusketjun hallinnan merkitystä onnistuneiden projektien kannalta, erityisesti silloin kun kokonaistoimittaja osallistuu monimutkaisiin projekteihin ja kumppani-verkostot ovat laajoja. Yhteistyö eri toimijoiden välillä korostuu toimitusketjun hallinnassa. Kokonaistoimittajan on otettava huomioon kaikkien sidosryhmien tavoitteet. Vaikka LEAN-menetelmiä on tutkittu vähän laivanrakennuksessa, ne soveltuvat hyvin myös kokonaistoimittajien käyttöön.
Haastatteluissa perehdyttiin kohdeyrityksen yhdeksän työntekijän näkemyksiin tilaus-toimitusket-justa ja ostotoiminnasta. Haastatellut henkilöt edustivat eri tehtäväalueita kahdesta eri projektista. Haastattelujen tulosten perusteella laadittiin prosessikaavio tilaus-toimitusketjusta aina materiaa-lin määrittelystä tuotantopaikalle saakka. Haastatteluiden avulla tunnistettiin erilaisia ongelmia, joita liittyy tilaus-toimitusketjuun, ja näistä noin puolet koski ostotoimintaa. Ongelmien juurisyitä analysoitiin ja monien taustalla havaittiin tarve selkeämmille prosesseille ja ohjeistuksille.
Kohdeyritykselle kehitettiin työkalu, joka auttaa määrittämään tarvittavat toimenpiteet jokaiselle toimitukselle. Toimittajien arviointi on työkalun ensimmäinen vaihe, ja arviointi kattaa tekniset, operationaaliset, kehitykseen liittyvät, suhdeverkostoon liittyvät sekä taloudelliset kyvykkyydet. Yksittäiset toimitukset arvioidaan niiden vaikuttavuuden ja epäonnistumisriskin perusteella, ja ne jaetaan A, B ja C luokkiin. Tilausten seurantaan ja laaduntarkkailuun luodaan ohjeistus luokkien mukaan. Kohdeyrityksen konsernin LEAN-kulttuuria vahvistetaan hyödyntämällä LEAN-työkaluja myös Suomen yksikössä.
Tämä tutkimus tuo esille laivanrakennuksen kokonaistoimittajien merkittävän roolin ja tarjoaa käytännön keinoja toimitusketjun hallinnan parantamiseen.
Literature underscores the importance of supply chain management as a component of successful projects. As turnkey suppliers handle increasingly complex projects and stakeholder networks, the management of suppliers and supply chains becomes more crucial. Effective collaboration with various supply chain stakeholders emerges as a key aspect of supplier management. Turnkey suppliers must account for the objectives of all stakeholder organizations. While the utilization of LEAN methodologies in shipbuilding has been underexplored, literature suggests their applicability to shipbuilding turnkey suppliers.
In this thesis, nine employees of the focus company involved in supply chain and procurement operations were interviewed. Interviewees were selected from various roles within two projects of the target company. Based on the interviews, a process diagram of the supply chain, from material definition to the production site, was created. The interviews identified various issues related to the supply chain, approximately half of which were related to procurement activities. Root cause analysis was conducted for the identified problems, revealing the need for improved process definition and clear instructions. After identifying the actual causes of these issues, strategies for resolving the problems were considered.
A tool was developed for the focus company to determine the necessary actions for each delivery. The process of defining instructions commences with the assessment of suppliers. Suppliers and their capabilities are evaluated based on technical and operational, developmental, relational, and financial aspects. Subsequently, individual deliveries are evaluated based on their impact and risk of failure, categorized into three levels: A, B, and C. Guidelines for order tracking and quality monitoring are established according to these categories. The target company group’s strong LEAN culture is reinforced by identifying opportunities for implementing LEAN tools within the Finnish unit.
This research underscores the significant role of shipbuilding turnkey suppliers and provides practical means for enhancing supply chain management.