Situational Awareness in Operational Police Encounters : How is it formed, what factors influence it and how it can be trained
Huhta, Juha-Matti (2023)
Huhta, Juha-Matti
Tampere University
2023
Kasvatus ja yhteiskunta -tohtoriohjelma - Doctoral Programme of Education and Society
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2023-09-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3015-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3015-6
Tiivistelmä
Taitoa ja kykyä muodostaa tilannetietoisuus voidaan pitää kaikkein tärkeimpänä ja kriittisempiä taitona poliisin ammatissa, sillä kaikki poliisitoiminta kuten päätösten tekeminen, taktiikan valinta ja voimakeinojen käyttämisen arviointi ja keinot perustuvat tai niiden tulisi perustua tilannetietoisuuteen. Tässä väitöskirjassa määritellään poliisin operatiivisessa toiminnassa vaadittava tilannetietoisuus; miten tilannetietoisuus muodostuu, mitä se sisältää ja mitkä tekijät vaikuttavat siihen sekä miten poliisitoimintaan liittyvää tilannetietoisuuden opetusta voidaan kehittää.
Tämä väitöskirja sisältää neljä osatutkimusta, joissa jokaisessa poliisityöhön liittyvää tilannetietoisuutta pyritään selvittämään erilaisilla tutkimuskysymyksillä ja menetelmillä. Ensimmäisessä teoreettisessa tutkimuksessa keskitytään selvittämään sitä, mitä poliisin operatiiviseen toimintaan liittyvästä tilannetietoisuudesta on aikaisemmin tiedetty ja sitä mitä pitäisi edelleen tutkia, sekä selvitetään motoristen taitojen oppimisen ja tilannetietoisuuden oppimisen välistä yhteyttä. Toisessa osatutkimuksessa tutkitaan tilannetietoisuuteen liittyvää toimintaa ja käyttäytymistä empiirisen tutkimusasetelman avulla sekä selvitetään tutkimuksessa määriteltyjen käyttäytymisen ulottuvuuksien ja yksilöllisen persoonallisuuden piirteiden välistä yhteyttä. Väitöskirjan toisessa empiirisessä tutkimusasetelmassa selvitetään katseen käyttäytymistä sekä käsitteellistetään nimenomaan poliisitoimintaan liittyvä tilannetietoisuus käyttämällä kvalitatiivisia menetelmiä.
Väitöskirjan tulokset käsittelevät poliisin tilannetietoisuuden kouluttamiseen ja käytäntöihin liittyviä poliisin koulutuksen maailmanlaajuisia haasteita; poliisityöhön liittyvää tilannetietoisuutta ei ole koskaan aikaisemmin määritelty tai operationalisoitu, ja se on ollut merkittävä rajoitus tilannetietoisuuden ja operatiivisen poliisitoiminnan opetukselle ja koulutukselle sekä niiden kehittämiselle. Tämä väitöstutkimus osoittaa, että poliisin tilannetietoisuuteen liittyvät elementit voidaan tunnistaa, määritellä ja niitä on mahdollista opettaa. Väitöskirja paljastaa ja määrittelee kuusi käyttäytymisen ulottuvuutta, jotka vaikuttavat tilannetietoisuuteen ja/tai poliisin toimintaan joko positiivisesti tai negatiivisesti sekä näiden ulottuvuuksien ja persoonallisuuden piirteiden välisiä yhteyksiä. Väitöskirjassa selvitetään millä tavoin kokeneet poliisit pyrkivät keräämään tietoa erilaisissa kohtaamisissa. Lopuksi väitöskirjassa tunnistetaan ja määritellään kokeneiden poliisien, eksperttien käyttämät seitsemän erityistä teemaa/elementtiä, joiden avulla voidaan muodostaa operatiivisen poliisitoiminnan edellyttämä tilannetietoisuus.
Tämä väitöskirja sisältää neljä osatutkimusta, joissa jokaisessa poliisityöhön liittyvää tilannetietoisuutta pyritään selvittämään erilaisilla tutkimuskysymyksillä ja menetelmillä. Ensimmäisessä teoreettisessa tutkimuksessa keskitytään selvittämään sitä, mitä poliisin operatiiviseen toimintaan liittyvästä tilannetietoisuudesta on aikaisemmin tiedetty ja sitä mitä pitäisi edelleen tutkia, sekä selvitetään motoristen taitojen oppimisen ja tilannetietoisuuden oppimisen välistä yhteyttä. Toisessa osatutkimuksessa tutkitaan tilannetietoisuuteen liittyvää toimintaa ja käyttäytymistä empiirisen tutkimusasetelman avulla sekä selvitetään tutkimuksessa määriteltyjen käyttäytymisen ulottuvuuksien ja yksilöllisen persoonallisuuden piirteiden välistä yhteyttä. Väitöskirjan toisessa empiirisessä tutkimusasetelmassa selvitetään katseen käyttäytymistä sekä käsitteellistetään nimenomaan poliisitoimintaan liittyvä tilannetietoisuus käyttämällä kvalitatiivisia menetelmiä.
Väitöskirjan tulokset käsittelevät poliisin tilannetietoisuuden kouluttamiseen ja käytäntöihin liittyviä poliisin koulutuksen maailmanlaajuisia haasteita; poliisityöhön liittyvää tilannetietoisuutta ei ole koskaan aikaisemmin määritelty tai operationalisoitu, ja se on ollut merkittävä rajoitus tilannetietoisuuden ja operatiivisen poliisitoiminnan opetukselle ja koulutukselle sekä niiden kehittämiselle. Tämä väitöstutkimus osoittaa, että poliisin tilannetietoisuuteen liittyvät elementit voidaan tunnistaa, määritellä ja niitä on mahdollista opettaa. Väitöskirja paljastaa ja määrittelee kuusi käyttäytymisen ulottuvuutta, jotka vaikuttavat tilannetietoisuuteen ja/tai poliisin toimintaan joko positiivisesti tai negatiivisesti sekä näiden ulottuvuuksien ja persoonallisuuden piirteiden välisiä yhteyksiä. Väitöskirjassa selvitetään millä tavoin kokeneet poliisit pyrkivät keräämään tietoa erilaisissa kohtaamisissa. Lopuksi väitöskirjassa tunnistetaan ja määritellään kokeneiden poliisien, eksperttien käyttämät seitsemän erityistä teemaa/elementtiä, joiden avulla voidaan muodostaa operatiivisen poliisitoiminnan edellyttämä tilannetietoisuus.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4865]