Saavutettavuus - rooli ja haasteet digitaalisia palveluja kehitettäessä
Hautajärvi, Milja (2023)
Hautajärvi, Milja
2023
Hallintotieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-08-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202308117558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202308117558
Tiivistelmä
Digitalisaatiosta etsitään ratkaisuja julkisen sektorin tuottavuuden ja palvelujen parantamiseen, hallinnollisen taakan vähentämiseen sekä julkisten menojen kasvun hillintään. Digitalisaatio mahdollistaa uudenlaiset palveluratkaisut, mutta vaatii erityistä huomion kiinnittämistä kansalaisten yhdenvertaisuuteen. On tärkeää varmistua siitä, että palvelut ovat varmasti kaikkien kuntalaisten ulottuvilla. Saavutettavuudella viitataankin esimerkiksi siihen, että verkossa esiintyvät sisällöt ovat kenen tahansa käytettävissä ja ymmärrettävissä. Viranomaisten on tehtävä digitaaliset palvelut saavutettaviksi julkisella sektorilla.
Tässä tutkimuksessa tutkitaan julkisen sektorin digitaalisten palvelujen kehittämistä saavutettavuuden näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää vastaukset siihen, millainen on saavutettavuuden rooli digitaalisia palveluja kehitettäessä sekä millaisia haasteita palvelujen saavutettaviksi tekemiseen liittyy. Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kahta Tampereen kaupungilla työskentelevää henkilöä, jotka työssään törmäävät saavutettavuuden kysymyksiin. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Haastattelujen, tutkimuksen tulosten sekä tulkinnan perusteella vaikuttaa siltä, että Tampereen kaupungissa tunnistetaan saavutettavuuden rooli digitaalisia palveluja kehitettäessä. Rooli näyttäytyy suurena, kompleksisena sekä useaan sektoriin vaikuttavana. Esimerkiksi erilaisten materiaalien julkaisemisessa täytyy huomioida niiden saavutettavuus. Saavutettavuuteen liittyviä tietolähteitä myös käytetään laajasti, joskin ulkoiset viralliset ohjeet voidaan nähdä henkilöstä riippuen vaikeaselkoisina. Käyttäjätiedon hyödyntämisen suhteen kävi ilmi, että käyttäjäkokemuksia kerättiin erityisesti tampere.fi -verkkosivujen uudistamisen yhteydessä. Yhteistä käytäntöä käyttäjätutkimuksen suhteen kaupungilla kuitenkaan ei ole, joten esimerkiksi aika, budjetti ja projektissa mukana olevat ihmiset vaikuttavat siihen, miten käyttäjätietoa milloinkin hyödynnetään.
Saavutettavuuden toteutumista haastaa esimerkiksi sisällöntuottajien suuri määrä ja eri tietotaso saavutettavuudesta. Lisäksi saavutettavuudesta vastaavaksi henkilöksi ei ole nimitetty kaupungissa ketään, vaan vastuu ikään kuin jaetaan kaikille. Yleisesti ottaen tilanne nähtiin savutettavuuden suhteen kuitenkin kaiken kaikkiaan hyvänä. Saavutettavuus on tasapainoilua kustannusten, tehokkuuden, yhdenvertaisuuden ja digitalisaation tarjoamien mahdollisuuksien välillä. Saavutettavuus koetaan henkilöstä ja hahmotuskyvystä riippuen eri tavoin.
Tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä suoraan koko kaupunkia koskeviksi. Tutkimusta voisi kuitenkin ajatella tapaustutkimuksena siitä, millaisena saavutettavuuden teema ja haasteet julkisella sektorilla tyypillisesti ymmärretään ja nähdään. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä digitalisaatio haastaa kuntien palvelumuotoilua jatkuvasti esimerkiksi väestön ikääntymisen ja niukkenevien resurssien takia. Vastaisuudessa olisi mielenkiintoista tutkia tarkemmin saavutettavuusvastaavan olemassaolon hyötyjä ja haittoja. Lisäksi olisi kiinnostavaa perehtyä laajemmin tutkimuksessa mainittujen haasteiden ratkaisemiseen.
Tässä tutkimuksessa tutkitaan julkisen sektorin digitaalisten palvelujen kehittämistä saavutettavuuden näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää vastaukset siihen, millainen on saavutettavuuden rooli digitaalisia palveluja kehitettäessä sekä millaisia haasteita palvelujen saavutettaviksi tekemiseen liittyy. Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kahta Tampereen kaupungilla työskentelevää henkilöä, jotka työssään törmäävät saavutettavuuden kysymyksiin. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Haastattelujen, tutkimuksen tulosten sekä tulkinnan perusteella vaikuttaa siltä, että Tampereen kaupungissa tunnistetaan saavutettavuuden rooli digitaalisia palveluja kehitettäessä. Rooli näyttäytyy suurena, kompleksisena sekä useaan sektoriin vaikuttavana. Esimerkiksi erilaisten materiaalien julkaisemisessa täytyy huomioida niiden saavutettavuus. Saavutettavuuteen liittyviä tietolähteitä myös käytetään laajasti, joskin ulkoiset viralliset ohjeet voidaan nähdä henkilöstä riippuen vaikeaselkoisina. Käyttäjätiedon hyödyntämisen suhteen kävi ilmi, että käyttäjäkokemuksia kerättiin erityisesti tampere.fi -verkkosivujen uudistamisen yhteydessä. Yhteistä käytäntöä käyttäjätutkimuksen suhteen kaupungilla kuitenkaan ei ole, joten esimerkiksi aika, budjetti ja projektissa mukana olevat ihmiset vaikuttavat siihen, miten käyttäjätietoa milloinkin hyödynnetään.
Saavutettavuuden toteutumista haastaa esimerkiksi sisällöntuottajien suuri määrä ja eri tietotaso saavutettavuudesta. Lisäksi saavutettavuudesta vastaavaksi henkilöksi ei ole nimitetty kaupungissa ketään, vaan vastuu ikään kuin jaetaan kaikille. Yleisesti ottaen tilanne nähtiin savutettavuuden suhteen kuitenkin kaiken kaikkiaan hyvänä. Saavutettavuus on tasapainoilua kustannusten, tehokkuuden, yhdenvertaisuuden ja digitalisaation tarjoamien mahdollisuuksien välillä. Saavutettavuus koetaan henkilöstä ja hahmotuskyvystä riippuen eri tavoin.
Tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä suoraan koko kaupunkia koskeviksi. Tutkimusta voisi kuitenkin ajatella tapaustutkimuksena siitä, millaisena saavutettavuuden teema ja haasteet julkisella sektorilla tyypillisesti ymmärretään ja nähdään. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä digitalisaatio haastaa kuntien palvelumuotoilua jatkuvasti esimerkiksi väestön ikääntymisen ja niukkenevien resurssien takia. Vastaisuudessa olisi mielenkiintoista tutkia tarkemmin saavutettavuusvastaavan olemassaolon hyötyjä ja haittoja. Lisäksi olisi kiinnostavaa perehtyä laajemmin tutkimuksessa mainittujen haasteiden ratkaisemiseen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]