Johtaminen yhteisöohjautuvassa varhaiskasvatuksen työyhteisössä: päiväkodin johtajien muuttuva asema yhteisöohjautuvuudessa
Nupponen, Iina (2023)
Nupponen, Iina
2023
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma, varhaiskasvatus - Master´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-09-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202308077477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202308077477
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitetään päiväkodin johtajien näkemyksiä heidän muuttuvasta asemastaan yhteisöohjautuvassa työyhteisössä. Tarkoituksena on saada yleinen käsitys päiväkodin johtajien valmiuksista lähteä toteuttamaan yhteisöohjautuvuutta työyhteisössään. Tutkimus on ajankohtainen, sillä työskentely on muuttumassa perinteisemmästä hierarkkisesta johtamistyylistä kohti yhdessä työskentelyä, jossa vastuuta ja päätöksentekoa hajautetaan työyhteisön jäsenille. Päiväkodin johtajien näkemysten tarkastelu heidän oman aseman muutoksesta on tärkeää, sillä johtajilla on suuri rooli koko työyhteisön muutoksen eteenpäin viemisessä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena teoriaohjaavana tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla yhden kaupungin 13 päiväkodin johtajaa, joiden työkokemukset varhaiskasvatuksesta ja sen johtotehtävistä olivat eri pituisia. Haastattelut kestivät 20 minuutista tuntiin ja 15 minuuttiin, keskimäärin 45 minuuttia. Aineisto analysoitiin käyttämällä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia teemoittelulla, missä teemoiksi valittiin teoreettisesta viitekehyksestä nostettuja johtamisen osa-alueita, joihin päiväkodin johtajan työaikaa kohdentuu eniten. Näitä osa-alueita ovat päivittäisjohtaminen, pedagoginen johtaminen ja henkilöstöjohtaminen, jotka luokiteltiin tutkimuksessa vielä tarkempiin alakategorioihin. Aineistosta analysoitiin lisäksi päiväkodin johtajien näkemyksiä asemamuutoksesta ja mahdollisista tarvittavista muutostoimenpiteistä. Tuloksia käsiteltiin analyysissa määriteltyjen kategorioiden kautta.
Tutkimuksen perusteella päiväkodin johtajat näkevät yhteisöohjautuvasti toteutetun johtamistyylin olevan heille mielekäs tapa työskennellä. He kokivat, että varhaiskasvatuksessa erityisesti valmentava johtaminen ja valmentajana toimiminen ovat hyvä tapa toteuttaa johtamistyötä. Yhteisöohjautuvuutta nähtiin voitavan lisätä erityisesti päivittäisjohtamisen ja pedagogisen johtamisen osa-alueille, kun taas henkilöstöjohtaminen koettiin olevan vielä hierarkkisesti päiväkodin johtajan tehtävä. Tutkimuksesta saadaan tärkeää tietoa yhteisöohjautuvuuden roolista päiväkodin johtajan työssä sekä lisätietoa yhden kaupungin yhteisöohjautuvuuden kehittämiseen. Tulosten perusteella päiväkodin johtajat ovat valmiita omalla toiminnallaan viemään muutosta eteenpäin silloin, kun muutos tapahtuu koko organisaatiossa ja sen toimintatavat avataan selkeästi kaikille työntekijöille. Päiväkodin johtajat kokivat tarvitsevansa yhteisöohjautuvuuteen vielä koulutusta, jotta osaisivat toimia valmentavina johtajina. This study explores the views of daycare centre managers on their changing role in a community-orientated organising workplace. The aim is to gain a general understanding of the readiness of daycare centre managers to implement community-orientated organising in their workplace. The study is timely as work is changing from a more traditional hierarchical management style to a collaborative style, where responsibility and decision-making is decentralised to the members of the work community. Examining the views of daycare centre managers on the change in their own role is important, as managers play a major role in driving change throughout the working community.
The study was conducted as qualitative theory-based research. The data was collected through thematic interviews with 13 managers of daycare centres in one city, with varying lengths of working experience in early childhood education and management. The interviews lasted from 20 minutes to an hour and 15 minutes, with an average of 45 minutes. The data was analysed using a theory-based content analysis with thematic analysis, where the themes selected were the areas of management from the theoretical framework that are the main focus of the daycare centre manager's time. These areas are day-to-day management, pedagogical management and human resources management, which were further subcategorised in the study. The data were also analysed to determine the views of the managers on the change of position and any necessary changes. The results were discussed through the categories defined in the analysis.
Based on the findings, the daycare centre managers perceive the community-orientated organising management style as a meaningful way of working for them. In particular, they felt that coaching leadership and acting as a coach is a good way to carry out leadership work in early childhood education. It was seen as possible to increase community-orientates organising, especially in the areas of day-to-day management and pedagogical management, while human resources management was still seen as a hierarchical task for the head of the daycare centre. The study provides important insights into the role of community-orientated organising in the work of the daycare centre manager and further insights into the development of community-orientates organising in one city. The results show that daycare centre managers are committed to drive change through their own actions when the change is implemented throughout the organization and its modus operandi is clearly presented to all employees. The day-care managers experienced that they needed further training in community-orientated organising in order to be able to act as coaching managers.
Tutkimus toteutettiin laadullisena teoriaohjaavana tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla yhden kaupungin 13 päiväkodin johtajaa, joiden työkokemukset varhaiskasvatuksesta ja sen johtotehtävistä olivat eri pituisia. Haastattelut kestivät 20 minuutista tuntiin ja 15 minuuttiin, keskimäärin 45 minuuttia. Aineisto analysoitiin käyttämällä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia teemoittelulla, missä teemoiksi valittiin teoreettisesta viitekehyksestä nostettuja johtamisen osa-alueita, joihin päiväkodin johtajan työaikaa kohdentuu eniten. Näitä osa-alueita ovat päivittäisjohtaminen, pedagoginen johtaminen ja henkilöstöjohtaminen, jotka luokiteltiin tutkimuksessa vielä tarkempiin alakategorioihin. Aineistosta analysoitiin lisäksi päiväkodin johtajien näkemyksiä asemamuutoksesta ja mahdollisista tarvittavista muutostoimenpiteistä. Tuloksia käsiteltiin analyysissa määriteltyjen kategorioiden kautta.
Tutkimuksen perusteella päiväkodin johtajat näkevät yhteisöohjautuvasti toteutetun johtamistyylin olevan heille mielekäs tapa työskennellä. He kokivat, että varhaiskasvatuksessa erityisesti valmentava johtaminen ja valmentajana toimiminen ovat hyvä tapa toteuttaa johtamistyötä. Yhteisöohjautuvuutta nähtiin voitavan lisätä erityisesti päivittäisjohtamisen ja pedagogisen johtamisen osa-alueille, kun taas henkilöstöjohtaminen koettiin olevan vielä hierarkkisesti päiväkodin johtajan tehtävä. Tutkimuksesta saadaan tärkeää tietoa yhteisöohjautuvuuden roolista päiväkodin johtajan työssä sekä lisätietoa yhden kaupungin yhteisöohjautuvuuden kehittämiseen. Tulosten perusteella päiväkodin johtajat ovat valmiita omalla toiminnallaan viemään muutosta eteenpäin silloin, kun muutos tapahtuu koko organisaatiossa ja sen toimintatavat avataan selkeästi kaikille työntekijöille. Päiväkodin johtajat kokivat tarvitsevansa yhteisöohjautuvuuteen vielä koulutusta, jotta osaisivat toimia valmentavina johtajina.
The study was conducted as qualitative theory-based research. The data was collected through thematic interviews with 13 managers of daycare centres in one city, with varying lengths of working experience in early childhood education and management. The interviews lasted from 20 minutes to an hour and 15 minutes, with an average of 45 minutes. The data was analysed using a theory-based content analysis with thematic analysis, where the themes selected were the areas of management from the theoretical framework that are the main focus of the daycare centre manager's time. These areas are day-to-day management, pedagogical management and human resources management, which were further subcategorised in the study. The data were also analysed to determine the views of the managers on the change of position and any necessary changes. The results were discussed through the categories defined in the analysis.
Based on the findings, the daycare centre managers perceive the community-orientated organising management style as a meaningful way of working for them. In particular, they felt that coaching leadership and acting as a coach is a good way to carry out leadership work in early childhood education. It was seen as possible to increase community-orientates organising, especially in the areas of day-to-day management and pedagogical management, while human resources management was still seen as a hierarchical task for the head of the daycare centre. The study provides important insights into the role of community-orientated organising in the work of the daycare centre manager and further insights into the development of community-orientates organising in one city. The results show that daycare centre managers are committed to drive change through their own actions when the change is implemented throughout the organization and its modus operandi is clearly presented to all employees. The day-care managers experienced that they needed further training in community-orientated organising in order to be able to act as coaching managers.