Hyvä palvelurakenne asuinalueella
Leppälä, Jarno (2023)
Leppälä, Jarno
2023
Rakennustekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Civil Engineering
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-08-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202308037431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202308037431
Tiivistelmä
Maamme sisäiselle, suurimpiin kaupunkeihin, suuntautuvalle muuttoliikkeelle ei näy lähitulevaisuudessa loppua. Tällaisessa tilanteessa jokaisen asuinalueen suurena kilpailuvalttina on alueen palvelurakenteen taso. Hyvän palvelurakenteen omaava asuinalue voi kyetä pitämään olemassa olevista asukkaistaan kiinni paremmin, kuin huonon palvelurakenteen piirissä asuvaa ihmistä. Toisaalta etsittäessä hyvää asuinaluetta, johon muuttaa, on palveluiden hyvä kirjo verraton kilpailuetu alueelle. Hyvä palvelurakenne vaikuttaa asuinalueeseen paljon välittömästi, mutta myös välillisesti se parantaa esimerkiksi asuinalueen imagoa ja se estää myös levottomuuksia alueella. Niinpä positiivisia etuja saavutetaan montaa eri kautta.
Palvelurakenteen arviointi ja parantaminen on yhtä monitahoinen asia, kuin sen vaikutuksetkin. Erityisesti on otettava huomioon erilaiset saatavuuteen vaikuttavat seikat. Tässä työssä etsitään tietoa mitä on palvelun saatavuus, ja millaisia saatavuuteen vaikuttavia seikkoja tulee ottaa huomioon.
Työssä esitetään lisäksi muutama huomio, joilla palvelurakennetta voitaisiin parantaa. Tapoja on toki todella monia ja ne vaihtelevat aina yksilöllisesti. Edustetut tavat ovat kuitenkin melko yleispäteviä. Yksilöllisten ratkaisujen toteuttamiseksi juuri saatavuus näkökulman ymmärtäminen on ensiarvoisen tärkeää.
Työssä esitettävä tieto on kerätty yhteen alan eri kirjallisuuslähteistä ja niille on etsitty yhtymäkohtia niiden soveltamiseksi. Aiheesta ei ole juurikaan tuoretta tutkimustietoa ja työhön on etsitty vanhemmista tutkimuksista tietoa, joka on paikkansapitävää vielä tänä päivänä.
Palvelurakenteen arviointi ja parantaminen on yhtä monitahoinen asia, kuin sen vaikutuksetkin. Erityisesti on otettava huomioon erilaiset saatavuuteen vaikuttavat seikat. Tässä työssä etsitään tietoa mitä on palvelun saatavuus, ja millaisia saatavuuteen vaikuttavia seikkoja tulee ottaa huomioon.
Työssä esitetään lisäksi muutama huomio, joilla palvelurakennetta voitaisiin parantaa. Tapoja on toki todella monia ja ne vaihtelevat aina yksilöllisesti. Edustetut tavat ovat kuitenkin melko yleispäteviä. Yksilöllisten ratkaisujen toteuttamiseksi juuri saatavuus näkökulman ymmärtäminen on ensiarvoisen tärkeää.
Työssä esitettävä tieto on kerätty yhteen alan eri kirjallisuuslähteistä ja niille on etsitty yhtymäkohtia niiden soveltamiseksi. Aiheesta ei ole juurikaan tuoretta tutkimustietoa ja työhön on etsitty vanhemmista tutkimuksista tietoa, joka on paikkansapitävää vielä tänä päivänä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8798]