Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Porvoon joukkoliikennejärjestelmän visio 2030

Heininen, Aleksi (2023)

 
Avaa tiedosto
HeininenAleksi.pdf (10.28Mt)
Lataukset: 



Heininen, Aleksi
2023

Rakennustekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Civil Engineering
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-08-14
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202307307342
Tiivistelmä
Tämä diplomityö on tehty tilauksesta Porvoon kaupungille. Porvoo on reilun 50 000 asukkaan kaupunki itäisellä Uudellamaalla. Porvoossa toiminut markkinaehtoinen joukkoliikenne on heikentynyt 2020-luvulla koronapandemian sekä kustannusten nousun myötä. Porvoossa on siis siirryttävä laajemmin subventoituun joukkoliikenteeseen. Porvoon kaupunki toivoi tähän ostoliikenteeseen siirtymiseen tukea ja keinoja. Työssä tarjotaan visio vuoden 2030 joukkoliikennejärjestelmästä Porvoossa. Työ on rajattu koskemaan kaupunkiliikennettä eli kaukoliikenne on rajattu tarkastelun ulkopuolelle.
Diplomityön tutkimuskysymyksessä kysytään millainen Porvoon joukkoliikennejärjestelmän tulisi olla vuonna 2030 ja millä toimenpiteillä sitä tilaa kohti päästään. Diplomityön toimenpiteet perustellaan niiden taustalla olevilla teorioilla sekä tutkimuksilla, jotka osoittavat toimenpiteiden tehokkuutta. Joukkoliikenteen hinnoittelumalleihin ja niiden vaikutuksiin perehdytään. Työssä luodaankin ehdotus Porvoon joukkoliikenteen hinnoittelumallista vuodelle 2030. Lippujen hintaan ei oteta kuitenkaan kantaa, vaan työssä liikutaan järjestelmätasolla. Diplomityössä tehdään laaja nykytila-analyysi joukkoliikenteen järjestämistapoihin liittyvistä aihealueista, kuten väestöstä ja sen sijoittumisesta sekä työpaikkojen määrästä ja sijainneista. Työssä hyödynnetään paikkatietoanalyysiä laajasti erityisesti nykytilan selvittämisessä. Diplomityön teon kanssa samaan aikaan tehtyä Porvoon asukaskyselyä hyödynnetään aineistona, kun määritetään asukkaiden mielipiteitä joukkoliikennejärjestelmästä. Näitä mielipiteitä hyödynnetään arvovalinnoissa. Tällainen arvovalinta on esimerkiksi valinta nopean ja suoran joukkoliikenneyhteyden sekä pysäkille lyhempien matkojen väliltä.
Diplomityön lopputuote on visio joukkoliikennejärjestelmän tilasta Porvoossa vuonna 2030 sekä keinoja tämän tilan saavuttamiseksi. Työssä päädytään ehdottamaan joukkoliikennejärjestelmän rakentamista bussien varaan kutsupohjaisen Kyläkyyti-palvelun tukemana. Tämän lisäksi työssä suositellaan joukkoliikenteen järjestämistavaksi reittipohjaista käyttöoikeussopimusmallia tai bruttomallia. Reittipohjainen käyttöoikeussopimusmalli antaa Porvoon kaupungille juuri oikean määrän valtaa hallita joukkoliikennettä kokonaisuutena olematta kuitenkaan kovin raskas malli. Bruttomalli taas takaisi parhaan palvelutason, mutta on verrattain raskas keino. Työssä annetaan myös ehdotus reittiliikenteen palvelutasosta. Palvelutasotavoite on ihmislähtöinen ja siinä jokaisella palvelutasoluokalla on selkeästi sanoitettu pyrkimys.
 
This thesis was commissioned by Porvoo. Porvoo is a city in Eastern Uusimaa with a population of a bit over 50 000. The market-based public transportation in Porvoo has deteriorated in 2020 after the COVID-19 pandemic and rising costs of providing public transportation. Due to worsening market-based transportation, Porvoo had to transition into a more heavily subsidized public transportation system. The city of Porvoo wanted support and methods for this transition. This thesis provides a vision for public transportation system in Porvoo in 2030. The scope of this thesis is limited to urban transportation and therefore long-distance travel is excluded.
The research question of this thesis asks what the public transportation is Porvoo should be like in 2030 and which measures are needed to achieve that goal. The proposed measures in this thesis are justified with theories and research that demonstrate how good measures they are. The pricing models of public transportation and the impacts of said models are explained in this thesis. The thesis provides a proposal for the pricing model in Porvoo in 2030. However, this thesis does not tell how much a ticket should cost in Porvoo in 2030. In this thesis there is a comprehensive analysis on the current state of public transportation and its background variables such as distribution of population and workplaces. GIS-analysis is widely used in this process. In addition to that, the thesis also utilizes survey that asks Porvoo residents their opinions on public transportation in Porvoo. These opinions are used in value judgements such as a question between fast transportation versus shorter distances to bus stops.
The product of this thesis is a vision on the state of public transportation in Porvoo in 2030 with the means to achieve this state. The thesis proposes building the public transportation system in Porvoo around buses with an on-demand transportation service, Kyläkyyti, supporting it. In addition, the thesis recommends a route-based usage of rights agreement model or a gross model for organizing public transportation. Route-based usage of rights agreement model provides the city of Porvoo with just the right level of control over the public transportation system as a whole without being too cumbersome. Gross model would ensure the highest level of service but can be a heavy and expensive model. The thesis provides a proposal for the service level of transportation routes. The service level goal is human-centric with each level of service having clear goals.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40800]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste