Nettikiusaaminen ja siihen puuttuminen peruskoulun opettajien näkökulmasta
Kuutti, Juho; Majaniemi, Janne (2023)
Kuutti, Juho
Majaniemi, Janne
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-09-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202307057120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202307057120
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä peruskoulun opettajilla on nettikiusaamisesta, ja kuinka opettajat pystyvät puuttumaan nettikiusaamiseen. Nuorten sosiaalisen median käytön yleisyys ja sosiaalisen median merkitys on johtanut siihen, että nuoret viettävät entistä enemmän aikaa netissä. Netin käyttö ja sen merkitys on kuitenkin luonut pohjaa myös nettikiusaamisen eri muotojen mahdollistamiselle. Koska nettikiusaaminen voi tapahtua nuorelle myös koulupäivän aikana, ja osapuolina voi olla koulun oppilaat, opettajia velvoitetaan puuttumaan siihen, mikäli sitä havaitaan tai se tulee muutoin ilmi. Opettajien käsityksiä nettikiusaamisesta tarkasteltiin tutkimuksessa nuorten sosiaalisen mediaympäristön, muuttuvan sosiaalisen median ja nettikiusaamisen erityispiirteiden kautta. Nettikiusaamiseen puuttumista tarkasteltiin suhteessa KiVa Koulu® -ohjelman yleisten ja kohdennettujen toimenpiteiden kautta (Salmivalli & Poskiparta, 2012).
Tutkimus on laadullinen ja empiirinen. Tutkielman aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea peruskoulun opettajaa keväällä 2023 puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Opettajien työtehtävät, ikä, työkokemus ja koulutustausta erosivat merkittävästi toisistaan. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja haastattelujen litteroinnissa hyödynnettiin Teams-palvelun transkriptio-ominaisuutta valmiin litteraatin muodostamiseen. Haastatteluiden kesto oli keskimäärin 32 minuuttia. Aineistoa analysoitiin sekä induktiivisen että deduktiivisen sisällönanalyysin menetelmin.
Tutkimuksessa selvisi, että opettajilla oli erilaisia käsityksiä nettikiusaamisesta ja sen piirteistä. He nostivat esille sosiaalisen median käytön ja merkityksen nuorten keskuudessa. Nettikiusaamista pidettiin perinteiseen koulukiusaamiseen verraten erilaisena, eivätkä perinteisen kiusaamisen tunnuspiirteet (Salmivalli, 2010), tahallisuus ja toistuvuus, välttämättä toteudu nettikiusaamisessa. Opettajat tunnistivat myös sosiaalisen median muuttumisen tahdin ja teknologian luomat mahdollisuudet nettikiusaamiselle. Nettikiusaamiseen puuttumisessa opettajat korostivat erityisesti kodin ja koulun välistä yhteistyötä ja vastuun jakamista, sillä nettikiusaaminen voi tapahtua kouluajan ulkopuolella ja kiusaamisen osapuolet eivät välttämättä ole samasta koulusta. Opettajat korostivat nettikiusaamisen ehkäisemisessä mediakasvatuksen ja tunnekasvatuksen tärkeyttä.
Tutkimus on laadullinen ja empiirinen. Tutkielman aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea peruskoulun opettajaa keväällä 2023 puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Opettajien työtehtävät, ikä, työkokemus ja koulutustausta erosivat merkittävästi toisistaan. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja haastattelujen litteroinnissa hyödynnettiin Teams-palvelun transkriptio-ominaisuutta valmiin litteraatin muodostamiseen. Haastatteluiden kesto oli keskimäärin 32 minuuttia. Aineistoa analysoitiin sekä induktiivisen että deduktiivisen sisällönanalyysin menetelmin.
Tutkimuksessa selvisi, että opettajilla oli erilaisia käsityksiä nettikiusaamisesta ja sen piirteistä. He nostivat esille sosiaalisen median käytön ja merkityksen nuorten keskuudessa. Nettikiusaamista pidettiin perinteiseen koulukiusaamiseen verraten erilaisena, eivätkä perinteisen kiusaamisen tunnuspiirteet (Salmivalli, 2010), tahallisuus ja toistuvuus, välttämättä toteudu nettikiusaamisessa. Opettajat tunnistivat myös sosiaalisen median muuttumisen tahdin ja teknologian luomat mahdollisuudet nettikiusaamiselle. Nettikiusaamiseen puuttumisessa opettajat korostivat erityisesti kodin ja koulun välistä yhteistyötä ja vastuun jakamista, sillä nettikiusaaminen voi tapahtua kouluajan ulkopuolella ja kiusaamisen osapuolet eivät välttämättä ole samasta koulusta. Opettajat korostivat nettikiusaamisen ehkäisemisessä mediakasvatuksen ja tunnekasvatuksen tärkeyttä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]