Imposto, pääresonanssi, laulajan ilme : Laulupedagogisten käsitteiden fysiologiset ja akustiset selitykset
Aura, Maarit (2023)
Aura, Maarit
Tampereen yliopisto
2023
Kasvatus ja yhteiskunta -tohtoriohjelma - Doctoral Programme of Education and Society
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2023-09-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2957-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2957-0
Tiivistelmä
Laulunopetus on perinteisesti ammentanut sisältönsä laulajien subjektiivisista kokemuksista. Laulupedagogiset käsitteet ovat tyypillisesti pohjautuneet laulajien mielikuviin ja tuntemuksiin. Tieteellinen tutkimus on lisännyt tietoa lauluäänen fysiologiasta viime vuosikymmeninä. Silti laulupedagogiikkaan edelleen sisältyy käsitteitä, joilla ei ole yleisesti hyväksyttyä määritelmää. Tämä väitöskirjatutkimus pyrkii jatkamaan laulupedagogisen käsitteistön selvitystyötä. Osatutkimus I pyrkii selvittämään suoma- laisten laulunopettajien yleisimmin käyttämät käsitteet. Osatutkimukset II ja III etsivät fysiologisia korrelaatteja muutamalle käsitteelle, joita ei ole aiemmin juuri tutkittu. Näiden tutkittavien käsitteiden painopiste keskittyy kasvojen alueeseen: ilmeisiin, nenään ja värähtelyn tunteeseen kasvoilla ja päässä.
Osatutkimuksessa I kysyttiin laulunopettajien tärkeimpinä pitämiä laulupedagogisia käsitteitä, mielikuvia ja ohjeita. Osatutkimuksessa II selvitettiin, mitä laulajan nenänielussa, nielussa ja kurkunpäässä tapahtuu, kun hän laulaa laulajan ilmeen kanssa, eli levittää sieraimia ja kohottaa poskipäitä. Osatutkimuksessa III paneuduttiin pääresonanssin ja imposton vaikutuksiin ääntöväylässä. Osatutkimus I toteutettiin Tampereen yliopiston e-lomakkeella. Sähköpostitse suoritetussa kyselyssä oli sekä strukturoituja että avoimia vastausvaihtoehtoja. Kyselyyn vastasi 83 koulutettua laulunopettajaa. Osatutkimuksissa II-III käytettiin tutkimusmenetelmänä nasofiberoskopiaa. Kuvaus suoritettiin Helsingin yliopistollisen sairaalan foniatrian poliklinikalla. Koehenkilöinä molemmissa nasofiberoskopia-tutkimuksissa oli viisi henkilöä, joista kolme oli naisia, ja kaksi miehiä. Kolme koehenkilöistä oli klassisen laulun ammattilaisia, yksi oli klassisen laulun harrastaja ja yksi koehenkilöistä oli laulua täysin harrastamaton. Iältään koehenkilöt olivat 36–70-vuotiaita. Osatutkimuksessa II koehenkilöt hengittivät sisään neutraalilla ilmeellä sekä laulajan ilmeen kanssa ja sitten pidättivät hengitystä. Osatutkimuksessa III koehenkilöt lauloivat /i/-vokaalia itse valitsemaltaan, itselleen mukavalta sävelkorkeudelta kolmella tavalla: 1)”suusta”, 2) pääresonanssin kanssa, sekä 3) imposton kanssa. Ei-laulaja pidätti hengitystä ensin normaalin sisäänhengityksen jälkeen, sitten imposton tuottamisen jälkeen. Nasofiberoskopian avulla kuvatusta videosta valittiin pysäytyskuvia. Osatutkimuksessa II kuvista mitattiin: 1) pehmeän suulaen korkeus, 2) nielun sisääntuloaukon ala, 3) epilaryngeaaliputken aukon ala (Aditus laryngis) ja 4) ääniraon pituus ja leveys. Lisäksi laskettiin nielu-epilarynks -suhde ja glottiksen pituus-leveys -suhde. Osatutkimuksessa III kuvista mitattiin: 1) pehmeän suulaen korkeus, 2) alanielun pinta-ala ja 3) epilaryngeaaliaukon pinta-ala, leveys ja pituus. Lisäksi laskettiin epilarynks-nielu-ratio ja epilaryngeaaliaukon leveys- pituus-suhde.
Tutkimuksessa I saatujen tulosten mukaan tärkeimpänä pidettyjä laulupedagogisia käsitteitä olivat hengitystuki, nielutila, fokus, äänen ydin ja äänen kärki, inhalare la voce ja sijoittaminen. Laulunopettajien eniten käyttämät pedagogiset mielikuvat olivat hämmästys ja sisäinen hymy. Avoimiin vastauksiin kertyi kaikkiaan 124 käsitettä. Osatutkimuksen II tulosten mukaan jokainen koehenkilö nosti pehmeää suulakea ja avarsi kurkunpään aukkoa, epilaryngeaaliaukkoa ja äänirakoa ”laulajan ilmeen” aikana. Osatutkimuksessa III koehenkilöt nostivat pehmeää suulakea ja kavensivat epilaryngeaali- putkea pääresonanssin aikana ja vielä enemmän imposton aikana.
Osatutkimus I osoittaa, että laulupedagogiikan käsitteistö on laaja ja kirjava. Toisaalta osa avoimissa kysymyksissä tarjotuista käsitteistä oli synonyymeja toisilleen. Näitä päällekkäisyyksiä olisi tutkittava lisää. Suuri osa käsitteistä perustui laulajien tuntemuksiin ja mielikuviin. Samalla kuitenkin oli todettavissa, että suosituimmiksi valikoituivat sellaiset käsitteet, joista on jo olemassa suhteellisen laajalti tutkimustietoa, ja joiden suhteesta objektiiviseen todellisuuteen on kokeellisia tuloksia. Osatutkimuksen II tulokset viittaavat siihen, että klassiset laulajat voivat hyödyntää nenän ja kasvojen lihasten ja kurkunpään välisiä yhteyksiä välttääkseen kovaa äänenaluketta ja puristeista äänentuottoa. Laulajan ilme saattaa auttaa tuottamaan pää-ääntä, jolle on ominaista äänihuulten kevyt lähentäminen toisiaan kohden. Osatutkimuksen III tulosten perusteella pääresonanssi ja imposto näyttävät liittyvän nielun ja epilaryngeaaliputken säätelyyn tavalla, joka voi lisätä äänen kantavuutta taloudellisesti. Aiempien tutkimusten perusteella tiedetään, että epilaryngeaaliputken kaventaminen parantaa lähde-suodin-vuorovaikutusta, jolloin väylän positiivinen akustinen reaktanssi kasvaa, ääntökynnys pienenee, ja SPL ja kuuluvuus lisääntyvät. Nielun avartaminen ja epilaryngeaaliputken kaventaminen edistävät myös kuuluvuutta lisäävän laulajan-formanttiklusterin syntymistä.
Osatutkimuksessa I kysyttiin laulunopettajien tärkeimpinä pitämiä laulupedagogisia käsitteitä, mielikuvia ja ohjeita. Osatutkimuksessa II selvitettiin, mitä laulajan nenänielussa, nielussa ja kurkunpäässä tapahtuu, kun hän laulaa laulajan ilmeen kanssa, eli levittää sieraimia ja kohottaa poskipäitä. Osatutkimuksessa III paneuduttiin pääresonanssin ja imposton vaikutuksiin ääntöväylässä. Osatutkimus I toteutettiin Tampereen yliopiston e-lomakkeella. Sähköpostitse suoritetussa kyselyssä oli sekä strukturoituja että avoimia vastausvaihtoehtoja. Kyselyyn vastasi 83 koulutettua laulunopettajaa. Osatutkimuksissa II-III käytettiin tutkimusmenetelmänä nasofiberoskopiaa. Kuvaus suoritettiin Helsingin yliopistollisen sairaalan foniatrian poliklinikalla. Koehenkilöinä molemmissa nasofiberoskopia-tutkimuksissa oli viisi henkilöä, joista kolme oli naisia, ja kaksi miehiä. Kolme koehenkilöistä oli klassisen laulun ammattilaisia, yksi oli klassisen laulun harrastaja ja yksi koehenkilöistä oli laulua täysin harrastamaton. Iältään koehenkilöt olivat 36–70-vuotiaita. Osatutkimuksessa II koehenkilöt hengittivät sisään neutraalilla ilmeellä sekä laulajan ilmeen kanssa ja sitten pidättivät hengitystä. Osatutkimuksessa III koehenkilöt lauloivat /i/-vokaalia itse valitsemaltaan, itselleen mukavalta sävelkorkeudelta kolmella tavalla: 1)”suusta”, 2) pääresonanssin kanssa, sekä 3) imposton kanssa. Ei-laulaja pidätti hengitystä ensin normaalin sisäänhengityksen jälkeen, sitten imposton tuottamisen jälkeen. Nasofiberoskopian avulla kuvatusta videosta valittiin pysäytyskuvia. Osatutkimuksessa II kuvista mitattiin: 1) pehmeän suulaen korkeus, 2) nielun sisääntuloaukon ala, 3) epilaryngeaaliputken aukon ala (Aditus laryngis) ja 4) ääniraon pituus ja leveys. Lisäksi laskettiin nielu-epilarynks -suhde ja glottiksen pituus-leveys -suhde. Osatutkimuksessa III kuvista mitattiin: 1) pehmeän suulaen korkeus, 2) alanielun pinta-ala ja 3) epilaryngeaaliaukon pinta-ala, leveys ja pituus. Lisäksi laskettiin epilarynks-nielu-ratio ja epilaryngeaaliaukon leveys- pituus-suhde.
Tutkimuksessa I saatujen tulosten mukaan tärkeimpänä pidettyjä laulupedagogisia käsitteitä olivat hengitystuki, nielutila, fokus, äänen ydin ja äänen kärki, inhalare la voce ja sijoittaminen. Laulunopettajien eniten käyttämät pedagogiset mielikuvat olivat hämmästys ja sisäinen hymy. Avoimiin vastauksiin kertyi kaikkiaan 124 käsitettä. Osatutkimuksen II tulosten mukaan jokainen koehenkilö nosti pehmeää suulakea ja avarsi kurkunpään aukkoa, epilaryngeaaliaukkoa ja äänirakoa ”laulajan ilmeen” aikana. Osatutkimuksessa III koehenkilöt nostivat pehmeää suulakea ja kavensivat epilaryngeaali- putkea pääresonanssin aikana ja vielä enemmän imposton aikana.
Osatutkimus I osoittaa, että laulupedagogiikan käsitteistö on laaja ja kirjava. Toisaalta osa avoimissa kysymyksissä tarjotuista käsitteistä oli synonyymeja toisilleen. Näitä päällekkäisyyksiä olisi tutkittava lisää. Suuri osa käsitteistä perustui laulajien tuntemuksiin ja mielikuviin. Samalla kuitenkin oli todettavissa, että suosituimmiksi valikoituivat sellaiset käsitteet, joista on jo olemassa suhteellisen laajalti tutkimustietoa, ja joiden suhteesta objektiiviseen todellisuuteen on kokeellisia tuloksia. Osatutkimuksen II tulokset viittaavat siihen, että klassiset laulajat voivat hyödyntää nenän ja kasvojen lihasten ja kurkunpään välisiä yhteyksiä välttääkseen kovaa äänenaluketta ja puristeista äänentuottoa. Laulajan ilme saattaa auttaa tuottamaan pää-ääntä, jolle on ominaista äänihuulten kevyt lähentäminen toisiaan kohden. Osatutkimuksen III tulosten perusteella pääresonanssi ja imposto näyttävät liittyvän nielun ja epilaryngeaaliputken säätelyyn tavalla, joka voi lisätä äänen kantavuutta taloudellisesti. Aiempien tutkimusten perusteella tiedetään, että epilaryngeaaliputken kaventaminen parantaa lähde-suodin-vuorovaikutusta, jolloin väylän positiivinen akustinen reaktanssi kasvaa, ääntökynnys pienenee, ja SPL ja kuuluvuus lisääntyvät. Nielun avartaminen ja epilaryngeaaliputken kaventaminen edistävät myös kuuluvuutta lisäävän laulajan-formanttiklusterin syntymistä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4865]