Lien algebra matematiikan kielentämisen keinoin
Turunen, Pirjetta (2023)
Turunen, Pirjetta
2023
Tekniikan ja luonnontieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Engineering and Natural Sciences
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-06-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202306226888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202306226888
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan matematiikan kielentämisen merkitystä ja sen yhteyttä matemaattiseen osaamiseen. Työssä keskitytään erityisesti matemaattisen rakenteen Lien algebran kielentämiseen ja tutkitaan, miten kirjallinen kielentäminen voi syventää ymmärrystä tästä abstraktista aiheesta. Työssä esitellään erilaisia kirjallisen kielentämisen tehtävätyyppejä ja ratkaisumalleja, joita käytetään lopuksi Lien algebran kontekstissa hahmotettaessa tätä matemaattisesti haastavaa ja abstraktia aihetta.
Opinnäytetyössä tehty kirjallisuusselvitys osoittaa, että matematiikan kielentäminen tarjoaa tehokkaita työkaluja opiskelijoiden ajatteluprosessin jäsentämiseen ja matemaattisen ilmaisun selkeyttämiseen. Lisäksi kirjallinen kielentäminen auttaa oppilaita lähestymään abstrakteja matemaattisia käsitteitä konkreettisella tavalla, mikä edistää oppimista ja ymmärrystä.
Opinnäytetyössä esitellään norjalaisen matemaatikon Sophus Lien kehittämät matemaattiset rakenteet Lien ryhmä ja Lien algebra. Työssä käydään läpi myös algebran perusteita, jotta voidaan ymmärtää näiden matemaattisten rakenteiden ominaisuuksia ja yhteyksiä laajemmin algebran kontekstissa. Työn lopussa Lien algebran hahmottamisen tueksi on esitelty neljä kielentämistehtävää ja ratkaisumallia, jotka mukailevat kirjalliseen kielentämiseen liittyvää teoriaa.
Jatkuvia ryhmiä kuvaavat Lien ryhmät ovat yhdistelmä monelta matematiikan alalta. Lien ryhmä onkin tärkeä työkalu tutkittaessa jatkuvia symmetrioita. Lien ryhmää voidaan kuvata Lien algebran avulla, joka on vektorikenttä. Erityisen hyödyllisen Lien algebrasta tekee se, että sen avulla Lien ryhmän geometriset ominaisuudet voidaan palauttaa algebrallisiin ominaisuuksiin. Tässä työssä syvennytään Lien ryhmän ja Lien algebran määritelmiin sekä niitä kuvaaviin esimerkkeihin.
Tämä opinnäytetyö tarjoaa tietoa matematiikan kielentämisestä ja sen pedagogisista hyödyistä opetuksessa. Opinnäytetyön havaintoja voidaan käyttää esimerkiksi kehitettäessä opetusmenetelmiä, jotka tukevat opiskelijoiden matemaattista ajattelua ja kielentämistaitoja.
Opinnäytetyössä tehty kirjallisuusselvitys osoittaa, että matematiikan kielentäminen tarjoaa tehokkaita työkaluja opiskelijoiden ajatteluprosessin jäsentämiseen ja matemaattisen ilmaisun selkeyttämiseen. Lisäksi kirjallinen kielentäminen auttaa oppilaita lähestymään abstrakteja matemaattisia käsitteitä konkreettisella tavalla, mikä edistää oppimista ja ymmärrystä.
Opinnäytetyössä esitellään norjalaisen matemaatikon Sophus Lien kehittämät matemaattiset rakenteet Lien ryhmä ja Lien algebra. Työssä käydään läpi myös algebran perusteita, jotta voidaan ymmärtää näiden matemaattisten rakenteiden ominaisuuksia ja yhteyksiä laajemmin algebran kontekstissa. Työn lopussa Lien algebran hahmottamisen tueksi on esitelty neljä kielentämistehtävää ja ratkaisumallia, jotka mukailevat kirjalliseen kielentämiseen liittyvää teoriaa.
Jatkuvia ryhmiä kuvaavat Lien ryhmät ovat yhdistelmä monelta matematiikan alalta. Lien ryhmä onkin tärkeä työkalu tutkittaessa jatkuvia symmetrioita. Lien ryhmää voidaan kuvata Lien algebran avulla, joka on vektorikenttä. Erityisen hyödyllisen Lien algebrasta tekee se, että sen avulla Lien ryhmän geometriset ominaisuudet voidaan palauttaa algebrallisiin ominaisuuksiin. Tässä työssä syvennytään Lien ryhmän ja Lien algebran määritelmiin sekä niitä kuvaaviin esimerkkeihin.
Tämä opinnäytetyö tarjoaa tietoa matematiikan kielentämisestä ja sen pedagogisista hyödyistä opetuksessa. Opinnäytetyön havaintoja voidaan käyttää esimerkiksi kehitettäessä opetusmenetelmiä, jotka tukevat opiskelijoiden matemaattista ajattelua ja kielentämistaitoja.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8935]