Mustat mallit videopeleissä
Herajärvi, Ville (2023)
Herajärvi, Ville
2023
Tietojenkäsittelytieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computer Sciences
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-06-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202306226884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202306226884
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan videopeleissä käytettäviä mustia malleja. Tutkielman tavoitteena on kartoittaa kirjallisuutta ja sen sisältöä liittyen videopeleissä käytettäviin mustiin malleihin ja tätä kautta lisätä keskustelua aiheen ympärillä. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena.
Mustat mallit ovat keinoja, joiden avulla pelinkehittäjät pyrkivät ohjaamaan pelaajaa tekemään pelinkehittäjälle edullisia päätöksiä. Tutkielmassa mustat mallit on jaettu neljään eri kategoriaan. Kategoriat ovat aikaan liittyvät mustat mallit, rahan käyttöön liittyvät mustat mallit, sosiaaliset mustat mallit sekä psykologiset mustat mallit. Jokainen kategoria käsitellään yksitellen ja niiden käsittelyssä käytetään paljon esimerkkejä ja kuvia, jotta lukijan olisi helpompi tunnistaa mustat mallit tulevaisuudessa.
Tutkielman perusteella on selvää, että osa pelinkehittäjistä pyrkii ohjailemaan pelaajiaan tekemään heille edullisia päätöksiä mustien mallien avulla. Tutkielma lisää tietoisuutta videopelien mustista malleista. Tutkielman lopuksi pohditaan myös hieman, että pitäisikö joihinkin mustiin malleihin puuttua lainsäädännön avulla. Pohdinnan kohteena on myös uhkapelaus videopelien sisällä.
Mustat mallit ovat keinoja, joiden avulla pelinkehittäjät pyrkivät ohjaamaan pelaajaa tekemään pelinkehittäjälle edullisia päätöksiä. Tutkielmassa mustat mallit on jaettu neljään eri kategoriaan. Kategoriat ovat aikaan liittyvät mustat mallit, rahan käyttöön liittyvät mustat mallit, sosiaaliset mustat mallit sekä psykologiset mustat mallit. Jokainen kategoria käsitellään yksitellen ja niiden käsittelyssä käytetään paljon esimerkkejä ja kuvia, jotta lukijan olisi helpompi tunnistaa mustat mallit tulevaisuudessa.
Tutkielman perusteella on selvää, että osa pelinkehittäjistä pyrkii ohjailemaan pelaajiaan tekemään heille edullisia päätöksiä mustien mallien avulla. Tutkielma lisää tietoisuutta videopelien mustista malleista. Tutkielman lopuksi pohditaan myös hieman, että pitäisikö joihinkin mustiin malleihin puuttua lainsäädännön avulla. Pohdinnan kohteena on myös uhkapelaus videopelien sisällä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8639]