Hybridiakselit raskaan liikenteen perävaunuissa
Nyblom, Emil (2023)
Nyblom, Emil
2023
Teknisten tieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Engineering Sciences
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-06-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202306146757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202306146757
Tiivistelmä
Kuljetusyritysten etsiessä ratkaisuja yhä tiukempiin päästörajoituksiin ja kilpailuedun löytämiseen, tulee sähköistymisellä olemaan iso merkitys näitä ratkaistaessa. Sähköisten kuorma-autojen puutteellisen efektiivisyyden vuoksi varsinkin Pohjoismaissa ja vaadittavan infrastruktuurin rakentamisen haasteet tarkoittavat, että siirtyminen täysin sähköisiin ratkaisuihin ei ole vielä mahdollista. Hybriditeknologian hyödyntäminen voisi siis olla seuraava askel kohti näitä tavoitteita.
Tämä tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja tavoitteena oli antaa yleiskatsaus raskaan liikenteen perävaunuihin sijoitetuista sähköisistä akseleista, sekä niiden toiminnasta. Työssä käytettiin tavanomaisten lähteiden lisäksi tällaisen teknologian ammattilaisen haastattelua lähteenä. Tavoitteena oli myös selvittää, minkälainen niistä saatava hyöty on ja millaisia eri käyttömahdollisuuksia ne tuovat. Myös teknologian implementoinnin mahdollisia ongelmakohtia käytiin läpi. Käytännössä työssä tarkasteltiin lataavia- sekä vetäviä akseleita, sekä niistä saatavia hyötyjä ja vaikutuksia ajodynamiikkaan.
Tutkimus osoitti, että perävaunuihin sijoitetut akselit tuovat säästöjä sekä polttoainekulutukseen että kasvihuonepäästöihin. Akselit mahdollistavat uusia toimintamalleja ja yhdistelmä -tyyppejä luoden yrityksille uudenlaisia mahdollisuuksia toteuttaa liiketoimintaansa. Hybridiakseleiden ongelmista, kuten painosta, monimutkaisuudesta ja korkeista hinnoista huolimatta niiden tulevaisuus näyttää suhteellisen hyvältä teknologian yleistyessä koko ajan enemmän. Varsinkin ohjausjärjestelmien kehitys on vaikeaa. Suurien yhdistelmämäärien lataaminen tuot-taisi myös ongelmia valtavan infrastruktuurin, sekä vaadittavan energiamäärän takia.
Tällaisten sähköakseleiden käyttäminen on jo aloitettu ympäri maailmaa, mutta suurempien määrien käyttö vaatisi vielä sekä itse teknologian kehitystä että sitä ympäröivän infrastruktuurin kehitystä. Monet yritykset ovat kiinnittäneet suuria määriä rahaa hybridiakseliteknologiaan ja sen kehitykseen, joten teknologian voi olettaa kehittyvän lähivuosina.
Tämä tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja tavoitteena oli antaa yleiskatsaus raskaan liikenteen perävaunuihin sijoitetuista sähköisistä akseleista, sekä niiden toiminnasta. Työssä käytettiin tavanomaisten lähteiden lisäksi tällaisen teknologian ammattilaisen haastattelua lähteenä. Tavoitteena oli myös selvittää, minkälainen niistä saatava hyöty on ja millaisia eri käyttömahdollisuuksia ne tuovat. Myös teknologian implementoinnin mahdollisia ongelmakohtia käytiin läpi. Käytännössä työssä tarkasteltiin lataavia- sekä vetäviä akseleita, sekä niistä saatavia hyötyjä ja vaikutuksia ajodynamiikkaan.
Tutkimus osoitti, että perävaunuihin sijoitetut akselit tuovat säästöjä sekä polttoainekulutukseen että kasvihuonepäästöihin. Akselit mahdollistavat uusia toimintamalleja ja yhdistelmä -tyyppejä luoden yrityksille uudenlaisia mahdollisuuksia toteuttaa liiketoimintaansa. Hybridiakseleiden ongelmista, kuten painosta, monimutkaisuudesta ja korkeista hinnoista huolimatta niiden tulevaisuus näyttää suhteellisen hyvältä teknologian yleistyessä koko ajan enemmän. Varsinkin ohjausjärjestelmien kehitys on vaikeaa. Suurien yhdistelmämäärien lataaminen tuot-taisi myös ongelmia valtavan infrastruktuurin, sekä vaadittavan energiamäärän takia.
Tällaisten sähköakseleiden käyttäminen on jo aloitettu ympäri maailmaa, mutta suurempien määrien käyttö vaatisi vielä sekä itse teknologian kehitystä että sitä ympäröivän infrastruktuurin kehitystä. Monet yritykset ovat kiinnittäneet suuria määriä rahaa hybridiakseliteknologiaan ja sen kehitykseen, joten teknologian voi olettaa kehittyvän lähivuosina.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8639]