Transness and the Politics of Passing in Torrey Peters' Detransition, Baby
Oasvesi, Usva (2023)
Oasvesi, Usva
2023
Englannin kielen, kirjallisuuden ja kääntämisen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in English Language, Literature and Translation
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-06-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202306146750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202306146750
Tiivistelmä
Over the last decade transness has become increasingly visible in societal discourse. This thesis examines how Torrey Peters’ novel Detransition, Baby (2021) depicts the role and impact of passing, a phenomenon central to trans existence, through its numerous transfeminine characters, as well as how the novel ultimately positions itself on the phenomenon. In the transgender context passing refers to the gendered readings of trans bodies, where passing trans individuals are perceived as cisgender on the basis of aesthetics.
The thesis approaches the novel primarily through the theory of passing. The novel itself has not been researched previously. The theoretical framework comprises of both general theory on the phenomenon and particularly the trans-centric approach to it by the field of transgender studies. Trans studies contributes to the analysis of the novel especially in the consideration of the phenomenon’s societal significance. Sandy Stone’s idea of trans counterdiscourse is also integral to the discussion of the novel’s depiction of passing.
The novel and the theory epitomise the multifaceted nature and significance of gender passing. The analysis of the novel demonstrates that passing appears most prominently as a means to survive the various facets of societal transphobia, but the phenomenon is additionally associated with the problematic rhetoric of authenticity and deception. In the attitudes of the novel’s characters passing is also positioned as aspirational. While the novel acknowledges the importance of passing as a survival strategy, it concurrently portrays the phenomenon’s prominence to trans existence in a largely negative manner, as psychologically oppressive. The novel also illustrates how passing can be associated with the perpetration of regressive gender norms and roles, but simultaneously the phenomenon has the potential to destabilise gender essentialism.
The most significant finding of the thesis is how Peters’ novel ultimately challenges the positioning of passing as aspirational and the notion of passing as a source of authenticity. The aesthetics of gender are rendered secondary; instead, the novel situates gender identities themselves as the determiners of legitimacy. Thus, Detransition, Baby participates in the trans counterdiscourse by constructing a societally significant emancipatory approach to transness that liberates trans individuals from the pressures of passing. Transsukupuolisuus aiheena on viimeisen vuosikymmenen aikana noussut yhteiskunnallisessa keskustelussa entistä näkyvämpään asemaan. Yksi keskeisistä transsukupuolisuuteen liittyvistä ilmiöistä on ”passing” eli läpimeneminen. Tutkielma käsittelee sitä, miten Torrey Petersin romaani Detransition, Baby (2021) esittää läpimenemisen roolin ja vaikutukset sen useiden transfeminiinisten hahmojen kautta, ja kuinka romaani lopulta asemoi itsensä suhteessa ilmiöön. Läpimeneminen transsukupuolisuuden kontekstissa viittaa sukupuolitettuihin tulkintoihin transkehoista, joissa läpimenevät transtaustaiset henkilöt luetaan esteettisin perustein cissukupuolisiksi.
Tutkielman teoreettinen kehys koostuu ensisijaisesti läpimenemistä käsittelevästä teoriasta. Romaania ei itsessään ole tutkittu aiemmin. Läpimenemisen teoria jakaantuu ilmiötä yleisellä tasolla käsittelevään tutkimukseen sekä transtutkimuksen transkeskeiseen lähestymistapaan ilmiötä kohtaan. Transtutkimus auttaa etenkin purkamaan ilmiön yhteiskunnallisia merkityksiä romaanin analyysissä. Tarkasteltaessa romaanin suhdetta läpimenemiseen, tutkielma hyödyntää erityisesti Sandy Stonen ajatusta sukupuolivähemmistöjen vastadiskurssista.
Romaanissa ja teoriassa kiteytyvät sukupuolellisen läpimenemisen moniulotteisuus ja merkityksellisyys. Läpimeneminen esittäytyy teoksessa keskeisimmin selviytymisstrategiana yhteiskunnallisen transfobian erinäisiä ilmentymiä vastaan, mutta ilmiö kytkeytyy myös ongelmalliseen dikotomiseen retoriikkaan aitoudesta ja petollisuudesta. Tarinan hahmojen asenteissa läpimeneminen myös asemoituu tavoitteelliseksi. Romaani esittää ilmiön keskeisyyden laajalti negatiivisena ja henkisesti painostavana, mutta samalla tiedostaa sen tärkeyden selviytymisen kannalta. Teoksessa ilmentyy myös se, kuinka ilmiö voi linkittyä regressiivisten sukupuolinormien ja -roolien vahvistamiseen, mutta samanaikaisesti ilmiö pystyy myös horjuttamaan essentialistisia näkemyksiä sukupuolesta.
Tutkielman keskeisin löydös on se, kuinka Petersin romaani lopulta kyseenalaistaa läpimenemiseen liitetyn tavoitteellisuuden sekä käsityksen läpimenevyydestä sukupuolen aitouden lähteenä. Romaani irrottaa transidentiteettien aitouden sukupuolitetuista estetiikoista ja paikantaa sukupuoli-identiteetin itseisarvoiseksi legitimiteetin määrittäjäksi. Täten Detransition, Baby voidaan tulkita transvastadiskurssiksi, sillä teos kehittää emansipatorisen lähestymistavan transsukupuolisuuteen, mikä vapauttaa transsukupuoliset ihmiset läpimenemisen paineista.
The thesis approaches the novel primarily through the theory of passing. The novel itself has not been researched previously. The theoretical framework comprises of both general theory on the phenomenon and particularly the trans-centric approach to it by the field of transgender studies. Trans studies contributes to the analysis of the novel especially in the consideration of the phenomenon’s societal significance. Sandy Stone’s idea of trans counterdiscourse is also integral to the discussion of the novel’s depiction of passing.
The novel and the theory epitomise the multifaceted nature and significance of gender passing. The analysis of the novel demonstrates that passing appears most prominently as a means to survive the various facets of societal transphobia, but the phenomenon is additionally associated with the problematic rhetoric of authenticity and deception. In the attitudes of the novel’s characters passing is also positioned as aspirational. While the novel acknowledges the importance of passing as a survival strategy, it concurrently portrays the phenomenon’s prominence to trans existence in a largely negative manner, as psychologically oppressive. The novel also illustrates how passing can be associated with the perpetration of regressive gender norms and roles, but simultaneously the phenomenon has the potential to destabilise gender essentialism.
The most significant finding of the thesis is how Peters’ novel ultimately challenges the positioning of passing as aspirational and the notion of passing as a source of authenticity. The aesthetics of gender are rendered secondary; instead, the novel situates gender identities themselves as the determiners of legitimacy. Thus, Detransition, Baby participates in the trans counterdiscourse by constructing a societally significant emancipatory approach to transness that liberates trans individuals from the pressures of passing.
Tutkielman teoreettinen kehys koostuu ensisijaisesti läpimenemistä käsittelevästä teoriasta. Romaania ei itsessään ole tutkittu aiemmin. Läpimenemisen teoria jakaantuu ilmiötä yleisellä tasolla käsittelevään tutkimukseen sekä transtutkimuksen transkeskeiseen lähestymistapaan ilmiötä kohtaan. Transtutkimus auttaa etenkin purkamaan ilmiön yhteiskunnallisia merkityksiä romaanin analyysissä. Tarkasteltaessa romaanin suhdetta läpimenemiseen, tutkielma hyödyntää erityisesti Sandy Stonen ajatusta sukupuolivähemmistöjen vastadiskurssista.
Romaanissa ja teoriassa kiteytyvät sukupuolellisen läpimenemisen moniulotteisuus ja merkityksellisyys. Läpimeneminen esittäytyy teoksessa keskeisimmin selviytymisstrategiana yhteiskunnallisen transfobian erinäisiä ilmentymiä vastaan, mutta ilmiö kytkeytyy myös ongelmalliseen dikotomiseen retoriikkaan aitoudesta ja petollisuudesta. Tarinan hahmojen asenteissa läpimeneminen myös asemoituu tavoitteelliseksi. Romaani esittää ilmiön keskeisyyden laajalti negatiivisena ja henkisesti painostavana, mutta samalla tiedostaa sen tärkeyden selviytymisen kannalta. Teoksessa ilmentyy myös se, kuinka ilmiö voi linkittyä regressiivisten sukupuolinormien ja -roolien vahvistamiseen, mutta samanaikaisesti ilmiö pystyy myös horjuttamaan essentialistisia näkemyksiä sukupuolesta.
Tutkielman keskeisin löydös on se, kuinka Petersin romaani lopulta kyseenalaistaa läpimenemiseen liitetyn tavoitteellisuuden sekä käsityksen läpimenevyydestä sukupuolen aitouden lähteenä. Romaani irrottaa transidentiteettien aitouden sukupuolitetuista estetiikoista ja paikantaa sukupuoli-identiteetin itseisarvoiseksi legitimiteetin määrittäjäksi. Täten Detransition, Baby voidaan tulkita transvastadiskurssiksi, sillä teos kehittää emansipatorisen lähestymistavan transsukupuolisuuteen, mikä vapauttaa transsukupuoliset ihmiset läpimenemisen paineista.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]