Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia vuorovaikutuksesta yhdessä pelattavan virtuaalitodellisuussimulaation aikana : Laadullinen kuvaileva tutkimus
Piispanen, Niina (2023)
Piispanen, Niina
2023
Hoitotieteen maisteriohjelma - Master's Programme in Nursing Science
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-08-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202306076572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202306076572
Tiivistelmä
Vuorovaikutus on merkittävä osa hoitotyötä, ja vahvoilla vuorovaikutustaidoilla voidaan parantaa hoitotuloksia ja vähentää hoitovirheitä. Ammattilaisten vuorovaikutustaitojen perusta rakentuu sairaanhoitajakoulutuksessa monien erilaisten oppimismenetelmien avulla. Yhdessä pelattavia virtuaalitodellisuus- eli VR-simulaatioita voidaan hyödyntää sairaanhoitajaopiskelijoiden vuorovaikutustaitojen oppimisessa, koska niissä voidaan harjoitella vuorovaikutusta erilaisissa hoitotyön tilanteissa. Todenmukaiset oppimistilanteet helpottavat opittujen taitojen siirtämistä todellisiin hoitotyön tilanteisiin. Vuorovaikutuksen oppimiseen tähtäävät VR-simulaatiot eivät kuitenkaan ole vielä yleisiä, ja niiden aikaisesta vuorovaikutuksesta on olemassa vain vähän tutkimustietoa.
Tämä pro gradu -tutkielma koostuu julkaisuharkintaan lähetettävästä artikkelikäsikirjoituksesta “Nursing Students’ Perceptions of Interaction During a Multiplayer Virtual Reality Simulation: A Qualitative Descriptive Study” (Piispanen N, Haavisto E, Hublin L, Ikonen R & Koivisto J-M) ja lisäosasta, jossa käsitellään tutkimuksen taustaa, luotettavuutta ja eettisyyttä. Taustassa kuvataan vuorovaikutusta hoitotyössä ja VR-simulaatioita sairaanhoitajien koulutuksessa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia vuorovaikutuksesta yhdessä pelattavan VR-simulaation aikana. Tutkimus toteutettiin laadullisena kuvailevana tutkimuksena. Tavoitteena oli tunnistaa VR-simulaation aikaiset vuorovaikutuksen tyypit, jotta voidaan jatkossa tutkia VR-simulaation merkitystä vuorovaikutuksen oppimisessa. Tutkimukseen osallistui toisen lukukauden sairaanhoitajaopiskelijoita (n = 24) yhdestä suuresta ammattikorkeakoulusta. Opiskelijat pelasivat pareittain VR-simulaatiota, jossa hoidetaan pneumoniapotilasta. Simulaation tavoitteena on kliinisen päätöksenteon oppiminen. Simulaation jälkeen opiskelijat osallistuivat parihaastatteluun, jota ohjasi aiempaan tutkimustietoon perustuva teemarunko. Aineisto analysoitiin deduktiivisella ja induktiivisella sisällönanalyysillä.
VR-simulaation aikainen vuorovaikutus jakautui neljään tyyppiin: vuorovaikutukseen pelaajien välillä, vuorovaikutukseen pelaajan ja virtuaaliympäristön välillä, vuorovaikutukseen pelaajan ja virtuaalipotilaan välillä sekä vuorovaikutukseen pelaajan ja simulaatio-ohjaajan välillä. Sairaanhoitajaopiskelijoiden kuvaama vuorovaikutus VR-simulaatioiden aikana kohdistui hoidon koordinointiin, potilaan tilanteen arviointiin ja hoidon toteuttamiseen. Vuorovaikutus mukaili sairaanhoitajien työssä tapahtuvaa vuorovaikutusta, minkä vuoksi yhdessä pelattava VR-simulaatio on potentiaalinen vuorovaikutustaitojen oppimisen menetelmä hoitotyön koulutuksessa. Jatkossa on tarpeen selvittää, millaiseksi sairaanhoitajaopiskelijat kuvaavat vuorovaikutuksen oppimista yhdessä pelattavassa VR-simulaatiossa ja millaiset tekijät edistävät ja heikentävät vuorovaikutusta VR-simulaatiossa.
Tämä pro gradu -tutkielma koostuu julkaisuharkintaan lähetettävästä artikkelikäsikirjoituksesta “Nursing Students’ Perceptions of Interaction During a Multiplayer Virtual Reality Simulation: A Qualitative Descriptive Study” (Piispanen N, Haavisto E, Hublin L, Ikonen R & Koivisto J-M) ja lisäosasta, jossa käsitellään tutkimuksen taustaa, luotettavuutta ja eettisyyttä. Taustassa kuvataan vuorovaikutusta hoitotyössä ja VR-simulaatioita sairaanhoitajien koulutuksessa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia vuorovaikutuksesta yhdessä pelattavan VR-simulaation aikana. Tutkimus toteutettiin laadullisena kuvailevana tutkimuksena. Tavoitteena oli tunnistaa VR-simulaation aikaiset vuorovaikutuksen tyypit, jotta voidaan jatkossa tutkia VR-simulaation merkitystä vuorovaikutuksen oppimisessa. Tutkimukseen osallistui toisen lukukauden sairaanhoitajaopiskelijoita (n = 24) yhdestä suuresta ammattikorkeakoulusta. Opiskelijat pelasivat pareittain VR-simulaatiota, jossa hoidetaan pneumoniapotilasta. Simulaation tavoitteena on kliinisen päätöksenteon oppiminen. Simulaation jälkeen opiskelijat osallistuivat parihaastatteluun, jota ohjasi aiempaan tutkimustietoon perustuva teemarunko. Aineisto analysoitiin deduktiivisella ja induktiivisella sisällönanalyysillä.
VR-simulaation aikainen vuorovaikutus jakautui neljään tyyppiin: vuorovaikutukseen pelaajien välillä, vuorovaikutukseen pelaajan ja virtuaaliympäristön välillä, vuorovaikutukseen pelaajan ja virtuaalipotilaan välillä sekä vuorovaikutukseen pelaajan ja simulaatio-ohjaajan välillä. Sairaanhoitajaopiskelijoiden kuvaama vuorovaikutus VR-simulaatioiden aikana kohdistui hoidon koordinointiin, potilaan tilanteen arviointiin ja hoidon toteuttamiseen. Vuorovaikutus mukaili sairaanhoitajien työssä tapahtuvaa vuorovaikutusta, minkä vuoksi yhdessä pelattava VR-simulaatio on potentiaalinen vuorovaikutustaitojen oppimisen menetelmä hoitotyön koulutuksessa. Jatkossa on tarpeen selvittää, millaiseksi sairaanhoitajaopiskelijat kuvaavat vuorovaikutuksen oppimista yhdessä pelattavassa VR-simulaatiossa ja millaiset tekijät edistävät ja heikentävät vuorovaikutusta VR-simulaatiossa.