Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yritysten viestintä TikTokissa : Huumori ja samaistuttavuus markkinointiviestinnän keinoina

Tillonen, Vanessa (2023)

 
Avaa tiedosto
TillonenVanessa.pdf (513.8Kt)
Lataukset: 

Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, aineisto on luettavissa vain Tampereen yliopiston kirjastojen opinnäytepisteillä. The author has not given permission to publish the thesis online. The thesis can be read at the thesis point at Tampere University Library.

Tillonen, Vanessa
2023

Viestinnän maisteriohjelma - Master's Programme in Speech Communication
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-06-26
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202306016415
Tiivistelmä
Viime vuosien aikana suuret sosiaalisen median alustat ovat saaneet rinnalleen uuden kilpakumppanin, TikTokin. Koronapandemian myötä suuren suosion saavuttanut videoihin keskittynyt alusta on nykyisin yksi ladatuimmista sosiaalisen median sovelluksista. Kun jokin asia saavuttaa näin suurten massojen huomion, yritykset haluavat valjastaa sen omien tavoitteidensa edistämiseen. TikTok ei ole ollut tässä poikkeus.

Vuoteen 2023 mennessä TikTokista on tullut yleinen markkinoinnin väline. Nopeasti suurta suosiota tavoittanut alusta on vielä melko tuntematon tutkimusaihe. Sitäkin vähemmän tutkimusta löytyy siitä, miten yritykset käyttävät TikTokia. Alustan suuren vaikutuksen vuoksi TikTokin tutkiminen voidaan perustella tärkeäksi. Tässä tutkimuksessa tavoitteena on kuvata TikTokia markkinointiviestinnän alustana. Ulkopuolelta tapahtuvan tarkastelun avulla pyritään kuvaamaan viestinnän keinoja, joita yritykset käyttävät TikTok-sisällössään sekä sitä, miten nämä keinot eroavat Instagramissa ja Facebookissa käytetyistä viestinnän keinoista.

Tutkimusaineisto kerättiin neljältä Suomessa toimivan yrityksen TikTok-, Instagram- ja Facebook-tileiltä. Vertailemalla TikTok-tilillä esiintyvää viestintää muiden kanavien viestintään pyrittiin tarkentamaan sitä, mitkä piirteet ovat juuri TikTok-viestinnälle ominaisia. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla ja TikTok-viestinnästä muodostettiin kolme kategoriaa: huumori, trendit ja samaistuttavuus. Jokainen kategorioista jaettiin tarkempiin luokkiin, jotka kuvasivat TikTokissa esiintynyttä viestintää. Myös muiden kanavien aineistosta muodostettiin kategoriat, joita vertailtiin TikTok-viestinnästä nousseisiin kategorioihin.

Tutkimus osoittaa, että yritysten viestintä TikTokissa eroaa muiden kanavien viestinnästä. Huomattavimpia viestinnän keinoja TikTokissa olivat huumori, trendit ja samaistuttavuus. Myös Instagramissa ja Facebookissa käytettiin huumoria viestinnän keinona. Instagramissa ja Facebookissa toistui paljon sama sisältö ja viestintä oli kanavissa hyvin samankaltaista. TikTok-viestintä erottui Instagramista ja Facebookista etenkin trendien ja samaistuttavuuden kautta.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access) [3456]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste