Tatuointiartistien kokemukset Instagramista: Sopeutuminen muuttuvaan työympäristöön
Kettunen, Aino (2023)
Kettunen, Aino
2023
Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-06-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202306056524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202306056524
Tiivistelmä
Tämä tutkielma käsittelee Instagramia työkaluna käyttävien tatuointiartistien kokemuksia alustasta sekä sen muutokseen sopeutumisesta. Sosiaalinen media on kaupallistunut sen suosion kasvamisen myötä ja nykyään monilla yrittäjillä on yrityksilleen tilit. Instagramista on siten tullut iso osa tatuointibisnestä ja se on vauhdittanut alan modernisoitumista. Artistit käyttävät tilejään muun muassa portfolion kokoamiseen, asiakkaiden saamiseen ja heidän kanssaan viestimiseen sekä muihin artisteihin tutustumiseen.
Sosiaalisen median alustat kilpailevat keskenään käyttäjistä ja pyrkivät pitämään käyttäjät alustallaan mahdollisimman pitkään. Ne pyrkivät siis kehittämään niin koukuttavia algoritmeja kuin pystyvät ja sovellukset ovat siksi jatkuvassa muutoksessa. Somet tarjoavat vain alustan, mutta käyttäjät ovat vastuussa sisällön tuottamisesta. Varsinkin alustoja työssään käyttäville niiden toimintaperiaatteiden ymmärtäminen on tärkeää. Alustat eivät kuitenkaan ole olleet avoimia niiden suhteen, joten algoritmien toimintaperiaatteista on vain vähän tietoa tarjolla. Käyttäjät ovat siis arvailun ja muiden käyttäjien uskomusten varassa, jos he haluavat saada julkaisuilleen mahdollisimman suuren näkyvyyden.
Tutkimusta varten haastattelin kahta yrittäjänä toimivaa tatuointiartistia. He ovat toimineet yrittäjänä useamman vuoden ja käyttävät Instagramia yrityksensä pääasiallisena sosiaalisen median alustana. Haastattelumetodina käytin puolistrukturoitua virikehaastattelua. Virikkeenä haastatteluissa käytin haastateltavieni Instagram-tileiltä valikoimiani julkaisuja.
Tulokset keskittyvät haastateltujen tatuointiartistien suhtautumiseen sosiaaliseen mediaan, syihin juuri Instagramin käyttöön, heidän uskomuksiinsa Instagramin algoritmin toiminnasta, heidän tekemäänsä työhön näkyvyyden lisäämiseksi sekä heidän kokemuksiinsa Instagramin muutokseen sopeutumisesta. Vaikka heidän kokemuksissaan on eroavaisuuksiakin, niissä on paljon yhteistä. Tunteet Instagramia ja muutosta kohtaan ovat ristiriitaisia, mutta Instagram täyttää kuitenkin ainakin toistaiseksi heidän tarpeensa. Molemmat käyttävät sovellusta säännöllisesti ja tekevät töitä näkyvyyden kasvattamisen eteen. Heidän ammattinsa on kuitenkin tatuoiminen, joten sosiaalisen median päivittämiselle ei ole rajattomasti aikaa tai jaksamista. Yksinyrittäjänä toimiminen on siis varsinkin näin tiiviisti Instagramiin sidoksissa olevalla alalla tasapainottelua ammatinharjoittamisen ja somettamisen välillä.
Sosiaalisen median alustat kilpailevat keskenään käyttäjistä ja pyrkivät pitämään käyttäjät alustallaan mahdollisimman pitkään. Ne pyrkivät siis kehittämään niin koukuttavia algoritmeja kuin pystyvät ja sovellukset ovat siksi jatkuvassa muutoksessa. Somet tarjoavat vain alustan, mutta käyttäjät ovat vastuussa sisällön tuottamisesta. Varsinkin alustoja työssään käyttäville niiden toimintaperiaatteiden ymmärtäminen on tärkeää. Alustat eivät kuitenkaan ole olleet avoimia niiden suhteen, joten algoritmien toimintaperiaatteista on vain vähän tietoa tarjolla. Käyttäjät ovat siis arvailun ja muiden käyttäjien uskomusten varassa, jos he haluavat saada julkaisuilleen mahdollisimman suuren näkyvyyden.
Tutkimusta varten haastattelin kahta yrittäjänä toimivaa tatuointiartistia. He ovat toimineet yrittäjänä useamman vuoden ja käyttävät Instagramia yrityksensä pääasiallisena sosiaalisen median alustana. Haastattelumetodina käytin puolistrukturoitua virikehaastattelua. Virikkeenä haastatteluissa käytin haastateltavieni Instagram-tileiltä valikoimiani julkaisuja.
Tulokset keskittyvät haastateltujen tatuointiartistien suhtautumiseen sosiaaliseen mediaan, syihin juuri Instagramin käyttöön, heidän uskomuksiinsa Instagramin algoritmin toiminnasta, heidän tekemäänsä työhön näkyvyyden lisäämiseksi sekä heidän kokemuksiinsa Instagramin muutokseen sopeutumisesta. Vaikka heidän kokemuksissaan on eroavaisuuksiakin, niissä on paljon yhteistä. Tunteet Instagramia ja muutosta kohtaan ovat ristiriitaisia, mutta Instagram täyttää kuitenkin ainakin toistaiseksi heidän tarpeensa. Molemmat käyttävät sovellusta säännöllisesti ja tekevät töitä näkyvyyden kasvattamisen eteen. Heidän ammattinsa on kuitenkin tatuoiminen, joten sosiaalisen median päivittämiselle ei ole rajattomasti aikaa tai jaksamista. Yksinyrittäjänä toimiminen on siis varsinkin näin tiiviisti Instagramiin sidoksissa olevalla alalla tasapainottelua ammatinharjoittamisen ja somettamisen välillä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9202]