Aineenopettajien näkemyksiä oppilaidensa mobiililaitteiden käytöstä koulussa
Hannula, Lotta (2023)
Hannula, Lotta
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202306026480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202306026480
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa pyritään selvittämään aineenopettajien kokemuksia ja näkemyksiä heidän oppilaidensa mobiililaitteiden käytöstä koulussa. Näkökulma on rajattu koskemaan niiden opetuskäytön ulkopuolista käyttöä eli esimerkiksi mahdollista häiriökäyttöä, josta on uutisoitu varsin runsaasti mediassa viime vuosina.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus, jossa tutkittavaa asiaa lähestytään kokemusnäkökulmasta. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää aineenopettajaa puolistrukturoidulla haastattelutavalla keväällä 2023. Saatua aineistoa analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tulosten perusteella vaikuttaisi, että opetuskäytön ulkopuolella mobiililaitteita käytetään opettajien mielestä erityisesti luvattomiksi määriteltyihin sosiaalisen median palveluiden selaamiseen ja pelaamiseen. Opettajien mukaan edellä mainitun kaltainen monisuorittaminen mobiililaitteen ja opetuksen välillä vaikuttaa siihen, että oppilaat eivät välttämättä pysty keskittymään opetukseen kunnolla, jolloin keskittymisen häiriintyminen vaikuttaa negatiivisesti oppilaiden oppimiseen. He pitivät tätä ongelmallisena, mutta korostivat ongelman koskevan vain pienehköä osaa luokan oppilaista.
Tutkimuksessa haluttiin selvittää myös, miten opettajat suhtautuvat mobiililaitteisiin ja niihin liittyviin käytänteisiin. Tuloksissa nousi esiin, että opettajilla on suhteellisen vähän omia käytänteitä, mikä osaltaan selittyy esimerkiksi perusopetuslailla ja heidän koulujensa järjestyssäännöillä, jotka rajaavat heidän toimintamahdollisuuksiaan mobiililaitteiden suhteen. Haastatellut opettajat suhtautuivat negatiivisesti mobiililaitteiden käyttöön koulussa niiden opetuskäyttöä lukuun ottamatta, mikä heijastui heidän toiveissaan tiukemmista käytänteistä. He kuitenkin ilmaisivat, että muutokseen vaadittaisiin todennäköisesti jonkin korkeamman tahon, kuten opetushallituksen tai koko koulun yhteisiä linjauksia, sillä he pitivät yksittäisen opettajan vaikuttamismahdollisuuksia ilmiöön varsin vähäisinä.
Tulosten perusteella voidaan tulla muun muassa siihen johtopäätökseen, että opettajien keskuudessa esiintyy muutoshalukkuutta mobiililaitteisiin liittyviä käytänteitä koskien, ja että toivotut muutokset vaatisivat oletetusti esimerkiksi lakimuutosta tai yksittäisen koulun tasolla tiukemman ja selkeän linjan muodostamista.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus, jossa tutkittavaa asiaa lähestytään kokemusnäkökulmasta. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää aineenopettajaa puolistrukturoidulla haastattelutavalla keväällä 2023. Saatua aineistoa analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tulosten perusteella vaikuttaisi, että opetuskäytön ulkopuolella mobiililaitteita käytetään opettajien mielestä erityisesti luvattomiksi määriteltyihin sosiaalisen median palveluiden selaamiseen ja pelaamiseen. Opettajien mukaan edellä mainitun kaltainen monisuorittaminen mobiililaitteen ja opetuksen välillä vaikuttaa siihen, että oppilaat eivät välttämättä pysty keskittymään opetukseen kunnolla, jolloin keskittymisen häiriintyminen vaikuttaa negatiivisesti oppilaiden oppimiseen. He pitivät tätä ongelmallisena, mutta korostivat ongelman koskevan vain pienehköä osaa luokan oppilaista.
Tutkimuksessa haluttiin selvittää myös, miten opettajat suhtautuvat mobiililaitteisiin ja niihin liittyviin käytänteisiin. Tuloksissa nousi esiin, että opettajilla on suhteellisen vähän omia käytänteitä, mikä osaltaan selittyy esimerkiksi perusopetuslailla ja heidän koulujensa järjestyssäännöillä, jotka rajaavat heidän toimintamahdollisuuksiaan mobiililaitteiden suhteen. Haastatellut opettajat suhtautuivat negatiivisesti mobiililaitteiden käyttöön koulussa niiden opetuskäyttöä lukuun ottamatta, mikä heijastui heidän toiveissaan tiukemmista käytänteistä. He kuitenkin ilmaisivat, että muutokseen vaadittaisiin todennäköisesti jonkin korkeamman tahon, kuten opetushallituksen tai koko koulun yhteisiä linjauksia, sillä he pitivät yksittäisen opettajan vaikuttamismahdollisuuksia ilmiöön varsin vähäisinä.
Tulosten perusteella voidaan tulla muun muassa siihen johtopäätökseen, että opettajien keskuudessa esiintyy muutoshalukkuutta mobiililaitteisiin liittyviä käytänteitä koskien, ja että toivotut muutokset vaatisivat oletetusti esimerkiksi lakimuutosta tai yksittäisen koulun tasolla tiukemman ja selkeän linjan muodostamista.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8639]