Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Valmis menemään töihin": Opiskelijoiden näkemyksiä ammatillisen koulutuksen antamista työelämätaidoista

Karjalainen, Sanni (2023)

 
Avaa tiedosto
KarjalainenSanni.pdf (590.7Kt)
Lataukset: 



Karjalainen, Sanni
2023

Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-06-05
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202306016413
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä ammatillisessa koulutuksessa opiskelevilla nuorilla on koulutuksen antamista työelämätaidoista. Työelämätaidoiksi määritellään sellaiset tiedot ja taidot, jotka tukevat työelämässä pärjäämistä. Nuorten näkemyksiä työelämästä on tutkittu Suomessa säännöllisesti ja tutkimusten mukaan nuoret kokevat omaavansa hyvät työelämätaidot. Työelämätaidoista on tehty erilaisia teoreettisia malleja ja listauksia. Työelämä elää kuitenkin jatkuvassa muutoksessa ja siksi sen osaamistarpeetkin muuttuvat ja niitä täytyy päivittää. Työelämä on vahvasti mukana ammatillisen koulutuksen kehittämisessä, jotta opiskelijoille taataan ajantasaiset ja tulevaisuudessakin hyödylliset työelämätaidot.

Toteutin tutkimuksen eläytymismenetelmällä. Tutkimusaineiston tuottivat erään pirkanmaalaisen ammatillisen oppilaitoksen toisen ja kolmannen vuoden opiskelijat, jotka opiskelivat ensimmäistä perustutkintoaan. Keräsin aineiston alkuvuodesta 2023 Microsotf Forms -alustaa hyödyntämällä. Osallistujina oli 42 opiskelijaa kolmelta eri koulutusalalta. Aineiston analyysin toteutin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.

Tulosten perusteella on taitoja, jotka opiskelijat kokevat koulutuksesta saavansa, mutta myös taitoja, jotka jäävät koulutuksesta saamatta. Erityisen vahvasti tuloksista nousi substanssiosaamisen karttuminen koulutuksen aikana sekä jatkuvan oppimisen merkitys. Myös tekemällä oppiminen nostettiin merkittäväksi keinoksi työelämätaitojen oppimisessa. Tulosten perusteella voi vetää johtopäätöksen, että z-sukupolven edustajina nuoret opiskelijat ovat tottuneet muutoksiin ja ovat siten valmiina sopeutumaan erilaisiin tilanteisiin ja kehittämään osaamistaan. Tämä tukee aiempien tutkimusten tuloksia. Opiskelijoiden näkemys oli, että koulutuksen lisäksi työelämätaitoja opitaan sekä työssä että itse, omalla ajalla. Opiskelijat osasivat tunnistaa ja nimetä työelämätaitoja hyvin. Aineistossa oli kuvattu alakohtaisen substanssiosaamisen lisäksi useita yleisiä työelämätaitoja, joita tarvitaan työelämässä alasta riippumatta. Aineistossa kuvaillut taidot olivat hyvin pitkälti samoja, kuin aiemmin tehdyt määritelmät työelämätaitojen sisältämistä osa-alueista.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9203]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste