Hyvinvoinnin ulottuvuudet Lukion opetussuunnitelman perusteissa 2021
Helin, Sara (2023)
Helin, Sara
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-06-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202306016410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202306016410
Tiivistelmä
Viime vuosina on herännyt huoli suomalaisnuorten hyvinvoinnista useiden kriisien, kuten koronaviruspandemian ja Ukrainan sodan, vaikuttaessa nuorten arkeen ja tulevaisuuden kuviin. Lisäksi uutisoinnin ja julkisen keskustelun aiheena on ollut lukiolaisten uupuminen entistä suorituskeskeisemmässä koulumaailmassa. Nuorten hyvinvoinnin heikentyminen näkyykin erilaisissa nuorten hyvinvointia mittaavissa kyselyissä, kuten Lukiolaisbarometrissa, ja nostaa näin keskustelun hyvinvoinnista myös koulutuksen asiaksi. Koulutus ja koulun toimintakulttuuri voivat vaikuttaa merkittävästi nuorten hyvinvointiin ja tästä syystä sen huomioiminen opetussuunnitelmassa on tärkeää.
Kokonaisvaltainen hyvinvointi koostuu hyvinvoinnin ulottuvuuksista, joita on määritelty laajalti eri tieteenaloilla. Tässä tutkimuksessa huomioitiin erityisesti suomalaisen Erik Allardtin hyvinvoinnin teoria Having, Loving, Being, jossa hyvinvointi määritellään ihmisen fysiologisten tarpeiden ja elintason, yhteisyyssuhteiden sekä itsensä toteuttamisen kautta. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin kouluhyvinvointia Anne Konun, Kirsi-Marja Janhusen ja Jaana Minkkisen tutkimusten pohjalta.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia hyvinvoinnin ulottuvuuksia Lukion opetussuunnitelman perusteissa 2021 esiintyy sekä millaisin keinoin hyvinvointia tuetaan LOPS 2021:n perusteella. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin kaikkia LOPS 2021:ssa esiintyviä asiayhteyksiä, joissa hyvinvoinnin käsite esiintyi. Analyysin perusteella LOPS 2021:ssa ilmenee kuusi hyvinvoinnin ulottuvuutta, joita ovat fyysinen hyvinvointi, psyykkinen hyvinvointi, yksilön hyvinvointi, sosiaalinen hyvinvointi, yhteiskunnan ja ympäristön hyvinvointi sekä opiskeluhyvinvointi. Näiden lisäksi analyysissa määriteltiin hyvinvoinnin ulottuvuuksiin sisältyviä alaluokkia, kuten elämänhallintataidot ja vuorovaikutustaidot, joiden avulla voitiin kuvailla erilaisia keinoja ja ominaisuuksia, jotka tukevat hyvinvointia LOPS 2021:ssa.
Tutkimus selventää hyvinvoinnin eri ulottuvuuksien ilmentymistä ja jakautumista Lukion opetussuunnitelman perusteiden 2021 eri osa-alueilla, kuten lukiokoulutuksen tavoitteissa, toimintakulttuurissa sekä oppiainesisällöissä. Tulosten perusteella voidaan todeta, että hyvinvointia tuetaan kattavasti ja monipuolisesti läpi Lukion opetussuunnitelman perusteiden 2021. Tutkimuksessa kiinnitettiin kuitenkin huomiota digitaalisen hyvinvoinnin puuttumiseen LOPS 2021:ssa. Nuorten arki ja lukio-opiskelu ovat vahvasti sidoksissa digitaalisuuteen, opiskelijoiden käyttäessä älypuhelimia sekä digitaalisia oppimateriaaleja. Digitaalinen hyvinvointi tulisikin siis huomioida lukiokoulutuksen opetussuunnitelmassa sekä opetusjärjestelyissä. Kaiken kaikkiaan hyvinvoinnin kokonaisvaltainen huomioiminen lukiokoulutuksessa on tärkeää koulun kasvatustehtävän toteutumiseksi niin, että lukio on nuorelle turvallinen opiskeluympäristö, joka tukee tämän kasvua tasapainoiseksi, hyvinvoivaksi aikuiseksi.
Kokonaisvaltainen hyvinvointi koostuu hyvinvoinnin ulottuvuuksista, joita on määritelty laajalti eri tieteenaloilla. Tässä tutkimuksessa huomioitiin erityisesti suomalaisen Erik Allardtin hyvinvoinnin teoria Having, Loving, Being, jossa hyvinvointi määritellään ihmisen fysiologisten tarpeiden ja elintason, yhteisyyssuhteiden sekä itsensä toteuttamisen kautta. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin kouluhyvinvointia Anne Konun, Kirsi-Marja Janhusen ja Jaana Minkkisen tutkimusten pohjalta.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia hyvinvoinnin ulottuvuuksia Lukion opetussuunnitelman perusteissa 2021 esiintyy sekä millaisin keinoin hyvinvointia tuetaan LOPS 2021:n perusteella. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin kaikkia LOPS 2021:ssa esiintyviä asiayhteyksiä, joissa hyvinvoinnin käsite esiintyi. Analyysin perusteella LOPS 2021:ssa ilmenee kuusi hyvinvoinnin ulottuvuutta, joita ovat fyysinen hyvinvointi, psyykkinen hyvinvointi, yksilön hyvinvointi, sosiaalinen hyvinvointi, yhteiskunnan ja ympäristön hyvinvointi sekä opiskeluhyvinvointi. Näiden lisäksi analyysissa määriteltiin hyvinvoinnin ulottuvuuksiin sisältyviä alaluokkia, kuten elämänhallintataidot ja vuorovaikutustaidot, joiden avulla voitiin kuvailla erilaisia keinoja ja ominaisuuksia, jotka tukevat hyvinvointia LOPS 2021:ssa.
Tutkimus selventää hyvinvoinnin eri ulottuvuuksien ilmentymistä ja jakautumista Lukion opetussuunnitelman perusteiden 2021 eri osa-alueilla, kuten lukiokoulutuksen tavoitteissa, toimintakulttuurissa sekä oppiainesisällöissä. Tulosten perusteella voidaan todeta, että hyvinvointia tuetaan kattavasti ja monipuolisesti läpi Lukion opetussuunnitelman perusteiden 2021. Tutkimuksessa kiinnitettiin kuitenkin huomiota digitaalisen hyvinvoinnin puuttumiseen LOPS 2021:ssa. Nuorten arki ja lukio-opiskelu ovat vahvasti sidoksissa digitaalisuuteen, opiskelijoiden käyttäessä älypuhelimia sekä digitaalisia oppimateriaaleja. Digitaalinen hyvinvointi tulisikin siis huomioida lukiokoulutuksen opetussuunnitelmassa sekä opetusjärjestelyissä. Kaiken kaikkiaan hyvinvoinnin kokonaisvaltainen huomioiminen lukiokoulutuksessa on tärkeää koulun kasvatustehtävän toteutumiseksi niin, että lukio on nuorelle turvallinen opiskeluympäristö, joka tukee tämän kasvua tasapainoiseksi, hyvinvoivaksi aikuiseksi.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9203]