Koululiikunnan ja opettajankoulutuksen liikuntakokemusten merkitys liikunnan opettamisessa
Laitila, Venla (2023)
Laitila, Venla
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-06-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305316371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305316371
Tiivistelmä
Aiempaa tutkimusta opettajaopiskelijoiden kokemasta minäpystyvyydestä opettaa liikuntaa löytyy jonkun verran, mutta suomalaiselta tutkimuskentältä melko vähän. Aiheen tutkiminen on kuitenkin perusteltua, etenkin kun tarkastellaan liikunnan opetuksen laatua ja opettajankoulutuksesta saatavaa valmiutta ja varmuutta liikunnan opettamiseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko aiemmilla koululiikuntakokemuksilla merkitystä luokanopettajaopiskelijoiden asenteisiin liikuntaa kohtaan ja pystyvyyteen opettaa oppiainetta tulevassa ammatissaan. Tutkimuksessa tutkittiin myös opettajankoulutuksen tarjoamaa liikunnan opetusta ja sen mahdollisia vaikutuksia opiskelijoiden minäpystyvyyteen tulevina liikuntaa opettavina opettajina.
Tutkimuskysymykseni ovat seuraavia: Mitä merkitystä luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksilla alakoulun ja opettajankoulutuksen liikunnasta on heidän minäpystyvyyteensä opettaa liikuntaa tulevassa ammatissaan? Miten koululiikuntakokemukset vaikuttavat asenteisiin liikuntaa kohtaan oppiaineena?
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen toteutukseen tarvittava aineisto kerättiin keväällä 2023 ryhmähaastattelun avulla. Haastattelussa kartoitettiin luokanopettajaopiskelijoiden koululiikuntakokemuksiin vaikuttavia tekijöitä sekä niiden merkitystä liikunnan opettamiseen. Haastatteluun osallistui 4 eri opintojen vaiheessa olevaa luokanopettajaopiskelijaa. Ryhmähaastattelu toteutettiin Teamsin välityksellä ja aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu aikaisemmasta tutkimuksesta sekä minäpystyvyyden määrittelystä. Kokemukset ovat yksilöllisiä ja ne luovat tietynlaisen pohjan ja asenteen liikuntaa kohtaan jo paljon ennen opettajankoulutuksen liikuntaan osallistumista. Opettajankoulutuksen liikunnalla on siis suuri merkitys opiskelijoiden minäpystyvyyden luomisessa. Tutkimuksesta ja tuloksista selvisi, että luokanopettajaopiskelijoiden koululiikuntakokemukset eroavat melko paljon toisistaan. Kokemukset ovat kategorioitavissa negatiivisiin, neutraaleihin ja positiivisiin kokemuksiin. Tuloksissa ilmeni myös, että luokanopettajaopiskelijat kokevat omaavansa melko hyvät valmiudet opettaa liikuntaa tulevassa ammatissaan.
Tutkimuskysymykseni ovat seuraavia: Mitä merkitystä luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksilla alakoulun ja opettajankoulutuksen liikunnasta on heidän minäpystyvyyteensä opettaa liikuntaa tulevassa ammatissaan? Miten koululiikuntakokemukset vaikuttavat asenteisiin liikuntaa kohtaan oppiaineena?
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen toteutukseen tarvittava aineisto kerättiin keväällä 2023 ryhmähaastattelun avulla. Haastattelussa kartoitettiin luokanopettajaopiskelijoiden koululiikuntakokemuksiin vaikuttavia tekijöitä sekä niiden merkitystä liikunnan opettamiseen. Haastatteluun osallistui 4 eri opintojen vaiheessa olevaa luokanopettajaopiskelijaa. Ryhmähaastattelu toteutettiin Teamsin välityksellä ja aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu aikaisemmasta tutkimuksesta sekä minäpystyvyyden määrittelystä. Kokemukset ovat yksilöllisiä ja ne luovat tietynlaisen pohjan ja asenteen liikuntaa kohtaan jo paljon ennen opettajankoulutuksen liikuntaan osallistumista. Opettajankoulutuksen liikunnalla on siis suuri merkitys opiskelijoiden minäpystyvyyden luomisessa. Tutkimuksesta ja tuloksista selvisi, että luokanopettajaopiskelijoiden koululiikuntakokemukset eroavat melko paljon toisistaan. Kokemukset ovat kategorioitavissa negatiivisiin, neutraaleihin ja positiivisiin kokemuksiin. Tuloksissa ilmeni myös, että luokanopettajaopiskelijat kokevat omaavansa melko hyvät valmiudet opettaa liikuntaa tulevassa ammatissaan.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9202]